• Zaawansowana technologia ujawnia pochodzenie starożytnych węży

09.02.2011. 17:49

Skąd pochodzą węże? Zespół europejskich naukowców odkrył, że współczesne węże wykształciły się na drodze ewolucji z jaszczurki lądowej, a nie z tej zamieszkującej morza. Odkrycia, zaprezentowane w czasopiśmie Journal of Vertebrate Paleontology, mogą pomóc naukowcom w poznaniu ewolucji węży, która pozwoliła im przepełznąć zygzakiem różne ścieżki w czasie swojego istnienia na tym świecie.

Naukowcy z Niemiec i Francji wykorzystali innowacyjną technikę obrazowania rentgenowskiego dostępną w Europejskim Ośrodku Synchrotronu Atomowego (ESRF) w Grenoble, aby wygenerować trójwymiarowe obrazy (3D) jednej z niewielu skamielin węża z kończynami. Obrazy pokazują, że kości kończyn starożytnego węża posiadają wewnętrzną strukturę, która bardzo upodabnia je do kości kończyn współczesnych jaszczurek lądowych.

Innowacyjna pod względem projektowym, laminografia synchrotronowa została opracowana specjalnie do analizowania dużych, płaskich próbek. Przypomina technikę tomografii komputerowej (CT) używaną przez personel szpitalny, ale wykorzystuje spójną wiązkę synchrotronowego promieniowania rentgenowskiego, która pozwala analizować najdrobniejsze szczegóły o wielkości zaledwie kilku mikrometrów - około 1.000 razy mniejsze niż szpitalny skaner CT.

Wykorzystując tę najnowszą technikę naukowcy obracali skamielinę pod kątem w błyszczącej, wysokoenergetycznej wiązce promieniowania rentgenowskiego, rejestrując tysiące dwuwymiarowych (2D) obrazów w czasie pełnego obrotu o 360 stopni. Złożyli te obrazy w jedną trójwymiarową reprezentacje w wysokiej rozdzielczości, ujawniając ukryte informacje, w tym wewnętrzne struktury kończyn starożytnego węża.

Paul Tafforeau z ESRF, jeden z autorów raportu z badań, powiedział: "Synchrotrony, te ogromne urządzenia, umożliwiają nam dostrzeżenie mikroskopijnych detali w skamielinach, które są niewidoczne dla wszelkich innych technik, bez narażania na szwank tych bezcennych okazów."

Naukowcy, pracujący pod kierunkiem Alexandry Houssaye z Muséum National d'Histoire Naturelle (MNHN) we Francji, stwierdzili, że istnieją trzy okazy skamieniałych węży z zachowanymi kośćmi kończyn. W toku badań zespół zanalizował Eupodophis descouensi, starożytnego węża odkrytego dziesięć lat temu w Libanie, w skałach liczących sobie 95 milionów lat.

Okaz o długości 50 centymetrów (cm) ma jedną kończynę o długości 2 cm, połączoną z miednicą. Zdaniem naukowców skamielina ta odegra kluczową rolę w poznawaniu przez naukowców ewolucji węży. "Jest pośrednim etapem ewolucji, na którym starożytne węże nie utraciły jeszcze całkowicie kończyn odziedziczonych po jaszczurkach" - twierdzą.

Skamielina ma tylko jedną kończynę na powierzchni, ale dzięki najnowszej technologii naukowcy byli w stanie ujawnić drugą kończynę, co do której podejrzewano, że jest ukryta w kamieniu.

Obrazy 3D wysokiej rozdzielczości, jak twierdzą naukowcy, wskazują, iż ten gatunek stracił kończyny, ponieważ rosły one wolniej lub przez krótszy czas. Odkrycia pokazują również, że ukryta kończyna jest zgięta w kolanie i ma cztery kości stawów skokowych. Ale nie ma stóp ani kości palców.

"Ujawnienie wewnętrznej budowy ukrytych kończyn Eupodophis umożliwia nam badanie procesu regresji kończyn w toku ewolucji węży" - wyjaśnia dr Alexandra Houssaye, naczelna autorka raportu z badań.

W badaniach udział brał również Instytut Technologii w Karlsruhe, Niemcy, gdzie opracowano zaawansowaną technikę i specjalne narzędzie do rejestracji obrazów.

Eupodophis – rodzaj wczesnego węża żyjącego w późnej kredzie, około 90 mln lat temu. Eupodophis descouensi, gatunek typowy rodzaju, ze względu na występowanie u jego przedstawicieli dwóch tylnych kończyn, uznawany jest za formę przejściową pomiędzy jaszczurkami a beznogimi wężami.

Karol Robert Darwin (ang. Charles Robert Darwin; ur. 12 lutego 1809 w Shrewsbury, zm. 19 kwietnia 1882 w Downe) – angielski przyrodnik, twórca teorii ewolucji, zgodnie z którą wszystkie gatunki pochodzą od wcześniejszych form, autor publikacji, w których przedstawił argumenty na poparcie swej tezy. Darwin uważał, że rozgałęziony schemat ewolucji wynika z procesu, który nazwał doborem naturalnym. Prawdziwość teorii ewolucji została zaakceptowana przez wielu naukowców przyrodników i dużą część społeczeństwa już za życia Darwina; jednak dopiero po pojawieniu się współczesnej syntezy ewolucji (którą opracowano w okresie od początku lat 30. do końca lat 50. XX wieku) naukowcy powszechnie zgodzili się, że dobór naturalny jest podstawowym mechanizmem ewolucji, a sam proces ciągłych zmian, z których wyłaniają się nowe jakości, niezaprzeczalnym faktem. W swojej zmodyfikowanej formie odkrycia naukowe Darwina są teorią unifikującą nauki o życiu i wyjaśniającą różnorodność biologiczną.

Barwy flagi Połczyna-Zdroju nawiązują do barwy na tarczy herbowej miasta – srebrna, czerwona i niebieska. Flaga podzielona jest w słup i w pas na cztery równej wielkości prostokątne pola, znajdującego się w prawym górnym rogu i pola, umiejscowionego w lewym dolnym rogu znajdują się romby czerwone w pas. Dwa pozostałe pola wypełnia barwa niebieska. Stosunek szerokości płata do jego długości wynosi 5:8.

Acheiropodia – to wrodzone zaburzenie, polegające na obustronnym braku kończyn górnych i kończyn dolnych lub obustronną aplazją dłoni i stóp.

Dodano: 09.02.2011. 17:49