• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Zakończyła się kolejna edycja kampanii Spring Alive

    29.06.2011. 11:33
    opublikowane przez: Redakcja Naukowy.pl

    Z końcem kalendarzowej wiosny zakończyła się szósta europejska edycja międzynarodowej kampanii edukacyjnej Spring Alive. W tym roku na stronie www.springalive.net zanotowano ponad 125 tys. obserwacji. Polska zajęła drugie miejsce pod względem liczby obserwacji bociana - zanotowano ich u nas około 2 tysięcy - i piąte miejsce pod względem ogólnej liczby obserwacji.

    Na 36 państw biorących udział w kampanii wyprzedzili nas tylko Włosi, Rosjanie i Czesi. W Polsce w akcji udział wzięło prawie 4,5 tysiąca osób, w tym ponad 3 tysiące uczniów z blisko 200 szkół.

    Społeczny monitoring stanu środowiska polega na wypatrywaniu powrotów bocianów białych, jaskółek dymówek, jerzyków, kukułek i żołn, rejestrowaniu dat ich przylotów oraz śledzenie trendów w poszczególnych krajach biorących udział w kampanii.

    Międzynarodowym koordynatorem projektu jest Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków (OTOP).

    Jak informuje przedstawicielka OTOP Anna Płotnicka, kampania wzbudza zainteresowanie ptasimi migracjami oraz uświadamia zagrożenia związane ze zmianami klimatycznymi, które wpływają na fenologię ptaków, czyli zmiany w terminach wędrówek, lęgów oraz dostępność owadów stanowiących bazę pokarmową ptaków.

    W tegorocznej edycji kampanii Spring Alive najczęściej obserwowanym gatunkiem była jaskółka dymówka - 36 proc. obserwacji. Na drugim miejscu znalazł się jerzyk - 29 proc., na trzecim kukułka - 23 proc. Bocian biały znalazł się dopiero na 4. miejscu - z 10 proc. Żołna - najrzadszy z pięciu obserwowanych w ramach kampanii Spring Alive gatunków - został zanotowany tylko w 3 proc. obserwacji.

    We wrześniu wystartuje afrykańska edycja akcji Spring Alive. Obserwatorzy z Afryki będą mogli dodawać swoje obserwacje do końca listopada, dzięki czemu na stronie www.springalive.net będzie można zobaczyć dalszy ciąg cyklu migracyjnego wybranych gatunków ptaków.

    W ramach kampanii rozstrzygnięto także konkurs fotograficzny dla dzieci, w którym aparaty fotograficzne ufundowała firma Canon, a albumy o ptakach wydawnictwo Multico. Zwycięskie zdjęcie nadesłała 10-letnia Joanna Kujawa z Zaniemyśla w województwie wielkopolskim.

    Więcej informacji o akcji i o działaniach OTOP na stronie: www.otop.org.pl.

    PAP - Nauka w Polsce

    kol/ agt/bsz


    Czy wiesz ĹĽe...? (beta)
    Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków, OTOP – pozarządowa organizacja działająca w Polsce od 1991 roku. Zajmuje się ochroną ptaków dziko żyjących i ich siedlisk, badaniami naukowymi, zbieraniem danych związanych z polską awifauną, propagowaniem wiedzy o ptakach w różnych grupach społecznych i wiekowych. OTOP jest polskim partnerem BirdLife International. Obecnym prezesem Towarzystwa jest Gerard Sawicki, popularyzator wiedzy o ptakach. Prowadził Ptakoluba na antenie TVP1 pod koniec ubiegłego wieku. Działaczką OTOP jest Małgorzata Górska. The Waterloo Medal – medal ustanowiony w roku 1816. Jest pierwszym medalem kampanii brytyjskich nadawanym żołnierzom wszystkich rang, biorącym udział w bitwie pod Waterloo. Kampania holenderska była, obok kampanii belgijskiej i zajęcia Luksemburga, wstępem do kampanii francuskiej w 1940 roku. Niemiecki atak rozpoczął się 10 maja i zakończył się kapitulacją Holandii 14 maja. Ta faza kampanii francuskiej jest także znana jako bitwa o Flandrię.

    Kampania belgijska była, obok kampanii holenderskiej i zajęcia Luksemburga, wstępem do kampanii francuskiej w 1940 roku. Niemiecki atak rozpoczął się 10 maja i zakończył się kapitulacją Belgii 28 maja. Ta faza kampanii francuskiej jest także znana jako bitwa o Flandrię. The Sutlej Medal jest medalem kampanii brytyjskich ustanowionym w roku 1846 w celu nagradzania brytyjskich oficerów i żołnierzy wszystkich rang oraz członków Kompanii Wschonioindyjskiej, którzy brali udział w kampanii nad rzeką Satledź w latach 1845-1846.

    Mów prawdę (biał. Гавары праўду) – kampania społeczna na Białorusi, rozpoczęta 25 lutego 2010 roku. Jej inicjatorem i przewodniczącym jest poeta Uładzimir Niaklajeu. Deklarowanym celem kampanii jest zbieranie i rozpowszechnianie informacji o realnym stanie białoruskiego państwa i społeczeństwa. Kampania była bazą dla kandydowania Uładzimira Niaklajewa w wyborach prezydenckich w 2010 roku i jest kontynuowana po wyborach. Aktywiści kampanii (w tym Niaklajeu) wielokrotnie byli prześladowani i aresztowani przez władze białoruskie. Zasięg całkowity - jest to procent grupy celowej, który w czasie trwania kampanii reklamowej zetknął się z komunikatem reklamowym przynajmniej jednokrotnie. Zasięg całkowity kampanii reklamowej zwany jest też zasięgiem "1+". Jest to jedna z najważniejszych miar statystycznych kampanii reklamowej. Z uwagi na różne metodologie badań konsumpcji mediów w polskich badaniach marketingowych podawane są zasięgi całkowite kampanii reklamowych osobno dla każdego medium (TV, prasy, radia, itd.).

    Brief – podstawowy dokument zawierający zestaw informacji użytecznych w procesie tworzenia kampanii reklamowej. Zawarte w nim informacje najczęściej dotyczą odbiorców reklamy, głównych celów kampanii, analizy rynku, budżetu, idei i pomysłów związanych z realizacją projektu. Precyzuje i określa zadania stawiane agencji reklamowej. Alive 2007 – album koncertowy francuskiego duetu Daft Punk, po raz pierwszy wydany 19 listopada 2007. Po Alive 1997 jest to drugi album na żywo nagrany przez zespół. Alive 2007 zawiera ich występ w Bercy w Paryżu 14 czerwca 2007.

    Dziennik obserwacji - dokument bojowy wyników obserwacji pola walki. Dziennik obserwacji prowadzi się zwykle na punktach (posterunkach) obserwacyjnych. Zapisuje się w nim: datę, godzinę, miejsce i wyniki obserwacji oraz komu, kiedy i w jaki sposób zameldowano o wynikach obserwacji.

    The Punjab Medal jest medalem kampanii brytyjskich ustanowionym 2 kwietnia 1849, w celu nagradzania brytyjskich oficerów i żołnierzy wszystkich rang oraz członków Kompanii Wschodnioindyjskiej, którzy służyli w Pendżabie w kampanii 18481849, w operacjach kończących brytyjską aneksję Pendżabu.

    Kampania reklamowa – zespół działań marketingowych, odbywających się w mediach masowych, mających na celu osiągnięcie zakładanego celu marketingowego reklamodawcy. Działania te skierowane są do wybranej grupy docelowej. Cele kampanii reklamowej mogą być określone różnie. Do głównych celów kampanii reklamowych zalicza się: Polskie Towarzystwo Ochrony Ptaków (dawniej Północnopodlaskie Towarzystwo Ochrony Ptaków, PTOP) – organizacja zajmująca się ochroną ptaków i ich siedlisk. Działa w Polsce północno-wschodniej, zostało powołane do życia w 1985 roku w Białowieży.

    Alive! – czwarty z kolei album amerykańskiej grupy rockowej KISS. Został wydany w 1975 roku. Pierwszy album koncertowy grupy Kiss.

    Dodano: 29.06.2011. 11:33  


    Najnowsze