Polski Serwis Naukowy - OnLine od 1999 roku
RSS
Czwartek, 31 maja 2012
Petronia, Bożysława, Ernestyna, Teodor
 1891: budowa Kolei Transsyberyjskiej
 1970: zagłada miasta Yungay w Peru
 WHO: Dzień bez Papierosa
Nowe publikacje
Sama dieta nie wystarczy, by znacznie zrzucić na wadze
Dodano:
|19 Kwi 2010|, 2010 16:18
|
|
|
Ograniczając jedynie kaloryczność diety nie zgubimy zbyt wielu zbędnych kilogramów - potwierdzają badania amerykańskie. Jest to związane z naturalnym mechanizmem wyrównawczym, który sprawia, że nasz organizm zmniejsza aktywność fizyczną w odpowiedzi na mniejsze dostawy energii.
Artykuł na ten temat publikuje pismo " American Journal of Physiology - Regulatory, Integrative and Comparative Physiology".
Jak wyjaśnia biorąca udział w badaniach dr Judy Cameron z Oregon Health and Science University w Portland (stan Oregon), lekarze często radzą swoim otyłym pacjentom, by zmniejszyli kaloryczność codziennie spożywanych posiłków. "Nasze badania wskazują jednak, że sama dieta raczej nie spowoduje znacznej utraty na wadze. Aby osiągnąć ten cel trzeba ją połączyć z ćwiczeniami fizycznymi" - podkreśla badaczka.
Jej zespół prowadził doświadczenia na 18 samicach rezusa, które przez wiele lat był na tłustej, bogatej w kalorie diecie. Po pewnym czasie przestawiono je na zwykłą dla małp karmę, ale o zmniejszonej o 30 proc. kaloryczności. Dla porównania 3 samice przestawiono na zwykłą dietę, ale wytrenowano tak, by codziennie przez godzinę chodziły na bieżni. Przez kolejny miesiąc sprawdzano ich masę ciała oraz poziom aktywności fizycznej (przy pomocy monitora przypiętego do obroży).
"O dziwo, pod koniec miesiąca nie stwierdzono, by małpy w istotny sposób straciły na wadze. Nastąpiła jednak wyraźna zmiana w ich aktywności fizycznej. Wkrótce po rozpoczęciu mniej kalorycznej diety naturalny poziom ich aktywności zaczął spadać. A gdy w kolejnym miesiącu dodatkowo ograniczono im kalorie, obniżył się jeszcze bardziej" - tłumaczy biorąca udział w badaniach dr Elinor Sullivan. Tymczasem małpy ćwiczące na bieżni, choć były na zwykłej diecie, wyraźnie straciły na wadze.
Te badania dowodzą, że nasz organizm posiada naturalny mechanizm wyrównawczy, który zaczyna oszczędzać energię w odpowiedzi na ograniczenie kalorii, uważają naukowcy. Ponieważ zwierzęta i ludzie nie zawsze mają pod dostatkiem jedzenia, organizm rozwinął strategię, która pomaga sobie z tym radzić. Ten mechanizm jest też w dużym stopniu odpowiedzialny za współczesną epidemię otyłości na świecie, gdyż obecnie mieszkańcy większości krajów nie cierpią okresów głodu, a wręcz odwrotnie - przejadają się z powodu łatwego dostępu do kalorycznej żywności. JJJ
PAP - Nauka w Polsce
tot/ agt/
Czy wiesz że...?
wersja BETA
Dieta proteinowa została opracowana przez francuskiego lekarza dra Pierre Dukana. Zauważył on, że pacjenci którym zalecał spożywanie wyłącznie produktów białkowych bardzo szybko tracą na wadze. Dieta znana jest też pod nazwą protal. Protal to połączenie dwóch francuskich wyrazów proteines (proteiny) i alternatives (naprzemiennie). Autor spisał zasady tej diety w książce pt. Nie potrafię schudnąć
pełny tekst
Nazwę "sole mineralne" odnosi się przede wszystkim do soli spotykanych w naturze (w organizmach żywych, pożywieniu etc.). Sole mineralne są ważnym składnikiem diety człowieka, spełniają bowiem rolę budulcową oraz regulatorową. Stanowią około 4% organizmu człowieka (przy czym najważniejsze to chlorek sodu, a także sole wapnia i magnezu). Niedostateczna ilość soli mineralnych w diecie może prowadzić do poważnych zaburzeń w organizmie człowieka.
pełny tekst
Permareksja - to uzależnienie od bycia na diecie. Polega ono na skrupulatnym ważeniu posiłków, dokładnym liczeniu kalorii i ciągłym planowaniu katorżniczych ograniczeń w codziennym jadłospisie. Sama w sobie nie jest chorobą i nie musi prowadzić do niej. Jednak zdarza się, że ludzie cierpiący na permareksję (szczególnie kobiety) mogą doprowadzić się do anoreksji, poprzez stosowanie diety niezawierającej odpowiedniej liczby kalorii potrzebnej organizmowi do prawidłowego funkcjonowania.
pełny tekst
Dieta z ograniczeniem łatwo przyswajalnych węglowodanów, potocznie ( Dieta cukrzycowa) Dieta ma zastosowanie w cukrzycy w przypadku upośledzonej tolerancji glukozy. Celem diety jest zmniejszenie stężenia glukozy we krwi i poprawa metabolizmu.
pełny tekst
Moduł "Czy wiesz że...?" (wersja testowa, beta): definicje/pojęcia wygenerowane w obrębie tego modułu pochodzą z Wikipedii i udostępniane są na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach, z możliwością obowiązywania dodatkowych ograniczeń.
Dostęp do pełnej wersji każdego hasła (oraz dokładnch informacji na temat licencji, autora oraz edycji) możliwy jest po kliknięciu w odnośnik opisany jako "pełny tekst".
|
|
|
^ |
|
 |
|
Komentarze: brak |
|
Powered by
phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
|