• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Naukowcy: ludzie tworzą potwory, bo kanalizują one ich lęki

    23.02.2011. 18:19
    opublikowane przez: Redakcja Naukowy.pl

    Ludzie tworzą potwory, bo kanalizują one ich lęki i są maską dla ocenzurowanych pragnień - oceniają naukowcy, uczestniczący w rozpoczętej w środę w Katowicach ogólnopolskiej konferencji naukowej "Potwory, hybrydy, mutanty - pogranicza ludzkiej natury".

    Dyrektor Instytutu Nauk o Literaturze Polskiej Uniwersytetu Śląskiego prof. Krzysztof Kłosiński przywoływał w swoim wystąpieniu tezy na temat potworów autorstwa Jeffreya Jerome'a Cohena. Według niego, potwór pojawia się, gdy nie możemy łatwo odróżnić męskiego od żeńskiego, dobrego od złego, zawsze ucieka i wraca, stoi na granicy tego, co możliwe - poprzez potwora testujemy bowiem to, co niemożliwe. Strach przed potworem jest w rzeczywistości pewnego rodzaju pożądaniem - potwory są fantazjami na temat agresji, dominacji. "Potwór stoi u progu tego, co się stanie - potwory są naszymi dziećmi" - przekonywał prof. Kłosiński.

    "Sami je tworzymy, żeby kanalizować nasze lęki - właściwie określają nasz lęk przed tym, co jest niemierzalne intelektualnie, nie mieści się w rozumie, a z drugiej strony są maską dla naszych pragnień, które w jakiś sposób cenzurujemy. To, co ocenzurowane, wraca jako potworne" - tłumaczył naukowiec.

    Agata Rosochacka z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu mówiła o potworności ciała protetycznego i różnych reakcjach na kalectwo i protezy, które tworzą z człowieka hybrydę. "Proteza w relacji z ciałem jest jednocześnie uzupełnieniem i naddatkiem, wstawiana jest w miejsce nieobecnej części ciała zastępuje ją, ale jednocześnie dodaje sztuczne do naturalności, martwe do żywego, przedmiot do podmiotu" - mówiła.

    W swoim wystąpieniu omawiała fascynacje twórców niepełnosprawnym ciałem i zmiany w podejściu do ich obrazowania - od reklam protez sprzed 100 lat, na których modelki miały zasłonięte twarze, po otwarte we współczesnej kulturze przedstawianie atrakcyjnych osób niepełnosprawnych, wyposażonych w nowoczesne protezy. "Mamy do czynienia z ich estetyzacją i seksualizacją" - powiedziała Rosochacka.

    Piotr Lachowicz z Uniwersytetu Szczecińskiego podkreślił, że poszukiwanie potworności leży w naturze człowieka, a odnalezione monstra stają się w kulturze popularnej źródłem rozrywki. Ich ludyczny charakter wykorzystuje kultura masowa, stawiając w centrum swoich produkcji bohaterów noszących znamiona monstrualności: człowieka-pająka, człowieka-nietoperza, kobietę-kota czy człowieka o dwóch twarzach.

    "Batman to jedyny człowiek w tym gronie, cała reszta nosi cechy mutantów albo hybryd. Gdzieś podświadomie w głębi każda ludzka postać jest naznaczona tym potwornym cieniem. Jednocześnie mutanci to postaci zamaskowane, które pragną ukryć swoją naturę - Spiderman czy Batman zakładają maski" - mówił Lachowicz.

    Marta Brzezińska z Uniwersytetu Warszawskiego omawiała filmowe wizerunki sztucznych dzieci, jak z filmu "Akademia Pana Kleksa" czy "Sztuczna inteligencja". "Technologia jest coraz bardziej doskonała, daje nam tyle rzeczy, za jakiś czas może więc wytworzyć również dziecko. Już teraz mamy lalki dla kobiet, tzw. reborn dolls, które są właściwie symulacjami prawdziwego niemowlęcia, choć są oczywiście zatrzymane w czasie, nie rozwiną się, nie dorosną" - zaznaczyła.

    Konferencja, zorganizowana przez Instytut Nauk i Literatury Polskiej Uniwersytetu Śląskiego oraz Koło Naukowe Doktorantów Wydziału Filologicznego tej uczelni, potrwa do piątku. (PAP)

    lun/ krf/ kap/


    Czy wiesz ĹĽe...? (beta)

    Wydział Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego - jeden z wydziałów Uniwersytetu Jagiellońskiego. Istnieje od 2004 roku. Powstał on po odłączeniu od Wydziału Filologicznego. W jego skład wchodzi 17 katedr, Centrum Języka i Kultury Polskiej w Świecie oraz Centrum Badawcze Bibliografii Polskiej Estreicherów. Dziekanem wydziału jest prof. dr hab. Renata Przybylska.

    Chór Akademicki Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego - chór mieszany działający w strukturach Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego, kierowany przez dyrygenta dra Tadeusza Buczkowskiego. Jest jedynym tego typu zespołem funkcjonującym w ramach Uniwersytetu Szczecińskiego. Skupia on przede wszystkim studentów, absolwentów i pracowników naukowych swojej macierzystej uczelni, a także innych szczecińskich ośrodków dydaktycznych. Obecnie skład zespołu wynosi około 60 osób.

    Centrum Informacji Naukowej i Biblioteka Akademicka (CINiBA) – wspólna biblioteka główna dla dwóch katowickich uczelni: Uniwersytetu Ekonomicznego i Uniwersytetu Śląskiego, co czyni z niej jedyną tego rodzaju instytucję w Polsce. CINiBA jest tzw. biblioteką hybrydową umożliwiającą m.in. gromadzenie i udostępnianie równolegle wszystkich typów dokumentów, niezależnie od nośnika na jakim się znajdują. W Centrum Informacji Naukowej i Bibliotece Akademickiej zgromadzonych zostanie około 1,8 mln woluminów. Bibioteka została otwarta 12.10.2012. Kierownikiem projektu CINiBA jest obecny dyrektor Biblioteki Uniwersytetu Śląskiego, dr hab. Dariusz Pawelec. CINiBA, obok typowej funkcji biblioteki akademickiej wypełniającej zadania spoczywające obecnie na bibliotekach uniwersyteckich Uniwersytetu Śląskiego i Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, pełnić ma także rolę miejsca dla wystaw, spotkań kulturalnych, konferencji naukowych i relaksu, dostępnego dla ogółu mieszkańców regionu.

    Kazimierz Klimek (ur. 30 stycznia 1934) – prof. dr hab., geograf i geomorfolog; kierownik Zakładu Paleogeografii Systemów Stokowo-Dolinnych przy Katedrze Paleogeografii i Paleoekologii Czwartorzędu na Wydziale Nauk o Ziemi Uniwersytetu Śląskiego; w latach 1979 - 1991 pełnił funkcję kierownika Zakładu Ochrony Przyrody (obecnie Instytut Ochrony Przyrody PAN) przy Polskiej Akademii Nauk w Krakowie. Specjalizuje się w dziedzinach: 1. geomorfologia systemów dolinnych, 2. wpływ człowieka na geosystemy stokowo dolinne; wieloletni wykładowca m.in. na Uniwersytecie Śląskim.

    Proteza (pgr. prósthesis - zamocowanie, przyłączenie, dodatek ) - w medycynie oznacza sztuczne uzupełnienie brakującej części ciała lub narządu. Dziedziną wiedzy zajmującą się zagadnieniami związanymi z wykonywaniem i stosowaniem protez jest protetyka. Jest to główny dział ortopedii, ale dotyczy również dziedzin takich jak stomatologia i biomechatronika (nauka dotycząca wykorzystywania urządzeń mechanicznych w organizmie człowieka w celu zastąpienia utraconych narządów). W dzisiejszych czasach protezy są powszechnie stosowane. Zastępują narządy obarczone wrodzoną niepełnosprawnością jak i te, których pełna sprawność została utracona np. w wyniku wypadków lub chorób. Mogą dotyczyć narządów wewnętrznych np. sztuczna zastawka serca lub zewnętrznych jak np. powszechnie stosowana sztuczna szczęka.

    Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (IEiAK UAM)- jednostka organizacyjna Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, jeden z 6 instytutów i katedr tworzących Wydział Historyczny Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Siedzibą instytutu jest od 1990 r. gmach Collegium Historicum przy ul. Święty Marcin 78.

    Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (IEiAK UAM)- jednostka organizacyjna Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, jeden z 6 instytutów i katedr tworzących Wydział Historyczny Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Siedzibą instytutu jest od 1990 r. gmach Collegium Historicum przy ul. Święty Marcin 78.

    Dodano: 23.02.2011. 18:19  


    Najnowsze