• Wiek diamentów

20.08.2008. 15:27
    opublikowane przez: Dawid Rozburski

W Australii Zachodniej odkryto diamenty sprzed czterech miliardów lat. Dzięki Temu odkryciu poszerzy się wiedza współczesnej nauki na temat wczesnego kształtowania się skorupy ziemskiej.

Diamenty z tak odległej przeszłości odnaleziono wewnątrz kryształów minerału cyrkonu. Dzięki specjalnym badaniom ich wiek został oszacowany na 3,06 do 4,25 miliarda lat temu. Są to obecnie najstarsze zachowane struktury fragmentu skorupy Ziemi.

Okres zwany w geologii Hadean to najbardziej zagadkowy czas na ziemi trwający od powstania naszej planety (około czterech i pół miliarda lat) do okresy pierwotnego formowania się skorupy ziemskiej, szacowany na 4 miliardy lat temu. To odkrycie sugeruje nam, że okres pomiędzy formowaniem się naszej planety a tworzeniem na niej sztywnego płatu mógłby być krótszy niż do tej pory szacowano.

Przyjmowało się, że Ziemia była płynną kulą, na której następowały bardzo gwałtowne zjawiska fizyczne i chemiczne na przestrzeni 500 milionów lat. Odkrycie to poddało w wątpliwość dotychczasową wiedzę i skłoniło naukowców do rozpatrzenia tej teorii powtórnie. Według obecnych spekulacji można by oszacować, że ziemia potrzebowała zaledwie 200 milionów lat na ostygnięcie.

Czy wiesz że...? (wersja beta)