• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Powszechne postrzeganie płci w kontekście nauki pod znakiem zapytania

    27.05.2013. 10:49
    opublikowane przez: Redakcja Naukowy.pl

    Według danych She Figures 2012 poświęconych analizie równości płci w kontekście badań naukowych, w 2010 r. pośród rektorów wyższych uczelni w Europie było zaledwie 10% kobiet a wśród stojących na czele instytucji szkolnictwa wyższego było ich 15,5%. Niemniej wyniki badań pokazują, że ogólna liczba absolwentów z tytułem doktora zbliża się do równowagi między płciami.

    Jednak inżynieria, technologia, nauki przyrodnicze i matematyka pozostają mniej atrakcyjne dla młodych kobiet, jeżeli chodzi o wybór studiów magisterskich. Na wczesnym etapie dziewczęta interesują się tymi dziedzinami i sprawdzają się w nich tak samo jak chłopcy. W rzeczywistości jednak młode kobiety nieczęsto wybierają nauki ścisłe na kierunek studiów magisterskich, gdyż stereotypy płciowe osłabiają ich pewność siebie i zainteresowanie, wykluczając z dziedzin tradycyjnie zdominowanych przez mężczyzn.

    Zakwestionowanie społecznych uprzedzeń, które przyczyniają się do braku równowagi między płciami to cel projektu TWIST (W kierunku kobiet w nauce i technologii). To ambitna seria programów i przedsięwzięć w ramach ośrodków naukowych i muzeów w całej Europie. Projekt zgromadził 11 partnerów, którzy pracują pod kierunkiem Centrum Nauki Experimentarium w Kopenhadze, Dania. Aby dopomóc w osiągnięciu postawionych celów, Komisja Europejska zapewniła dofinansowanie w wysokości niemal 3 mln EUR.

    Dyrektorka do spraw międzynarodowych Experimentarium i koordynatorka projektu TWIST, Sheena Laursen, powiedziała: "Często spotykamy się z taką uwagą: 'Ale o co chodzi? Przecież kobiety także mogą uprawiać naukę'. Tymczasem ludzie zdają się uważać, że w dzisiejszych czasach im wyżej w hierarchii, tym mniej kobiet. Uważam, że to wstyd dla obojga płci".

    W toku projektu przeprowadzono sondaż na temat płci, nauki i społeczeństwa na podstawie obszernego kwestionariusza, w którym wzięło udział 74 europejskich i nieeuropejskich ośrodków naukowych i muzeów w celu stworzenia bazy wiedzy na potrzeby opracowania przedsięwzięć. Umożliwił on zespołowi dotarcie do studentów, nauczycieli i rodziców, by zainicjować debaty i dyskusje nad zagadnieniami płci i nauki.

    Pracujący nad projektem zespół przygotował przegląd strategii komunikacyjnych skierowanych do dziewcząt i kobiet. Opracowano także wytyczne dla profesjonalistów pracujących w ośrodkach naukowych, muzeach i innych organizacjach wspomagających naukę, które mają propagować uwzględnianie aspektu płci.

    Niektóre z przedsięwzięć obejmują wystawy, interaktywne przestawienia, szkolenia dla nauczycieli i tzw. szybkie randki naukowców. Trzonem projektu była wystawa TWIST, oparta na bazie danych 42 wzorców kobiet-naukowców do naśladowania i zdalnie sterowanej, wirtualnej kukiełce "TWISTY", która zadawała zwiedzającym pytania o role kobiet w społeczeństwie i kwestionowała ich uprzedzenia dotyczące trudnych zagadnień etycznych związanych z płciami.

    W każdym z krajów partnerskich zespół ustanowił także "Dzień płci", który zbiega się z Międzynarodowym Dniem Kobiet. Umożliwiło to partnerom projektu świętowanie i podkreślenie roli kobiet w nauce, a także zorganizowanie spotkań kobiet-naukowców ze zwiedzającymi w ośrodkach naukowych i muzeach.

    Szkoły są także ważnym współpracownikiem projektu i pomagają w wypracowywaniu nowych podejść do kwestii płci oraz dostarczają wskazówek i narzędzi do poruszania zagadnień zróżnicowania płci podczas lekcji. Umożliwi to nauczycielom rozważenie własnej roli w promowaniu równości płci w szkole. Ośrodki naukowe, muzea i nauczyciele mogą teraz czerpać inspirację z informatora opracowanego w ramach projektu.

    Dzięki ogromnemu zróżnicowaniu przedsięwzięć i programów, osiągnięto w toku projektu realny kontakt z szeroką publicznością dotyczący charakteru stereotypów płciowych w społeczności naukowej. Projekt umożliwił także rozpoznanie stereotypów płciowych w szerszym spektrum społeczeństwa. Wreszcie zawiązane zostały nowe sieci między zainteresowanymi naukowcami, mediami i ministerstwami. Wszystko to pomaga podnieść świadomość zróżnicowania płci i motywować młodych ludzi do zainteresowania się karierą naukową.

    W szerszej perspektywie prezentacja nauki i technologii za pośrednictwem praktycznych i interaktywnych wystaw, ćwiczeń i warsztatów wywarła również istotny wpływ na społeczeństwo. Ośrodki naukowe i muzea będą dalej wykorzystywać narzędzia z projektu TWIST jako centrum zasobów do formalnej i nieformalnej edukacji naukowej.

    Za: CORDIS

    Czy wiesz ĹĽe...? (beta)
    Lubelski Festiwal Nauki – największa impreza naukowa w Lublinie, mająca na celu popularyzację nauki w społeczeństwie (szczególnie wśród młodzieży), prezentację projektów badawczych realizowanych w uczelniach i jednostkach naukowych, promocję uczelni i jednostek badawczych oraz integrację lubelskiego środowiska naukowego. Festiwal ma także zachęcić do uprawiania i podglądania nauki oraz pracy naukowców, pokazać, że praca naukowca może być ciekawa, a studia mogą pomóc w realizacji marzeń. Nauki o bezpieczeństwie – jedna z dyscyplin naukowych wchodzących w skład obszaru nauk społecznych i dziedziny nauk społecznych, utworzona uchwałą Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów z dnia 28 stycznia 2011 r. zmieniającą uchwałę w sprawie określenia dziedzin nauki i dziedzin sztuki oraz dyscyplin naukowych i artystycznych (M.P. 2011 nr 14 poz. 149). Polityka naukowa definiowana jest jako działalność państwa oraz innych instytucji publicznych mająca na celu takie wpływanie na naukę, które w sposób optymalny przyczyni się do wzrostu gospodarczego i rozwoju społecznego przy jak najlepszym wykorzystaniu środków na badania naukowe. Często do szeroko rozumianej polityki naukowej zalicza się także politykę innowacyjną, której zadaniem jest wprowadzanie wyników badań naukowych, wynalazków i usprawnień do praktyki gospodarczej. Jest to jedna z najmłodszych dziedzin polityki gospodarczej, ukształtowała się dopiero w latach pięćdziesiątych ubiegłego stulecia. Przełomową datą jest rok 1935, kiedy to wydano pracę J.D.Bernala pt. "The Social Function of Science"("Społeczna funkcja nauki"), ujmującą całościowo problemy nauki we współczesnym świecie. W 1967r. we Frascati(Włochy) odbyła się konferencja przedstawicieli krajów skupionych w OECD, w trakcie której wypracowano wiele zaleceń i definicji dotyczących polityki naukowej, będących podstawą obecnego rozwoju tej dziedziny. Dzięki ustaleniom z 1967r. w wielu krajach, także w krajach rozwijających się, utworzono organy decyzyjne a szczeblu rządowym odpowiedzialne za politykę naukową.

    Nauki o obronności – jedna z dyscyplin naukowych wchodzących w skład obszaru nauk społecznych i dziedziny nauk społecznych, utworzona uchwałą Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów z dnia 28 stycznia 2011 r. zmieniającą uchwałę w sprawie określenia dziedzin nauki i dziedzin sztuki oraz dyscyplin naukowych i artystycznych (M.P. 2011 nr 14 poz. 149). Centrum nauki (oboczne nazwy: muzeum edukacyjne lub muzeum nauki) – instytucja promująca nowoczesną komunikację naukową. Jej celem jest m.in. rozbudzanie zainteresowania nauką w społeczeństwie, inicjowanie debaty na związane z nauka tematy, wspomaganie samodzielnego uczenia się oraz wspieranie systemu szkolnictwa.

    Kobiety w nauce: Udział kobiet w działalności naukowej odróżnia się od udziału mężczyzn w wielu aspektach m.in.: mniejszego zaangażowania kobiet w działalność naukową w każdej epoce (także współcześnie), preferowania przez kobiety określonych dziedzin naukowych, mniejszej obecności kobiet na eksponowanych stanowiskach naukowych itp. Te zjawiska były przedmiotem zainteresowania w Europie już w średniowieczu (np. Christine de Pisan), a od XVIII w. (np. Jean Condorcet) stały się przedmiotem badań i rozważań różnych dziedzin nauki np. historii kobiet, psychologii, socjologii, antropologii, filozofii, kulturoznawstwa, czy badań gender. Wnioski wysnute na tej podstawie nie są do dzisiaj powszechnie akceptowane i niekiedy są uznawane za kontrowersyjne. Nagroda im. Profesora Hugona Steinhausa - nagroda naukowa przyznawana corocznie od 1995 przez Polską Fundację Upowszechniania Nauki i Towarzystwo Popierania i Krzewienia Nauk za upowszechnianie i popularyzację nauki. Celem nagrody jest nagradzanie najlepszych popularyzatorów nauki a także przekonanie społeczeństwa, że nauka jest ważna i potrzebna a jej zagadnienia mogą być w sposób przystępny i fascynujący przedstawiane osobom niemającym profesjonalnego przygotowania.

    Socjologia nauki (socjologia wiedzy naukowej) to jeden z działów szczegółowych socjologii. Jak ujął przedmiot zainteresowań tej nauki szczegółowej Paweł Rybicki : „Socjologia nauki nie ujmuje nauki w znaczeniu wytworów i systemów wiedzy, nie docieka bezpośrednio ich zawartości. Socjologia zajmuje się ludźmi uprawiającymi naukę, ich działalnością, stosunkami społecznymi, jakie zawiązują się między ludźmi nauki w ramach ich działalności, wreszcie powiązaniem tych ludzi i ich ugrupowań z szerszą społecznością.” Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego – wydawca książek naukowych i dydaktycznych, których autorami są najwybitniejsi przedstawiciele nauki polskiej i światowej. Wydawnictwo nie ogranicza się do jednej dziedziny akademickiej, lecz wydaje najciekawsze prace polskich naukowców, a także przygotowuje tłumaczenia dzieł, które wzbudziły zainteresowanie, kontrowersje i wniosły znaczący wkład w naukę światową. Do czołowych przedsięwzięć wydawniczych należy seria Comunicare, w której publikowane są prace prezentujące systemy komunikacji, media, gatunki prasowe i piśmiennicze w ujęciu antropologicznym. Innymi istotnymi wydawnictwami są serie Wiedza o kulturze, Biblioteka Klasyków Nauki i Biblioteka Dzieł Wschodu. Wydawnictwa publikują również czasopisma naukowe: Przegląd Humanistyczny, Poradnik Językowy, Studia Iuridica, Polish Archeology Mediterranean (PAM) oraz wiele innych.

    Społeczeństwo pierwotne (ang. primitive society) - termin stosowany w odniesieniu zarówno do najdawniejszych społeczeństw, jak i do społeczeństw o prostej technologii, istniejących współcześnie. Jako narzędzie opisu społeczeństw przeszłości jest ono oceniane negatywnie, gdyż żadne z nich nie jest pozostałością wcześniejszego stadium ewolucyjnego, każde ma swą własną historię i drogę rozwoju. Ponadto improwizacja na podstawie materiałów pozostałych z przeszłości nie jest rzeczą łatwą i wymaga wielkiej przenikliwości.

    Prawa kobiet lub prawa człowieka kobiet – uprawnienia i wolności należące do kobiet i dziewcząt w danych społeczeństwach.

    Przedsięwzięcie - ogólne określenie jakiegoś projektu lub działania podjętego w jakimś celu lub jakiegoś zamysłu, którego wynikiem są konkretne działania, np. działania inwestycyjne jako przedsięwzięcie inwestycyjne lub np. przedsięwzięcie termomodernizacyjne - jako opis działania mającego na celu osiągnięcie oszczędności energii w budynkach. Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wyniki w nauce – nagroda przyznawana corocznie przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego studentom posiadającym wysoką średnią ocen oraz wykazującym się aktywnością i osiągnięciami naukowymi.

    Dodano: 27.05.2013. 10:49  


    Najnowsze