• C/2009 R1 (McNaught) - jasna kometa na ciepłe noce

11.06.2010. 01:17

Kometa C/2009 R1 (McNaught) staje się właśnie obiektem widocznym gołym okiem i wciąż jaśnieje - informuje dr hab. Arkadiusz Olech z Centrum Astronomicznego PAN w Warszawie. Kometa C/2009 R1 (McNaught) została odkryta we wrześniu 2009 roku przez pracującego w Australii astronoma Roberta H. McNaughta.

Szybko udało się odnaleźć jej obrazy z sierpnia 2009 roku, co pozwoliło na obliczenie orbity. Okazało się wtedy, że obiekt ma przejść najbliżej Słońca 2 lipca 2010 roku w odległości 0.4 jednostki astronomicznej. Dodatkowo, w czerwcu 2010 roku odległość komety od Ziemi ma być minimalna i wynosić na poziomie 1.1 jednostki astronomicznej. Połączenie bliskiej odległości zarówno od Ziemi jak i od Słońca miało spowodować, że C/2009 R1 (McNaught) będzie świecić z blaskiem pozwalającym ją obserwować "gołym okiem".

Efemerydy sprawdziły się dość dobrze i właśnie w najbliższych dniach kometa C/2009 R1 (McNaught) stanie się obiektem pozwalającym ją dostrzec bez żadnych instrumentów obserwacyjnych. Trzeba jednak zaznaczyć, że będzie to trudne i możliwe tylko z ciemnego miejsca. Kometa już teraz jest jednak bez problemów dostrzegalna przez lornetkę i wciąż jaśnieje. Maksimum swojego blasku obiekt osiągnie na przełomie czerwca i lipca.

W najbliższych dniach C/2009 R1 (McNaught) będzie świecić na tle gwiazd z konstelacji Perseusza, by w ostatniej dekadzie miesiąca przejść do gwiazdozbioru Woźnicy.

Niestety kometa zbliża się na sferze niebieskiej do Słońca, przez co warunki do jej obserwacji nie będą łatwe. Dlatego z obserwacjami nie warto czekać do samego końca czerwca - wtedy co prawda kometa będzie najjaśniejsza ale będzie ginąć w łunie porannej. Druga dekada czerwca wydaje się przez to najlepszym czasem do podziwiania komety, tym bardziej, że 12 czerwca wypada nów Księżyca.

Na obserwacje najlepiej wyjść rankiem, około godziny 2:00-2:30 naszego czasu. Słońce wschodzi dopiero kwadrans po godz. 4, więc około godz. 2 nie będzie jeszcze mocno rozjaśniać nieba. Komety musimy szukać niespełna 20 stopni nad północno-wschodnim horyzontem. Choć będzie ona na granicy widzialności gołym okiem, do obserwacji najlepiej użyć lornetki. Nawet mały instrument klasy 8x30 pozwoli nam zobaczyć ją znacznie lepiej. Często spotykane w naszych domach lornetki typu 10x50 pozwolą podziwiać kometę prawie w pełnej krasie. AOL

krf/bsz

C/2006 P1 (McNaught) – kometa jednopojawieniowa znana również pod nazwą Kometa McNaughta, odkryta w 7 sierpnia 2006 roku przez australijskiego astronoma Roberta McNaughta. C/2013 A1 (Siding Spring) – kometa z Obłoku Oorta odkryta 3 stycznia 2013 przez Roberta McNaughta z Siding Spring Observatory. Już po odkryciu komety analiza wcześniejszych zdjęć Catalina Sky Survey z 8 grudnia 2012 potwierdziła jej istnienie. W momencie jej odkrycia kometa znajdowała się w odległości 7,2 j.a. od Słońca.
    C/2009 L16 - kometa jednopojawieniowa odkryta na zdjęciach SOHO przez Michała Kusiaka. Została odkryta 14 czerwca 2009 roku. Należy do grupy komet Kreutza.

C/2009 M2 - kometa jednopojawieniowa odkryta na zdjęciach SOHO przez Michała Kusiaka. Została odkryta 23 czerwca 2009 roku. Należy do grupy komet Kreutza.
    C/2009 L11 - kometa jednopojawieniowa odkryta na zdjęciach SOHO przez Michała Kusiaka. Została odkryta 8 czerwca 2009 roku. Należy do grupy komet Kreutza.

Zagubione komety – komety okresowe, których odkrycie udokumentowano i potwierdzono, jednak nie można ich ponownie odnaleźć w wyniku obserwacji. Za zagubioną uznaje się taką kometę, której nie widziano co najmniej podczas dwóch kolejnych przejść przez peryhelium.
    C/2009 N2 - kometa jednopojawieniowa odkryta na zdjęciach SOHO przez Michała Kusiaka. Została odkryta 4 lipca 2009 roku. Należy do grupy komet Kreutza.

C/2009 G7 – kometa jednopojawieniowa odkryta na zdjęciach SOHO przez Arkadiusza Kubczaka. Została odkryta 14 kwietnia 2009 roku. Należy do grupy komet Kreutza. C/2009 G4 – kometa jednopojawieniowa odkryta na zdjęciach SOHO przez Arkadiusza Kubczaka. Została odkryta 4 kwietnia 2009 roku. Należy do grupy komet Kreutza.

C/2009 A7 – kometa jednopojawieniowa odkryta na zdjęciach SOHO przez Arkadiusza Kubczaka. Została odkryta 5 stycznia 2009 roku. Należy do grupy komet Kreutza.

C/2009 Q7 - kometa jednopojawieniowa odkryta na zdjęciach SOHO przez Michała Kusiaka. Została odkryta 23 sierpnia 2009 roku. Należy do grupy komet Kreutza.

C/2009 P3 - kometa jednopojawieniowa odkryta na zdjęciach SOHO przez Michała Kusiaka. Została odkryta 2 sierpnia 2009 roku. Należy do grupy komet Kreutza.
    C/2009 S8 - kometa jednopojawieniowa odkryta na zdjęciach SOHO przez Michała Kusiaka. Została odkryta 26 września 2009 roku. Należy do grupy komet Kreutza.

C/2009 H3 - kometa jednopojawieniowa odkryta na zdjęciach SOHO przez Michała Kusiaka. Została odkryta 18 kwietnia 2009 roku. Należy do grupy komet Kreutza.
    C/2009 H4 - kometa jednopojawieniowa odkryta na zdjęciach SOHO przez Michała Kusiaka. Została odkryta 19 kwietnia 2009 roku. Należy do grupy komet Kreutza.

Dodano: 11.06.2010. 01:17