• W południowej Norwegii powstanie laboratorium magazynowania CO2

17.04.2010. 21:05

Grzbiet górski Svelvik w południowej Norwegii może stać się "zielonym" laboratorium, w którym będą testowane najnowocześniejsze technologie potrzebne do bezpiecznego przechowywania CO2 pod ziemią - informuje "Science Daily".

Dwutlenek węgla jest składowany pod ziemią w naturalnych formacjach geologicznych, np. w miejscach wyeksploatowanych złóż ropy i gazu na lądzie lub pod dnem morza. Jednak istniejące technologie wychwytywania i przechowywania CO2 pod ziemią są zbyt drogie by można było je stosować na szeroką skalę.

W ramach pilotażowego programu, na miejscu laboratorium prowadzone są badania sejsmiczne. W laboratorium będzie testowane zachowanie dwutlenku węgla pod powierzchnią ziemi w różnych miejscach i warunkach.

O tym czy miejsce nadaje się pod budowę laboratorium zdecyduje grupa norweskich, francuskich i brytyjskich ekspertów zarówno ze środowisk naukowych, jak i zatrudnionych w sektorze przemysłowym.

"Kiedy wszystkie działania są podejmowanie zgodnie z procedurami wymaganymi do magazynowania CO2 w warstwach geologicznych, ryzyko przeciekania gazu z powrotem do atmosfery jest minimalne. Jednak kluczowe jest stosowanie dobrych metod monitorowania zachowań gazu przechowywanego pod ziemią" - powiedział menadżer projektu dr Menno Dillen z największej skandynawskiej organizacji badawczej SINTEF Petroleum Research.

Projekt jest efektem starań naukowców, przemysłu i urzędników z wielu krajów zainteresowanych rozwojem technologii zdolnej wychwytywać i przechowywać cieplarniany gaz CO2 emitowanych ze spalania paliw kopalnych.

Jeśli badania wykażą, że miejsce nadaje się do przechowywania CO2, gaz będzie w małych ilościach wtłaczany w różne miejsca grzbietu Svelvik.

Naukowcy od lat szukają efektywnych sposobów wychwytywania CO2, który przyczynia się do globalnego ocieplenia na Ziemi. KRF

tot/ agt/

Laboratorium – pomieszczenie przeznaczone do przeprowadzania badań naukowych lub analiz lekarskich. Wyposażone w odpowiedni do tego celu sprzęt. Laboratorium postrzegane nie jako pomieszenie, lecz jako jednostka organizacyjna jest zespołem złożonym z ludzi, pomieszczenia i sprzętu. Analiza zdalna zwana teleanalizą to analiza chemiczna badanych obiektów dokonywana na odległość - bez sprowadzania obiektów do laboratorium. Stosowana jest przede wszystkim do badania obiektów, których w normalnych warunkach laboratoryjnych nie można przebadać, m.in do badania składu atmosfery, badania ciał niebieskich. Fab Lab (z ang. Fabrication Laboratory) - to rodzaj pracowni lub małego laboratorium, w której mamy możliwość realizacji własnych projektów i pomysłów. Jest to miejsce dla osób które chcą realizować swoje marzenia, hobby, naukę lub pracę, a potrzebują narzędzi i przestrzeni oraz wiedzy technicznej.

Laboratorium kosmiczne Columbus – europejskie laboratorium naukowe przeznaczone dla Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). Dygestorium, wyciąg laboratoryjny – przeszklona komora o kształcie dużej szafy, zaopatrzona w wydajny wentylator stale wydmuchujący z niej powietrze poza teren laboratorium (najczęściej umiejscowiony na dachu). Jej podstawowym zadaniem jest zapobieganie wydostawania się do atmosfery laboratorium szkodliwych substancji (trucizn, nieprzyjemnie pachnących gazów itp.), a także ochrona przed ewentualnymi pożarami i eksplozjami. Dygestoria stosuje się w laboratoriach chemicznych, biologicznych, analitycznych i przy niektórych rodzajach produkcji przemysłowej.

Towarzystwo Badań Naukowych Sigma Xi (Sigma Xi: The Scientific Research Society) – międzynarodowe stowarzyszenie non-profit, założone w 1886 w Cornell University, dla uhonorowania najwybitniejszych przedstawicieli wszystkich dyscyplin naukowych i zainicjowania współpracy pomiędzy nimi. Celem towarzystwa jest wspieranie i promocja oryginalnej pracy naukowej. W tym celu Sigma Xi wydaje magazyn American Scientist, przyznaje granty naukowe wyróżniającym się studentom i sponsoruje różne programy wspierające etykę w badaniach, w nauce i w edukacji, a także współpracę międzynarodową. Duży nacisk kładzie też na badania interdyscyplinarne, współpracę nauki z przemysłem oraz rozwój laboratoriów rządowych. The Lincoln Near-Earth Asteroid Research (LINEAR, (pol.) Projekt Poszukiwania Planetoid Bliskich Ziemi im. Lincolna) – projekt, przy którego realizacji współpracują Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych, NASA oraz Laboratorium Lincolna z MIT. Celem przedsięwzięcia jest skatalogowanie planetoid, w celu wyznaczenia ich orbit, a co za tym idzie oszacowania ryzyka zderzenia z Ziemią. Obserwacje przeprowadzane są za pomocą dwóch teleskopów znajdujących się w placówce Laboratorium Lincolna na terenie poligonu rakietowego White Sands Missile Range, niedaleko Socorro w stanie Nowy Meksyk. Wyniki badań przesyłane są do Minor Planet Center.

Techniki laboratoryjne to zespoły czynności, które rutynowo wykonuje się w laboratoriach i których opanowanie jest podstawowym warunkiem właściwej pracy eksperymentalnej. Laboratorium Urządzeń Elektronicznych - angielska nazwa: Laboratory of Electronic Devices) jest działem Instytutu Logistyki i Magazynowania zajmującego się między innymi badaniami kompatybilności elektromagnetycznej i bezpieczeństwa elektrycznego urządzeń w celu uzyskania znaku CE i sporządzania deklaracji zgodności z zasadniczymi wymaganiami dyrektywy EMC i LVD przez producentów urządzeń elektronicznych na podstawie norm zharmonizowanych. Siedziba Laboratorium znajduje się w Poznaniu.

Curiosity Rover – zautomatyzowane i autonomiczne laboratorium naukowo-badawcze wysłane na Marsa, w ramach programu badawczego Mars Science Laboratory (MSL) w celu oceny możliwości występowania potencjalnych warunków do życia w przeszłości, zbadania możliwości utrzymania się życia organicznego na Marsie, wykonania pomiarów meteorologicznych, poszukiwania pierwiastków biogennych, badania stopnia wilgotności gleby oraz poszukiwanie wody i związków mineralnych z nią związanych, przeprowadzenia pomiarów widma wysokoenergetycznego promieniowania naturalnego, zbadania składu skał i gleby oraz określenia charakterystyki możliwych cyklów hydrologicznych na badanej planecie.

Dodano: 17.04.2010. 21:05