• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Polskie amatorskie rakiety badawcze przełamały barierę dźwięku

    20.07.2011. 00:04
    opublikowane przez: Redakcja Naukowy.pl

    Polskie Towarzystwo Rakietowe (PTR) wystrzeliło amatorskie rakiety badawcze, które przekroczyły prędkość dźwięku. PTR zostało wpisane do planu współpracy resortu obrony narodowej z organizacjami pozarządowymi. Sfilmowany eksperyment był możliwy dzięki przychylności dowództwa Centrum Szkolenia Artylerii i Uzbrojenia (CSAiU) w Toruniu, które zabezpieczyło miejsce i bezpieczeństwo przeciwpożarowe startów.

    Relację z eksperymentów nakręcili Marcin Mazur i Marcin Polar, członkowie PTR z zespołem portalu KosmicznaPolska.pl. Dodatkowo zdjęciami zajęli się Marek Krempa i Ewa Kałat. Za montaż i postprodukcję odpowiedzialny był Łukasz Jastrzębski.

    Film promuje ruch odbudowy polskiej tradycji kosmicznej i zachęca do współpracy studentów, badaczy - pasjonatów z całego kraju. Jego pełna wersja dostępna jest w serwisie youtube pod adresem: http://www.youtube.com/watch?v=dFaPidburN0

    "Materiał nagrywaliśmy 9 i 10 kwietnia na poligonie w Toruniu. Celem wszystkich eksperymentalnych lotów było doskonalenie warsztatu technicznego członków PTR. Badanie nowych konstrukcji, materiałów i elektroniki pokładowej w locie z dużą prędkością. Dwie testowane rakiety przekroczyły prędkość dźwięku jako pierwsze rakiety amatorskie w Polsce. Były to: Hipersonal przygotowany przez Paula Stanię, który osiągnął 1,2 Macha, i RTP 3 (Rocket Team Poland 3), konstrukcja Roberta i Andrzeja Magierów osiągnęła 1,7 Macha, czyli prędkość ponad 2100 km/h. Przez dwa dni startowało w sumie kilkanaście rakiet" - relacjonuje w rozmowie z PAP Marcin Mazur

    Więcej o eksperymentach badawczych PTR tutaj.

    PAP - Nauka w Polsce, Karolina Olszewska

    agt/


    Czy wiesz ĹĽe...? (beta)
    Prędkość przy wypaleniu (burnout velocity) – prędkość pocisku balistycznego lub kosmicznej rakiety transportowej jaką rakieta osiąga w momencie zakończenia pracy silnika napędowego bądź oddzielenia się ostatniego członu napędowego w pojazdach z napędem wieloczłonowym. W związku z faktem iż pocisk balistyczny bądź kosmiczne rakiety transportowe w różnych fazach lotu poruszają się z różnymi prędkościami, wielkość tę wykorzystuje się do celów naprowadzania pocisków balistycznych, porównawczych oraz opisowych prędkości pocisku balistycznego, czy tez rakiety nośnej. Bariera dźwięku – potoczne, obrazowe określenie dotyczące zjawisk, które zachodzą w zakresie prędkości lotu bliskich prędkości dźwięku. Przy prędkości dokładnie równej prędkości dźwięku nie dzieje się nic nadzwyczajnego, w szczególności nie powstaje grom dźwiękowy. Machometr – przyrząd pokładowy statku powietrznego służący do pomiaru liczby Macha, czyli stosunku prędkości statku powietrznego względem opływającego go powietrza do lokalnej wartości prędkości dźwięku.

    Prędkość naddźwiękowa (supersoniczna) – w aerodynamice prędkość obiektu lub przepływu, poruszającego się szybciej niż prędkość dźwięku w powietrzu (przy temp. +20 °C = 340 m/s). Prędkości ponad pięciokrotnie większe od prędkości dźwięku często nazywane są prędkościami hipersonicznymi. Samolot nazywamy ponaddźwiękowym, jeżeli jest w stanie praktycznie przekroczyć prędkość dźwięku wynoszącą Mach 1.

    Douglas X-3 Stiletto – (ang. sztylet) eksperymentalny amerykański samolot odrzutowy zbudowany przez Douglas Aircraft Company, charakteryzujący się bardzo smukłą sylwetką i ostro zakończonym dziobem. Podstawowym zadaniem maszyny X-3 było zbadanie wpływu długotrwałego lotu z prędkością naddźwiękową, stąd użycie tytanu jako podstawowego materiału konstrukcyjnego. Silnik samolotu X-3 miał zbyt małą moc, co uniemożliwiło przekroczenie prędkości 1 macha w locie poziomym. Republic XF-91 Thunderceptor – amerykański samolot doświadczalny, który jako pierwszy myśliwiec US Air Force przekroczył w locie poziomym prędkość dźwięku. Wyprodukowany przez wytwórnię Republic Aviation Corporation w liczbie dwóch egzemplarzy, nie wszedł do produkcji seryjnej.

    Douglas F4D Skyray – amerykański myśliwiec pokładowy, zbudowany w wytwórni Douglas Aircraft Company dla US Navy. Chociaż maszyna ta pozostała w służbie dość krótko i nigdy nie została użyta bojowo, był to pierwszy samolot pokładowy, który pobił rekord prędkości i pierwszy myśliwiec marynarki zdolny do przekroczenia prędkości 1 macha w locie poziomym.
    Maszyna ta charakteryzowała się doskonałymi jak na ówczesne czasy osiągami, między innymi bardzo dużą prędkością wznoszenia. Samolot był zdolny ze startu zatrzymanego rozpędzić się i wzbić pod kątem 70° na pułap 15 200 metrów w około dwie i pół minuty. Prędkość dźwięku w określonym ośrodku – prędkość rozchodzenia się w nim podłużnego zaburzenia mechanicznego.

    Andy Green (ur. 1962) — brytyjczyk, pilot RAF, aktualny rekordzista świata w prędkości osiągniętej na lądzie i pierwsza osoba, która przekroczyła prędkość dźwięku na lądzie.

    Fala balistyczna – zewnętrzna fala uderzeniowa powstająca w wyniku nakładania się zaburzeń w powietrzu wywoływanych przez ciało stałe lecące z prędkością większą od prędkości dźwięku.

    Wzór Ciołkowskiego — podstawowy wzór w technice rakietowej określający prędkość rakiety zużywającej podczas lotu paliwo, czyli rakiety zmieniającej masę. Wprowadzony został przez Konstantego Ciołkowskiego w pracy "Issledowanije mirowych prostranstw rakietiwnymi priborami" ("Badanie przestrzeni świata przy pomocy urządzeń odrzutowych") pisanej od 1896, ogłoszonej w 1903. W warunkach próżni i braku siły ciążenia przybiera postać Deflagracja (zwana też dawniej wybuchem właściwym) – spalanie (szybka reakcja utleniania), które propaguje się w danym materiale z prędkością niższą, niż wynosi prędkość dźwięku w tym materiale.

    Rakieta dodatkowa na paliwo stałe: Dwie rakiety wspomagające na stałe materiały pędne SRB (ang. Solid Rocket Booster) przyspieszają prom kosmiczny podczas pierwszych dwóch minut misji i działają równolegle z trzema silnikami głównymi. Po odłączeniu i wodowaniu rakiety pomocnicze są odzyskiwane, remontowane i mogą być użyte w jednej z kolejnych wypraw. Rakiety SRB są największymi urządzeniami tego typu zastosowanymi w załogowych lotach kosmicznych. Długość rakiety wynosi 45,36 m, średnica 3,708 m, a masa startowa 589 670 kg, z czego 502 125 kg przypada na materiały pędne. Solid Rocket Booster: Dwie rakiety wspomagające na stałe materiały pędne SRB (ang. Solid Rocket Booster) przyspieszają prom kosmiczny podczas pierwszych dwóch minut misji i działają równolegle z trzema silnikami głównymi. Po odłączeniu i wodowaniu rakiety pomocnicze są odzyskiwane, remontowane i mogą być użyte w jednej z kolejnych wypraw. Rakiety SRB są największymi urządzeniami tego typu zastosowanymi w załogowych lotach kosmicznych. Długość rakiety wynosi 45,36 m, średnica 3,708 m, a masa startowa 589 670 kg, z czego 502 125 kg przypada na materiały pędne.

    Dodano: 20.07.2011. 00:04  


    Najnowsze