• Woda w stanie nadkrytycznym

20.08.2008. 15:55
    opublikowane przez: Dawid Rozburski

Niemieccy naukowcy od kilku lat badają głębiny Atlantyku, ale takiego odkrycia na pewno się nie spodziewali.

Na głębokości 3 tysięcy metrów natrafili na obszar wody o niezwykłych właściwościach jej temperatura wynosiła ponad 400 stopni. Jest to wyjątkowe odkrycie gdyż jak do tej pory nigdy nie zdołano zaobserwować takiego zjawiska w warunkach naturalnych.

Do tej pory tworzono wodę o takich właściwościach tylko w laboratoriach. Wyjątkowe w tym całym odkryciu jest to, że woda ta nadal znajduje się w stanie ciekłym z powodu działających na nią siły 300 atmosfer. Wytraca ona z siebie wszystkie związki i cały tlen i nic w tym nie było by dziwnego gdyby nie fakt, że z okolicy, z której pobierano próbki istniało bardzo bujne życie bakteryjne.

Jest to o tyle istotne dla badań całego świata nad odwieczną zagadką powstania życia na Ziemi, która w początkowym okresie swojego istnienia była bardzo zbliżona warunkami do tych występujących na Oceanie Atlantyckim. Może w końcu udało nam się uchylić rąbka tajemnicy naszego pochodzenia, ale na wyniki będziemy musieli jeszcze poczekać.

Wody reliktowe (szczątkowe) - wody podziemne występujące na dużych głębokościach. Pozostałości wód z minionych okresów geologicznych. Są to zwykle wysłodzone wody morskie. Woda morska – woda występująca w morzach i oceanach. W wodzie tej są rozpuszczone tysiące związków chemicznych i prawie wszystkie pierwiastki chemiczne obecne na kuli ziemskiej. Woda morska stanowi ponad 96% wody obecnej w formie ciekłej na powierzchni Ziemi, tzw. woda słodka stanowi zaś mniej niż 3%. Woda porowa – woda wypełniająca pory skalne; także woda, która jest utrzymywana w glebie pod wpływem kapilarności między stałymi cząstkami gleby.

Gliese 581 c – planeta pozasłoneczna typu superziemia orbitująca wokół czerwonego karła Gliese 581. Uważa się, że planeta znajduje się w odległości od gwiazdy, gdzie temperatura powierzchni planet pozwala na istnienie wody w stanie ciekłym, a co za tym idzie istnieją na niej warunki dogodne do powstania życia tlenowego. Planeta znajduje się w gwiazdozbiorze Wagi około 20,5 lat świetlnych (~194 biliony km) od Ziemi, co astronomicznie jest odległością bardzo małą. Gliese 581 zajmuje 89. miejsce na liście najbliższych układów gwiezdnych względem Ziemi. Woda (tlenek wodoru; nazwa systematyczna IUPAC: oksydan) – związek chemiczny o wzorze H2O, występujący w warunkach standardowych w stanie ciekłym. W stanie gazowym wodę określa się mianem pary wodnej, a w stałym stanie skupienialodem. Słowo woda jako nazwa związku chemicznego może się odnosić do każdego stanu skupienia.

Strefa kapilarna zwana też strefą wzniosu kapilarnego jest strefą występującą nad zwierciadłem wód podziemnych w której występują wody kapilarne. To właśnie poprzez tą strefę woda z wód podziemnych przesącza się do wód gruntowych. Podczas tego procesu zachodzą tak zwane zjawiska kapilarne. Ze względu na ciśnienie pory u podstawy strefy kapilarnej są wypełnione wodą. W glebie z szeroką warstwą porów strefa nienasycona może być kilkakrotnie większa od strefy nasyconej. Woda zaskórna – woda gruntowa okresowo gromadząca się w strefie saturacji po obfitych opadach deszczu lub roztopach wiosennych. Znajduje się blisko powierzchni gruntu (ok. 2 m) i jest dostępna korzeniom roślin. Woda ta poddana jest wahaniom temperatury i zanieczyszczeniom z powodu bardzo powolnego wsiąkania w głąb gleby.

Woda redestylowana (woda podwójnie destylowana, łac. aqua bidistillata) - woda poddana dwukrotnie destylacji w celu usunięcia zanieczyszczeń pozostałych po pierwszym procesie. Jednak nawet tak oczyszczona woda zawiera pewną (bardzo niewielką) ilość rozpuszczonych związków chemicznych i jej twardość wynosi około 0,04 mval/dm, co jednak nie przeszkadza w większości zastosowań. Woda redestylowana jest znacznie droższa od wody demineralizowanej (dejonizowanej), lecz w niektórych przypadkach musi być stosowana, gdyż ta druga może zawierać resztki substancji organicznych (np. endotoksyny).

Dodano: 20.08.2008. 15:55