• WIDEO: Podwodne wulkany też wybuchają!

12.04.2011. 10:32
    opublikowane przez: Szymon Pitek

Amerykańskim naukowcom udało się zarejestrować jak dotąd najgłębszą eksplozję podwodnego wulkanu - West Mata jest położony prawie półtora kilometra pod powierzchnią Oceanu Spokojnego.

Na filmie wyraźnie widać gazy wyrzucające gorącą magmę, lawę spływającą po zboczu wulkanu oraz gwałtownie parującą wodę morską. Niezwykłe w odkryciu jest to, że wreszcie udało się potwierdzić przypuszczenia o faktycznych wybuchach podwodnych wulkanów.
    Ze względu na bardzo wysokie ciśnienie panujące tak nisko pod powierzchnią wody, zjawisko było dużo mniej gwałtowne, niż miało by to miejsce na powierzchni - w innych warunkach uchwycenie tylu szczegółów było by niemożliwe.

Z lewej strony widoczne pomarańczowe błyski magmy, tuż obok kłębów siarkowych gazów (fot.NOAA & NSF)

West Mata wyrzuca z siebie lawę boninitową - jedną z najgorętszych na świecie i jedyną występującą w wygasłych wulkanach, mających więcej niż milion lat; daje zatem wyborną możliwość śledzenia procesów obiegu materii: płyty tektoniczne ulegają subdukcji, jednak trudno określić gdzie konkretnie trafia materia z nich pochodząca.

Odczyn wody w pobliżu wulkanu jest mocno kwaśny - pH spada nawet poniżej 4. Mimo to, w tak nieprzyjaznych warunkach udało się odnaleźć dość specyficzną biocenozę - liczne mikroorganizmy oraz żywiące się nimi krewetki.

Badacze podejrzewają, że aż 80% wszystkich erupcji wulkanów ma miejsce pod powierzchnią wody, z czego zdecydowana większość w głębinach. Dalsze ich badanie pomoże lepiej rozumieć globalne obiegi węgla i siarki, przemiany materii i energii z wnętrza Ziemi w warstwy zewnętrzne oraz adaptacje organizmów żywych do ekstremalnych warunków środowiska.

Źródło: National Oceanic and Atmospheric Administration

Wulkan tarczowy – typ wulkanu o szerokim i spłaszczonym stożku o kącie nachylenia nie większym niż 8°. Jego cechą charakterystyczną jest brak gwałtownych erupcji, z jego wnętrza wydobywa się rzadka i bardzo gorąca lawa zasadowa. Ten typ wulkanu można skontrastować ze stratowulkanem.

Zjawisko wulkaniczne - ogół zjawisk natury, towarzyszących wybuchom wulkanu i wydostawaniem się na powierzchnię ziemi produktów stałych, ciekłych i gazowych. Przyczyną wszystkich obserwowanych zjawisk wulkanicznych jest wydobywanie się magmy na powierzchnię. Wszelkie produkty wydostające się z wnętrza ziemi, nazywane są produktami erupcji wulkanicznej.

Jaskinia lawowa – naturalny tunel, utworzony przez lawę pod powierzchnią ziemi. Wypływa ona z wulkanu podczas jego erupcji. Tunele mogą odprowadzać lawę wulkaniczną ze źródła, bądź być pozostałością tego procesu w przeszłości.

Erupcja wulkanu, wybuch wulkanu (drugie określenie, ściślej to: gwałtowna erupcja, w praktyce używane jako synonim erupcji) – zjawisko wydostawania się na powierzchnię Ziemi lub do atmosfery jakiegokolwiek materiału wulkanicznego (magmy, materiałów piroklastycznych, substancji lotnych: gazów, par).

Dodano: 12.04.2011. 10:32