• Zdaniem astronomów mała asteroida nie rozbije się o Ziemię w 2013 r.

20.03.2012. 16:17

Nowo odkryta asteroida minie Ziemię w 2013 r. zaledwie o włos. Odkryta przez grupę astronomów w połowie lutego, ta mała, pięćdziesięciometrowa asteroida, zwana "2012 DA14", śmignęła obok naszej planety w odległości równej mniej więcej siedmiokrotności dystansu do Księżyca.

Naukowcy z Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) szacują, że asteroida będzie znowu przelatywać w pobliżu Ziemi 15 lutego 2013 r. w odległości około 24.000 kilometrów, czyli bliżej niż większość satelitów komercyjnych.

"To bezpieczna odległość, ale wystarczająco nieduża, aby móc zobaczyć asteroidę za pomocą zwykłej lornetki" - mówi dr Detlef Koschny, który kieruje zespołem oceniającym obiekty bliskie Ziemi w biurze programu informacji o sytuacji w przestrzeni kosmicznej ESA.

Asteroidę zidentyfikowano dzięki programowi La Sagra Sky Survey w Hiszpanii, na wysokości 1.700 metrów n.p.m. w pobliżu Grenady. Naukowcy twierdzą, że ten obszar jest jednym z najciemniejszych i najmniej zaludnionych miejsc w Europie.

"Zważywszy na jej ścieżkę na porannym niebie, jej raczej szybki ruch kątowy, dosyć nikłą i słabnącą jasność oraz orbitę powyżej płaszczyzny orbity ziemskiej, był to śliski cel, który mógł z łatwością umknąć niezauważony w czasie swojej ziemskiej wizyty" - twierdzi Jaime Nomen, jeden z odkrywców z obserwatorium astronomicznego La Sagra.

Dzięki wykorzystaniu zautomatyzowanych teleskopów do skanowania nieba, asteroida została odkryta na obszarach, w których zwykle asteroid się nie obserwuje.

"Wstępne obliczenia pokazują, że orbita 2012 DA14 jest bardzo podobna do ziemskiej z okresem 366,24 dni, czyli zaledwie o 1 dzień dłuższym od roku ziemskiego, 'wskakując' na trajektorię Ziemi i z niej 'wyskakując' dwa razy w roku" - podkreśla profesor Nomen.

Mimo tego, że asteroida w przyszłym roku nie uderzy w Ziemię, astronomowie planują wykorzystać to zbliżenie do przeprowadzenia dalszych badań i rzucenia nowego światła na oddziaływanie grawitacyjne Ziemi i Księżyca na asteroidę.

"Chcemy również zaobserwować, jaką orbitę będzie mieć w konsekwencji asteroida po kolejnym bliskim podejściu, aby obliczyć ewentualne przyszłe ryzyko uderzenia" - mówi dr Koschny.

Programem La Sagra Sky Survey, który niedawno dołączył do programu SSA ESA, kieruje Observatorio Astronómico de Mallorca. Eksperci twierdzą, że wyniki obserwacji uzyskane dzięki programowi przekazane zostaną do centrum danych o asteroidach, które powstaje obecnie w ESA.

Astronomowie i ustawodawcy wykorzystują dane na temat pogody i śmieci kosmicznych, aby pogłębiać wiedzę na temat zagrożeń i oceniać je. Jest to szczególnie istotne w ustalaniu zagrożeń stwarzanych przez zbliżające się asteroidy.

Jeżeli chodzi o odkrycie 2012 DA14, dr Koschny stwierdził: "Opracowujemy system zautomatyzowanych teleskopów optycznych, które mogą wykrywać asteroidy takie jak ten, abyśmy byli w stanie je zauważyć co najmniej trzy tygodnie przed najbliższym podejściem do Ziemi."

Naukowcy z ESA pracują nad siecią teleskopów o średnicy jednego metra, które umożliwią im wykonanie zdjęć całego nieba w jedną noc.

(367943) 2012 DA14 – planetoida bliska Ziemi odkryta w 2012 w hiszpańskim obserwatorium Observatorio Astronómico de La Sagra. Planetoida ma średnicę około 50 metrów. 2006 DD1 – mała asteroida o średnicy ok. 15-33 m, należąca do grupy Apollo i obiektów NEO. Asteroida została odkryta w lutym 2004 roku. Nazwa planetoidy jest oznaczeniem tymczasowym, nie posiada też jeszcze oficjalnej numeracji. (308635) 2005 YU55 – planetoida klasy C z grupy Apolla (NEO, PHA) odkryta w grudniu 2005 roku. Jej średnicę oszacowano na ok. 400 metrów. Pomimo że w swoim ruchu zbliża się do Ziemi, badania jej orbity wskazują, że nie stanowi ona żadnego zagrożenia przez przynajmniej następne kilkaset lat.

2011 CQ1 – mała planetoida odkryta 4 lutego 2011 w ramach programu Catalina Sky Survey. Asteroida ta należy do obiektów NEO. Nie ma ona jeszcze nazwy własnej ani numeru, a jedynie oznaczenie prowizoryczne. 2010 TD54 – mała planetoida z grupy Apolla, odkryta 9 października 2010 roku w ramach programu Catalina Sky Survey. Asteroida należy do obiektów NEO. Nie ma ona jeszcze nazwy własnej ani numeru, a jedynie oznaczenie prowizoryczne.

2009 VA – mała planetoida z grupy Apolla, odkryta 6 listopada 2009 r. w ramach programu Catalina Sky Survey. Asteroida należy do obiektów NEO. Nie ma ona jeszcze nazwy własnej ani numeru, a jedynie oznaczenie prowizoryczne. 2010 RX30 – mała planetoida z grupy Atena, odkryta 5 września 2010 r. w ramach programu Catalina Sky Survey. Asteroida należy do obiektów NEO. Nie ma ona jeszcze nazwy własnej ani numeru, a jedynie oznaczenie prowizoryczne.

2010 RF12 – mała planetoida z grupy Atena, odkryta 5 września 2010 r. w ramach programu Catalina Sky Survey. Asteroida należy do obiektów NEO. Nie ma ona jeszcze nazwy własnej ani numeru, a jedynie oznaczenie prowizoryczne. La Sagra Sky Survey – program poszukiwania małych ciał Układu Słonecznego, w szczególności obiektów bliskich Ziemi (NEO) oraz kosmicznych śmieci, realizowany przez Observatorio Astronómico de Mallorca. Celem przedsięwzięcia jest opracowanie strategii i narzędzi wykrywania i śledzenia takich obiektów. Pobocznym przedsięwzięciem jest identyfikacja pozagalaktycznych supernowych zarejestrowanych w czasie przeglądu nieba.

Orbita Księżyca – trajektoria, po której Księżyc porusza się wokół Ziemi; przebycie jej w całości zajmuje mu około 27,3 dnia. Księżyc i Ziemia krążą wokół barycentrum - wspólnego środka masy, leżącego w średniej odległości ok. 4675 km od środka Ziemi (w mniej więcej ¾ jej promienia). Dla porównania, odległość barycentrum od Księżyca wynosi średnio około 380 070 km (ok. 60 promieni ziemskich). Ze średnią prędkością ruchu Księżyca po orbicie wynoszącą 1,023 km/s, przemieszcza się on co godzinę o odległość kątową równą jego względnemu rozmiarowi, czyli o około 0,5°. Cechą wyróżniającą Księżyc spośród innych naturalnych satelitów planet Układu Słonecznego jest fakt, iż płaszczyzna jego orbity jest bardzo zbliżona do płaszczyzny ekliptyki, nie zaś - jak zazwyczaj - do płaszczyzny równikowej planety. Nachylenie płaszczyzny orbity księżycowej do płaszczyzny ekliptyki wynosi 5,1°, podczas gdy inklinacja osi obrotu Księżyca - jedynie 1,5°.

Potencjalnie niebezpieczne obiekty (PHO, ang. Potentially Hazardous Objects) – ciała niebieskie poruszające się wokół Słońca po orbitach przecinających orbitę Ziemi lub znajdujących się w jej pobliżu. Z powodu możliwych zbliżeń do Ziemi, mogą one zderzyć się z nią, czego skutkiem mogą być wielkie zniszczenia na powierzchni Ziemi, a nawet zmiany klimatyczne. Mianem potencjalnie niebezpiecznego obiektu określa się kometę lub planetoidę mającą co najmniej 150 metrów średnicy, mogącą zbliżać się do orbity Ziemi na odległość nie większą niż 7,48 milionów kilometrów.

(29075) 1950 DA – mała planetoida z grupy Apollo, odkryta przez Carla A. Wirtanena w 1950 r. Asteroida należy do obiektów NEO i PHA. Księżyc (łac. Luna, gr. Σελήνη Selḗnē; pol. fraz. „Srebrny Glob”, „srebrny glob”; pol. przest. gw. poet. „miesiąc”; pol. przest. poet. „luna”) – jedyny naturalny satelita Ziemi (nie licząc tzw. księżyców Kordylewskiego, które są obiektami pyłowymi i przez niektórych badaczy uważane za obiekty przejściowe). Jest piątym co do wielkości księżycem w Układzie Słonecznym. Przeciętna odległość od środka Ziemi do środka Księżyca to 384 403 km, co stanowi mniej więcej trzydziestokrotność średnicy ziemskiej. Średnica Księżyca wynosi 3474 km, nieco więcej niż 1/4 średnicy Ziemi. Oznacza to, że objętość Księżyca wynosi około 1/50 objętości kuli ziemskiej. Przyspieszenie grawitacyjne na jego powierzchni jest blisko 6 razy słabsze niż na Ziemi. Księżyc wykonuje pełny obieg wokół Ziemi w ciągu 27,3 dnia (tzw. miesiąc syderyczny), a okresowe zmiany w geometrii układu Ziemia-Księżyc-Słońce powodują występowanie powtarzających się w cyklu 29,5-dniowym (tzw. miesiąc synodyczny) faz Księżyca.

Dodano: 20.03.2012. 16:17