• Produkty metabolizmu bakterii jelitowych pomagają gospodarzowi kontrolować wagę ciała

19.10.2008. 12:17
    opublikowane przez:

Science Daily donosi, że molekuła w ścianie jelita, aktywowana przez produkty metabolizmu bakterii jelitowych odgrywa znaczącą rolę w regulowaniu masy ciała gospodarza. Odkryła to grupa naukowców pracująca na myszach, w skład której wchodzą uczeni z UT Southwestern Medical Center.

Cząsteczka ta, gdy jest aktywna spowalnia przesuwanie się treści pokarmowej przez jelita co umożliwia zwierzęciu wchłonięcie większej porcji pokarmu i tym samym przybranie na wadze. Bez tego sygnału, zwierzęta cechują się mniejszą wagą. Badania pokazują, że gospodarz jest w stanie wykorzystywać produkty uboczne tych bakterii nie tylko jako źródło pożywienia, ale także jako sygnały regulujące funkcje organizmu. Jest to potencjalna droga do metody kontrolowania wagi, twierdzą uczeni.

,,Jest prawdopodobnym, że blokowanie tego receptora w jelicie może zwalczyć pewne typy otyłości poprzez blokowanie wchłaniania pożywienia z przewodu pokarmowego", powiedział Dr. Masashi Yanagisawa, profesor genetyki molekularnej na uczelni UT Southwestern.

Ludzie, podobnie jak zwierzęta, posiadają dużą i zróżnicowaną populację korzystnych bakterii, żyjących w przewodzie pokarmowym. Bakterie powodują rozpad dużych cząsteczek, których gospodarz nie jest w stanie przetrawić.

Wykonano doświadczenie na myszach, na podstawie którego stwierdzono, że osobniki z zablokowanym receptorem (Gpr41) wykazywały mniejszą wagę od tych, które posiadały aktywny Gpr41. Obie grupy przyjmowały taką samą ilość tego samego pokarmu. Myszy bez aktywnego receptora Gpr41 nadal były zdrowe i zachowywały funkcje układu pokarmowego. Przez to receptor ten może stać się celem leków, które spowolnią, ale nie zatrzymają spożycia energii, stwierdził Dr. Yanagisawa.

Więcej na (en):

Czy wiesz że...? (wersja beta)

Dodano: 19.10.2008. 12:17