• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Lingwistka Helen Doron chce uczyć języków trzymiesięczne dzieci

    28.05.2011. 19:47
    opublikowane przez: Redakcja Naukowy.pl

    Znana brytyjska lingwistka Helen Doron odwiedziła w piątek Katowice, żeby opowiedzieć o nowej metodzie nauki jęzka angielskiego dla dzieci w wieku od 3 do 22 miesięcy. Przyznała, że Katowice są jednym z kilku miast, w którym eksperymentują.

    Helen Doron przyjechała do Katowic przekonywać dorosłych, że już trzymiesięczne dziecko może się uczyć języka angielskiego. "Jest to metoda polegająca na nauce języka z całą rodziną. Naśladuje sposób w jaki dzieci uczą się języka ojczystego, czyli długo słuchają zanim coś powtórzą" - powiedziała w piątek na konferencji zorganizowanej w Uniwersytecie Śląskim.

    Zdaniem lingwistki "języka obcego można się nauczyć w takim stopniu jak ojczystego tylko do 7 roku życia". Dodała, że właśnie z tego powodu "warto zacząć naukę jak najwcześniej". "Dzieci są językowymi geniuszami. Kiedy wy dorośli po roku nauki np. języka japońskiego poznalibyście zaledwie podstawy, wasze dziecko uczęszczające do tamtejszego przedszkola, będzie mówiło po japońsku z doskonałym akcentem" - powiedziała.

    Metoda opracowana z myślą o dzieciach w wieku od 3 do 22 miesięcy polega na zabawie, słuchaniu angielskich piosenek, oglądaniu obrazków oraz wykonywaniu poleceń nauczycielki, która przez cały czas zwraca się do dzieci używając najprostszych zdań. Doron tłumaczyła, że na tym etapie dzieci wprawdzie nie uczą się słówek, ale osłuchują z językiem i jego brzmieniem.

    W trakcie spotkania został zaprezentowany film instruktażowy z trójką dzieci. Zajęcia prowadziła nauczycielka. Dzieciom towarzyszyły ich matki. "W trakcie takich zajęć jest dużo zabawy i radości. Chodzi właśnie o to, żeby dzieci motywować do nauki" - tłumaczyła Doron.

    Nie wiadomo ile dzieci z Polski bierze udział w tym projekcie. Joanna Cesarz-Zbroszczyk, dyrektor regionalny i szefowa Centrum Helen Doron w Tychach, zdradziła tylko, że Katowice są jednym z miast, w których testowana jest eksperymentalna metoda.

    Na sali obecna była jedna z matek, która bierze udział w tym przedsięwzięciu od października ubiegłego roku. "Feliś miał pół roku, kiedy zapisywaliśmy się na zajęcia. Nie powiedział do mnie jeszcze ani razu +mamo+, ale tańczy kiedy słucha znanych z zajęć piosenek" - opowiadała Magdalena Rurańska ze Świętochłowic. Dodała, że zgodnie z zaleceniami, nauka angielskiego powinna być kontynuowana także w domu, poprzez odsłuchiwanie płyt. Powiedziała, że jedną płytę odtwarza się zwykle 140 razy.

    Polska jest jednym z 30 krajów, w których powstały centra do nauki języka angielskiego dla dzieci w wieku do 14 lat. Pierwsza w Polsce szkoła została otwarta w Tychach w 1999 roku. Obecnie w Polsce działa 176 szkół. KTP

    PAP - Nauka w Polsce

    ls/bsz



    Czy wiesz ĹĽe...? (beta)
    Fonetyczna metoda nauczania języka angielskiego – metoda nauczania czytania i dekodowania słów w języku angielskim. Pomimo faktu, iż jest to metoda uznawana za kontrowersyjną jest powszechnie stosowana. Dzieci rozpoczynają naukę czytania używając świadomie fonetyki zazwyczaj w wieku 5-6 lat. Nauczanie czytania w języku angielskim tą metodą wymaga od dzieci nauczenia się połączeń pomiędzy wzorami liter i dźwiękami jakie reprezentują. Instrukcje fonetyki wymagają od nauczyciela aby zapewnił uczniom podstawy informacji na temat fonetycznych zasad i ich wzorców. English Junior – dwutygodnik dla dzieci wydawany przez wydawnictwo AmerCom w latach 2000-2005. Kolekcja egzemplarzy liczyła 112 numerów podzielonych na 6 poziomów. Był to następca tygodnika „O.K.” Pierwszy numer ukazywał się w grudniu 2000 roku, ostatni w marcu 2005 roku. Dwutygodnik uczył dzieci w wieku szkolnym podstaw języka angielskiego (ubrania, jedzenie, zoo, części ciała, Układ Słoneczny itp.), a później poziom zaawansowany (fryzjer, stacja kolejowa itp.). Do każdego numeru była dodawana kaseta magnetofonowa z dialogami, wyrazami, piosenkami oraz rozwiązywaniem zadań. Dziecko uczyło się angielskiego poprzez łatwe dialogi, melodyjne piosenki oraz proste zadania. Języka angielskiego uczyli znani wszystkim bohaterowie bajek Looney Tunes (Bugs Bunny, Lola, Kaczor Duffy, Sylwester (kot), Tweety, Porky, oraz wielu innych). Co kilka numerów (3, 25, 40 itd.) dziecko otrzymywało segregator do kolekcji numerów. Podobnym dwutygodnikiem był Deutsch Junior, który pozwalał uczyć się języka niemieckiego z Animaniakami, jednak nie zdobył on popularności jak English Junior, dlatego przestano go wydawać w 2004 roku (razem wyszło 79 numerów). Dominującymi kolorami są: żółty (litery) i niebieski (tło). Oświata w Czechach: W Czechach system szkolny jest zdecentralizowany. Jego podstawę stanowi znowelizowane w 1995 prawo oświatowe, które gwarantuje autonomię szkół, bezpłatny i obligatoryjny charakter edukacji podstawowej, bezpłatne kształcenie na poziomie szkoły średniej i wyższej oraz prawo do tworzenia szkół wyznaniowych i prywatnych (w roku szkolnym 1995/1996 działało 39 placówek prywatnych i 16 wyznaniowych, co stanowi 1,3% wszystkich szkół). Na edukację przeznacza się 5,9% PKB (1995). Do przedszkoli uczęszcza 88% dzieci w odpowiednim wieku. 9-letnia obowiązkowa szkoła podstawowa (Zakladni skola), mająca 2 stopnie: pierwszy 5-letni i drugi 4-letni, dzieci rozpoczynają w niej naukę w 6. roku życia. Edukacją na poziomie podstawowym jest objętych 100% dzieci. W kształceniu na poziomie średnim bierze udział 92% młodzieży. Szkoły średnie dzielą się na:

    Helen Doron - brytyjska specjalistka w zakresie językoznawstwa i nauczania języka angielskiego, absolwentka studiów z dziedziny językoznawstwa i filologii francuskiej. Bajka o Piosence i nutkach – edukacyjna książka dla dzieci opracowana przez Lidię Bajkowską, która uczy podstawowych zasad języka muzycznego, w tym czytania i rozumienia nut, gry na pianinie oraz kompozycji własnych, prostych utworów, których ramy określa jedna gama (nr ISBN: 83-01-11078-3). Od strony metodycznej została napisana w oparciu o filozofię Pedagogiki Zabawy (której autorem był Janusz Korczak) oraz personifikację wszystkich elementów języka muzycznego – w tym zapisu nutowego. Książka ta zawiera rozwijaną od 1980 r. metodę Lidii Bajkowskiej, będącą metodą edukacyjną dla dzieci w zakresie rozumienia zapisu nutowego i gry na pianinie lub innych instrumentach muzycznych, stanowiąc jednocześnie uzupełnienie pozostałych metod edukacji muzycznej.

    Zielone dzieci z Woolpit – według przekazów Ralpha, opata Coggeshall i Williama z Newburga w średniowiecznych kronikach, datowanych na 1189 i 1220 rok, było to rodzeństwo - chłopiec i dziewczynka, znalezione przez żeńców w pułapce na wilki. Wyglądały normalnie z wyjątkiem zielonej barwy skóry. Miały na sobie ubrania z tkaniny nieznanej nikomu w okolicy i porozumiewały się w niezrozumiałym dla miejscowej ludności języku. Dzieci zaprowadzono do miejscowego posiadacza ziemskiego Richarda de Calne. Początkowo nie chciały jeść niczego z wyjątkiem fasoli. Z czasem zaczęły przyjmować też bardziej różnorodne pożywienie, a zielony odcień skóry stopniowo zniknął. Obydwoje zostały ochrzczone. Chłopiec później podupadł na zdrowiu i w końcu zmarł, jego siostra natomiast zaadaptowała się w nowym dla niej środowisku i nauczyła się języka angielskiego. Według jej relacji, dzieci pochodziły z kraju zwanego "Ziemia Świętego Marcina", w którym rzekomo słońce nigdy nie wschodzi, lecz widoczna jest tylko poranna jutrzenka. Do Anglii dostali się przez jaskinię, podążając za dźwiękiem dzwonów. Dziewczynka przyjęła imię Agnes i wyszła za mąż za Richarda Barrego. Nie wiadomo, czy mieli dzieci. Cypr w Konkursie Piosenki Eurowizji dla Dzieci zadebiutował w 2003 roku. Pierwszym reprezentantem kraju została Theodora Rafti która nie przyniosła sukcesu Cyprowi, gdyż zajęła 14 miejsce. Jest to najgorszy rezultat tego kraju. Rok później Marios Tofis zajął 8 miejsce z 61 punktami. W kolejnym roku Cypr zrezygnował z konkursu. Powrócił w 2006 roku zajmując również 8 miejsce z 58 punktami. Reprezentantami zostali Louis Panagiotou & Christina Christofi z pisoenką Boys Girls. W Holandii Yiorgos Ioannides zajął 14 miejsce z 29 punktami. Również jest najgorszym wynikiem. W 2008 roku Cypr został organizatorem festiwalu. Państwo reprezentowały dwie dziewczynki Elena & Charis, które zajęły 10 miejsce z 46 punktami z piosenką Yuppi Ya ! W 2009 roku na Ukrainie Rafaella Kosta zajęła 11 miejsce z 32 punktami. Cypr zrezygnował z udziału w konkursie. Powodem są słabe rezultaty tego kraju.

    Wykorzystywanie seksualne dzieci przez dorosłych – forma krzywdzenia dzieci, w której dziecko jest wykorzystywane w celu pobudzenia lub zaspokojenia seksualnego osoby dorosłej lub starszej młodzieży. Oprócz bezpośredniego kontaktu seksualnego, wykorzystywaniem seksualnym dzieci jest również każda sytuacja, w której dorosły nieprzyzwoicie obnaża swoje genitalia wobec dziecka, namawia (prosi lub naciska na dziecko) do brania udziału w czynnościach o charakterze seksualnym, prezentuje dziecku pornografię lub wykorzystuje dzieci do produkcji pornografii dziecięcej. Litwa w Konkursie Piosenki Eurowizji dla Dzieci: Litwa w Konkursie Piosenki Eurowizji dla Dzieci brała udział trzy razy. Zadebiutowała w 2007 roku. Pierwszym reprezentantem była Lina Jurevičiūtė z piosenką Kai miestas snaudžia. Zajęła wtedy 13 miejsce ze 33 punktami. Jak na dziś jest to najgorszy rezultat Litwy. W 2008 roku na Cyprze w konkursie brała udział Eglė Jurgaitytė z piosenką Laiminga Diena. Jest to najlepszy rezultat litewski gdyż zdobyła 3 miejsce ze 103 punktami. W 2009 roku Litwa zrezygnowała z powodu problemów finansowych nadawcy publicznego. W 2010 roku Bartos z piosenką Oki Doki zajął 6 miejsce ze 67 punktami.

    Treść nauczania - składają się na nią całokształt podstawowych umiejętności, wiadomości z dziedziny nauki, techniki, kultury, sztuki oraz praktyki społecznej, przewidziany do opanowania przez uczniów podczas ich pobytu w szkole. Treść ta, będąc głównym czynnikiem dydaktycznego i wychowawczego oddziaływania na dzieci, młodzież i dorosłych, powinna odzwierciedlać aktualne, jak i przyszłe, przewidywane potrzeby społecznego, zawodowego i kulturalnego życia kraju, a także potrzeby poszczególnych osób.

    Dzikie dzieci, wilcze dzieci – dzieci egzystujące w społecznej izolacji, wychowywane przez zwierzęta lub posiadające jedynie pośredni kontakt z ludźmi (np. dzieci trzymane w niewoli i nie kontaktujące się z innymi ludźmi). Literackim przykładem dzieci wilczych są Romulus i Remus lub Mowgli.

    Albania zadebiutowała w Konkursie Piosenki Eurowizji dla Dzieci w 2012 roku.. Pierwszą reprezentantką kraju była Igzidora Gjeta z piosenką "Kam një këngë vetëm për ju" (Mam piosenkę tylko dla was). Ostatecznie zajęła jednak ostatnie, 12. miejsce. Rodzina wielodzietna – pojęcie socjologiczne używane w wielu krajach świata na określenie rodzin z wyższą niż przeciętna liczbą dzieci. W Polsce do jednego ze stowarzyszeń rodzin wielodzietnych można zgłosić się posiadając 3 dzieci. Tak też rodzinę wielodzietną definiuje polskie prawo (rodzina, która posiada minimum troje dzieci).

    Dodano: 28.05.2011. 19:47  


    Najnowsze