• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Galaktyczne Zderzenia już po polsku

    24.05.2010. 01:17
    opublikowane przez: Redakcja Naukowy.pl

    Od 21 maja, po trzech tygodniach testów, projekt "Galaktyczne Zderzenia" jest dostępny także dla polskich internautów. To kolejna odsłona międzynarodowego społecznościowego projektu naukowego "Galaktyczne Zoo", w którym udział wzięło już blisko 300 tys. użytkowników globalnej sieci, w tym ponad 20 tys. Polaków.

    Projekt "Galaktyczne zderzenia" jest bardziej złożony niż oryginalne "Galaktyczne Zoo". Internauci mogą w tej wersji wybrać jedno z dwóch zadań - łatwiejsze to nadzorowanie i ocenianie komputerowych symulacji zderzeń galaktyk lub trudniejsze czyli samodzielne poprawianie parametrów symulacji.

    Pierwsze zadanie polega na poszukiwaniu najlepszych wyników symulacji spośród 64 wygenerowanych przez komputer. Ocenę ułatwia porównanie do podanego wzoru, czyli zdjęcia zderzających się galaktyk pochodzącego ze zbioru fotografii sklasyfikowanych już w "Galaktycznym Zoo". Najlepsze z tych symulacji system "odkłada na bok", do dalszej analizy.

    Projekt wykorzystuje również "galaktyczne wojny", w których użytkownik samodzielnie porównuje dwie z wybranych przez siebie symulacji. "Wojny" można rozgrywać także niezależnie od własnych symulacji, korzystając ze zbioru danych przygotowanych przez innych użytkowników. W praktyce, taki sposób udziału w projekcie jest najbardziej popularny, ponieważ wybór i poprawianie symulacji wymaga pewnego doświadczenia i wprawy i jest trudniejsze niż samo rozstrzyganie "galaktycznych pojedynków".

    Pomoc internautów jest dla naukowców bardzo cenna. Symulacje skomplikowanych procesów fizycznych, takich jak zderzenia galaktyk, to jedna z najtrudniejszych gałęzi astrofizyki, a dzięki udziałowi użytkowników internetu astronomowie zajmujący się zderzeniami mają szansę wykonać i porównać miliony symulacji pokrywających całą przestrzeń parametrów i w ten sposób zrozumieć jak należy dobierać te parametry w przypadku realistycznych symulacji.

    Utworzony przez Anthonego Holinchecka, informatyka i astronoma z George Mason University w USA, projekt "Galaktyczne zderzenia" jest otwarty dla wszystkich zainteresowanych i dostępny pod adresem http://mergers.galaxyzoo.org.

    Więcej informacji o projektach Zooniverse można znaleźć również na stronach polskich partnerów Citizen Science Alliance (konsorcjum powołanego przez kilka czołowych brytyjskich i amerykańskich uniwersytetów, które koncentruje swoje działania na rozwoju społecznościowych projektów naukowych) - projektu Hands-On Universe, Europe (http://www.pl.euhou.net) i portalu Astronomia.pl (http://www.astronomia.pl).

    Na stronach EU-HOU jest dostępne również dedykowane forum dyskusyjne, na którym uczestnicy projektów mogą wymieniać się doświadczeniami, a w przypadku wątpliwości, na pytania użytkowników odpowiada polski zespół ekspertów - pod adresem galaktycznezoo@astronomia.pl.

    PAP - Nauka w Polsce, Jan Pomierny

    agt/ kap/


    Czy wiesz ĹĽe...? (beta)
    Moon Zoo – jeden z ogólnodostępnych internetowych projektów astronomicznych, zapoczątkowanych projektem Galaxy Zoo. Z tego projektu wywodzi się zakrojona na szeroką skalę inicjatywa nazwana "Zooniverse", do której należą również takie zoo-projekty jak: Galaxy Zoo Mergers, Galaxy Zoo Supernovae, Solar Stormwatch, Galaxy Zoo Hubble i inne. Celem "Zooniverse" jest stworzenie miejsca dla całego pakietu projektów, które pozwolą każdemu, kto ma dostęp do internetu, przyczynić się do rozwoju nauki. Wszystkie z nich wykorzystują możliwości internetu poprzez udział internautów w badaniach naukowych, wspierających projekty badawcze opracowane przez astronomów, a które wymagają udziału dużej liczby uczestników. Są to badania, które wymagają szczególnie inteligencji oraz spostrzegawczości człowieka (wykorzystanie komputerów nie daje w tych badaniach oczekiwanych rezultatów). PSCAD (Power System Computer Aided Design) jest graficznym interfejsem opartym na silniku Electromagnetic Transients including DC (EMTDC). Program ten umożliwia użytkownikowi w prosty sposób tworzenie symulatorów, przeprowadzanie symulacji i wizualizację przebiegu symulacji w trybie „online”. Dzięki temu możliwe jest wyświetlanie wartości chwilowych pomiarów, jak również zmiany parametrów układu w trakcie trwania symulacji za pomocą suwaków i przełączników wielopozycyjnych. Wszystkie te właściwości programu dają użytkownikowi możliwość wpływania na symulację w czasie jej trwania, co bardziej może odzwierciedlać rzeczywiste stany. Informatyka afektywna – dział informatyki, zajmuje się metodami i narzędziami rozpoznawania, analizy, interpretacji i symulacji stanów emocjonalnych użytkowników komputerów.

    Crowdfunding – forma finansowania różnego rodzaju projektów przez społeczności, które są wokół tych projektów zorganizowane. Przedsięwzięcie jest w takim przypadku finansowane poprzez dużą liczbę drobnych, jednorazowych wpłat dokonywanych przez osoby zainteresowane projektem. Upowszechnienie się internetu pozwala na łatwe informowanie o projektach i tworzenie wokół nich społeczności, co przyczyniło się do rozwoju zjawiska crowdfundingu. Określenie to jest zwykle używane w odniesieniu do zbiórek prowadzonych na stworzonych w tym celu platformach internetowych, rzadziej także przy pomocy serwisów społecznościowych lub blogów. ulike.net (dawniej: u-lik.com) - serwis społecznościowy, w ramach którego użytkownicy oceniają, a także korzystają z rekomendacji dotyczących wszelkiego rodzaju twórców, ich dzieł oraz innych zagadnień związanych z kulturą. Serwis jest współtworzony przez jego użytkowników, którzy mogą edytować już istniejące, a także dodawać nowe "kluby", reprezentujące poszczególnych artystów, czy ich dzieła. Strona jest dostępna w dwóch wersjach językowych: angielskiej i francuskiej.

    Global Management Challenge (GMC) to największy na świecie konkurs oparty na symulacji biznesowej. Konkurs ten znany jest również pod nazwami Euromamanger, Gestion, Global Management, World-wide Management (w zależności od kraju, w którym się odbywa). Idea konkursu zrodziła się w Portugalii. Po raz pierwszy konkurs GMC odbył się w 1980 roku. Obecnie bierze w nim udział 28 państw. Celem symulacji jest osiągnięcie jak najwyższej wartości akcji zarządzanego przedsiębiorstwa na wirtualnej giełdzie. SimulationX jest wieloobszarowym oprogramowaniem CAE służącym do symulacji fizycznych komponentów i urządzeń, stworzone i sprzedawane przez ITI GmbH z Drezna. Naukowcy i inżynierowie z przedsiębiorstw przemysłowych i instytucji naukowych stosują to oprogramowanie do projektowania, modelowania, symulacji, analizy i wirtualnego testowania złożonych systemów mechatronicznych. Na jednej platformie oprogramowanie to symuluje zależne działanie różnych efektów fizycznych – od mechaniki 1D, systemów mechanicznych składających się z wielu ciał (MBS), techniki napędów poprzez hydraulikę, pneumatykę i termodynamikę aż do elektryki, magnetyki a także analogowej i cyfrowej automatyki. Jednym z głównych obszarów zastosowania jest rozwój obszaru napędu samochodu osobowego, np. stacjonarna analiza napędu, za co rozwiązanie to zostało odznaczone nagrodą AEI (Towarzystwa Inżynierów Automobilowych) w kategorii „Najlepszy produkt symulacyjny układu napędowego” w roku 2006.

    Projekt GLORIA (skrót od GLObal Robotic-telescopes Intelligent Array) – społecznościowo-naukowy projekt badawczy kierowany przez Universidad Politécnica de Madrid, którego celem jest uruchomienie pierwszej na świecie darmowej i ogólnodostępnej sieci zautomatyzowanych teleskopów. Jest jednym z ogólnodostępnych internetowych projektów z dostępem dla wolontariuszy chętnych pomóc naukowcom w ich pracy. Warunkiem uczestnictwa w projekcie jest posiadanie przez uczestnika połączenia z Internetem oraz przeglądarki internetowej. W programowaniu obiektowym, atrapy obiektów (en. mock objects) są symulowanymi obiektami, które w kontrolowany sposób naśladują zachowanie rzeczywistych obiektów. Programista tworzy zazwyczaj atrapy obiektów w celu przetestowania zachowania jakiegoś innego obiektu, podobnie jak projektanci samochodów wykorzystują manekiny do symulacji dynamiki zachowania ludzkiego ciała podczas zderzenia pojazdów.

    Freenet – zdecentralizowana anonimowa sieć dystrybucji informacji, tworzona w taki sposób, aby zapewnić jak największe bezpieczeństwo i prywatność użytkowników. Wykorzystuje łącza i dyski jej użytkowników, analogicznie do sieci Torrent. Jej implementacja jest napisana w oparciu o zasadę Open Source (kod źródłowy jest dostępny dla wszystkich użytkowników). Projekt jest rozwijany od 2000 roku.

    Computer Aided Simulation CAS - Komputerowe wspomaganie symulacji - pojęcie obejmuje różne systemy CAx, dzięki którym możemy przeprowadzić:

    Jądro galaktyki – najbardziej centralna część galaktyki, w przypadku ok. 75% galaktyk spiralnych otoczona dodatkowo zgrubieniem centralnym. Przypuszcza się, że jądra wielu (być może wszystkich) galaktyk zawierają supermasywne czarne dziury. OpenStreetMap (OSM) − projekt społeczności internetowej mający na celu stworzenie darmowej, swobodnie dostępnej, edytowalnej przez zarejestrowanych użytkowników mapy całej kuli ziemskiej.

    I.N.D.U.C.K.S. (lub Inducks, nazwa pochodzi od połączenia słów "index" (ang. wykaz) and "ducks" (kaczki) jest dostępną za darmo bazą danych dążącą do zaindeksowania wszystkich komiksów Disneya wydrukowanych na świecie [1]. Projekt powstał w 1992 roku (zobacz niżej odnośnik "Historia Inducks"); obecnie baza zbiera informacje o publikacjach, historyjkach, postaciach, autorach komiksów oraz wiele więcej informacji. Większość użytkowników korzysta z I.N.D.U.C.K.S. poprzez wyszukiwarkę oraz interfejs przeglądania na stronie COA, która jest codziennie aktualizowana na podstawie danych z I.N.D.U.C.K.S., i jest dostępna w czternastu językach (od maja 2007 roku także po polsku). ToCA Race Driver 2 lub Race Driver 2: The Ultimate Racing Simulator – czwarta odsłona serii realistycznych symulacji wyścigów samochodów sportowych.

    Rate Your Music (inaczej RYM) to internetowa metadanowa baza danych prezentująca dyskografie wykonawców muzycznych, rozwijana przez użytkowników, i jednocześnie muzyczny portal społecznościowy. Od 2009 roku w bazie znajdują się również filmy. Po wprowadzeniu przez użytkowników danych na temat artystów i ich wydawnictw, społeczność ocenia dane płyty i głosuje za lub przeciw proponowanym znacznikom gatunków, co pozwala stworzyć rozbudowany system rekomendacji i list najlepszych płyt. Użytkownicy, których wkład we współtworzenie bazy danych jest większy mają proporcjonalnie większą wagę ocen. Wydawnictwa są oceniane w dziesięciostopniowej skali, od 0.5 "gwiazdki" do 5.0 (z połówkami). Dodatkowo, użytkownicy mają do dyspozycji wiele opcji pomagających katalogować posiadane kolekcje muzyczne. Rejestracja jest całkowicie darmowa, istnieje jednak mozliwość subskrypcji konta premium, oferującego szereg przydatnych funkcji.

    Dodano: 24.05.2010. 01:17  


    Najnowsze