• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Start rakiety z satelitami Galileo odłożony do piątku

    21.10.2011. 09:04
    opublikowane przez: Redakcja Naukowy.pl

    Z "przyczyn technicznych" o 24 godziny przełożono przewidziany pierwotnie na czwartek start rakiety Sojuz, która ma wynieść na orbitę pierwsze dwa operacyjne satelity europejskiego systemu nawigacyjnego Galileo - poinformowała Komisja Europejska. 


    Kolejny termin pierwszego startu rakiety wyznaczono na godz. 12.30 w piątek. Według europejskiego konsorcjum Arianespace, zajmującego się umieszczaniem satelitów na orbicie, start przełożono z powodu anomalii, wykrytych podczas zaopatrywania Sojuza w paliwo.

    "To doprawdy globalne przedsięwzięcie" - podkreślał na czwartkowej konferencji w Centrum Badań Kosmicznych Polskiej Akademii Nauk (CBK PAN) w Warszawie Jakub Ryzenko z centrum. Europejskie satelity wynoszone są z Ameryki Południowej, z kosmodromu Kourou w Gujanie Francuskiej, przez rosyjską rakietę Soyuz.

    Cały cykl wynoszenia dwóch satelitów i umieszczenia ich na orbicie (na wysokości ponad 23 tys. km) zajmie prawie 3 godziny 50 minut. Już po starcie rakiety zostaną odrzucone aerodynamiczne owiewki, okrywające część ładunkową z satelitami. Wraz z kolejnymi odpaleniami silników rakieta wejdzie na orbitę Ziemi, po czym - pirotechnicznie - zostaną od niej oddzielone satelity. Sama rakieta odpali ponownie i wyjdzie na orbitę złomową. Jednocześnie wszystko, co mogłoby w niej kiedykolwiek eksplodować, zostanie automatycznie zneutralizowane. Jest to działanie standardowe, które zapobiega powstawaniu niebezpiecznych kosmicznych śmieci - tłumaczył Ryzenko.

    System Galileo, realizowany wspólnie przez Unię Europejską i Europejską Agencję Kosmiczną (ESA), ma zacząć funkcjonować w 2014 roku. Do tego czasu na orbicie ma się znaleźć 18 z planowanych 30 satelitów. Pozostałe zostaną wyniesione do roku 2020.

    Satelity to tylko jeden z trzech elementów całego systemu - podkreśliła w rozmowie z PAP Marta Krywanis-Brzostowska z CBK PAN. Drugi element stanowią naziemne stacje - monitorujące satelity i te odpowiadające za łączność między satelitami a Ziemią. Trzecim elementem będą odbiorniki nawigacji satelitarnej u użytkowników, które pozwolą odebrać informację o pozycji.

    Podobnie jak funkcjonujący już amerykański GPS, Galileo zapewni nieodpłatny serwis otwarty oraz serwis komercyjny, oferujący bardziej precyzyjne pomiary nawigacyjne. "Dzięki serwisowi otwartemu - bezpłatnemu i powszechnie dostępnemu, otrzymamy dokładną informację o lokalizacji i będziemy mogli wyznaczać swoją pozycję. Część serwisów będzie jednak kodowana i płatna, np. te przeznaczone dla służb bezpieczeństwa czy administracji państwowej" - opowiadała Krywanis-Brzostowska.

    "Dla zwykłego użytkownika pojawienie się systemu Galileo nie będzie szokiem" - uważa Ryzenko. - Z pozoru jest on tym samym, co GPS. Ale w praktyce to coś więcej". Galileo oznacza na przykład szansę odbierania sygnału w miejscach, gdzie dziś sygnał GPS jest słaby lub go brak, np. w lasach czy wśród wysokiej zabudowy. Uruchomienie europejskiego systemu zwiększy też dokładność pomiarów w stosunku do GPS (z rzędu pięciu metrów do rzędu metra). I choć dla kierowców aut taka zmiana nie ma większego znaczenia, powinni ją docenić piloci, którzy - wspomagając się nawigacją satelitarną - z większą pewnością wylądują we mgle.

    Galileo może mieć zastosowanie także w transporcie lądowym, energetyce, precyzyjnym budownictwie i rolnictwie. W przyszłości może posłużyć do przekazywania informacji o natężeniu ruchu w czasie rzeczywistym. "Dzięki niemu dowiemy się, że gdzieś doszło do wypadku i nasza droga jest zablokowana. Przekazywanie takiej informacji na bieżąco pozwoli oszczędzić masę czasu" - zaznacza Ryzenko.

    Jego zdaniem, nie bez znaczenia jest fakt, że Galileo to system cywilny, podczas gdy GPS powstał w Departamencie Obrony Stanów Zjednoczonych. "Jeśli zbudujemy system poboru opłat drogowych oparty na GPS, a departament obrony USA ze względu na jakiś zbrojny konflikt zdecyduje się go wyłączyć, powstanie wielki problem. Galileo - jako system cywilny, znajdujący się pod międzynarodową kontrolą - zapewnia większą stabilność" - zapewnia Ryzenko.

    Działanie Galileo może usprawnić życie, ale nawet jego budowa "pozwala rozwijać w Europie bardzo ciekawe usługi" - dodaje Ryzenko. Finansując system Galileo, europejskie państwa fundują też często powiązane z nim programy rozwoju nowych aplikacji.

    W budowaniu testowej wersji systemu Galileo uczestniczą Polacy. "Centrum Badań Kosmicznych ma naziemną, testową stację Galileo nazwaną GSS (Galileo Sensor Station), która odbiera sygnał z satelitów testowych, jest też dostosowana do odbioru sygnałów z satelitów Galileo. CBK ma też dostęp do danych, analizujemy je" - tłumaczy Marta Krywanis-Brzostowska. W ośrodku CBK PAN pod Poznaniem powstają też bardzo precyzyjne odbiorniki czasu. 

    PAP - Nauka w Polsce

    zan/ az/ ula/bsz



    Czy wiesz ĹĽe...? (beta)

    GIOVE-A (skrót od Galileo In-Orbit Validation Element) nazywany wcześniej GSTB-V2/A (skrót od Galileo System Test Bed Version 2) – pierwszy z serii satelitów wchodzących w skład europejskiego systemu nawigacji satelitarnej Galileo, tworzonego przez Europejską Agencję Kosmiczną (ESA) i Unię Europejską (UE). Europejski Organ Nadzoru Globalnego Systemu Nawigacji Satelitarnej, zwany również Organem Nadzoru GNSS (ang. European GNSS Supervisory Authority), jest jedną z agencji wspólnotowych. Został powołany do życia na mocy Rozporządzenia Rady (WE) nr 1321/2004 z dnia 12 lipca 2004 r. Jego głównym zadaniem jest zarządzanie publicznymi interesami oraz wszystkimi aspektami związanymi z bezpieczeństwem i niezawodnością systemu radionawigacji satelitarnej, który obecnie realizowany jest poprzez programy GALILEO i EGNOS. Agencja jest również organem wydającym zezwolenia prywatnym posiadaczom koncesji, którzy będą odpowiedzialni za wprowadzenie systemu w życie i zarządzanie jego działaniem. Europejski Organ Nadzoru Globalnego Systemu Nawigacji Satelitarnej ma pełnić także funkcje doradczą w stosunku do Rady w kwestiach związanych z zarządzaniem a w szczególności z zapewnieniem bezpieczeństwa i ochrony systemu Galileo. Europejska Polityka Kosmiczna – działania, którym celem jest wspieranie rozwoju potencjału kosmicznego Unii Europejskiej i jej wykorzystania dla realizacji jej celów, obejmujące obecnie w szczególności rozwój systemów nawigacji satelitarnej Galileo i globalnego monitoringu dla potrzeb środowiska i bezpieczeństwa GMES (Global Monitoring for Environment and Security).

    EGNOS (ang. European Geostationary Navigation Overlay Service) – budowany przez Europejską Agencję Kosmiczną, Komisję Europejską i EUROCONTROL europejski system satelitarny wspomagający (ang. SBAS – Satellite Based Augmentation System) systemy GPS i GLONASS, a w przyszłości Galileo. Najważniejsze zadania to transmisja poprawek różnicowych i informowanie o awariach systemu GPS. System znacznie zwiększy dokładność i wiarygodność pozycji uzyskiwanej z GPS, co będzie miało szczególne znaczenie dla lotnictwa. Odpowiednikami EGNOS w Ameryce Północnej jest WAAS (Wide Area Augmentation System), w Indiach – GAGAN (GPS-Aided Geosynchronous Augmented Navigation System – ma zostać uruchomiony do 2013 roku), a w Japonii – MSAS (Multi-functional Satellite Augmentation System). STS-61-G - anulowana misja promu Atlantis. Na początku planowana na czerwiec 1986 jako jeden z pięciu lotów w tym miesiącu. Następnie z powodu problemu z płytkami wahadłowców przełożona na grudzień 1986 r. Po katastrofie Challengera wykreślona z planu lotów. Celem misji miało być wyniesienie satelity Galileo.

    Galileo – amerykańska bezzałogowa sonda kosmiczna wystrzelona w 1989 roku przez agencję kosmiczną NASA w celu wykonania badań Jowisza, jego księżyców i pierścieni. W grudniu 1995 r. sonda stała się pierwszym sztucznym satelitą Jowisza oraz wprowadziła w jego atmosferę próbnik z aparaturą pomiarową. Galileo był pierwszą sondą, która zbliżyła się do planetoid. Podczas swej misji Galileo wykonał też obserwacje Wenus, Ziemi, Księżyca i komety Shoemaker-Levy 9. STS-34 (ang. Space Transportation System) – piąty lot amerykańskiego wahadłowca kosmicznego Atlantis i trzydziesty czwarty programu lotów wahadłowców. Głównym celem misji było wyniesienie na orbitę sondy Galileo przeznaczonej do badania Jowisza.

    Galileo – europejski system nawigacji satelitarnej w trakcie budowy. System ma być równoważną alternatywą do amerykańskiego systemu GPS i rosyjskiego GLONASS, lecz w przeciwieństwie do nich będzie kontrolowany przez instytucje cywilne. Global Positioning System (GPS) - właściwie GPS-NAVSTAR (ang. Global Positioning System – NAVigation Signal Timing And Ranging) – jeden z systemów nawigacji satelitarnej, stworzony przez Departament Obrony Stanów Zjednoczonych, obejmujący swoim zasięgiem całą kulę ziemską. System składa się z trzech segmentów: segmentu kosmicznego - 31 satelitów orbitujących wokół Ziemi na średniej orbicie okołoziemskiej; segmentu naziemnego - stacji kontrolnych i monitorujących na ziemi oraz segmentu użytkownika - odbiorników sygnału. Zadaniem systemu jest dostarczenie użytkownikowi informacji o jego położeniu oraz ułatwienie nawigacji po terenie.

    (243) Ida I Daktyl – niewielkich rozmiarów naturalny satelita planetoidy 243 Idy, sfotografowany przez sondę kosmiczną Galileo podczas jej przelotu obok tej planetoidy w drodze do Jowisza w dniu 28 sierpnia 1993. Jego nazwa prowizoryczna to S/1993 (243) 1.

    Dodano: 21.10.2011. 09:04  


    Najnowsze