• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Rekrutacja polskich dzieci w Anglii i Irlandii do europejskiego projektu badań nad dwujęzycznością

    31.03.2011. 00:25
    opublikowane przez: Redakcja Naukowy.pl

    Dzieci w wieku od 2 do 6 lat z polskich rodzin, które mieszkają w Anglii lub Irlandii i tam podejmą naukę, mogą wziąć udział w europejskich badaniach dotyczących rozwoju językowego. Badacze z Uniwersytetu Jagiellońskiego i Warszawskiego poszukują maluchów i ich rodziców, aby przeprowadzić anonimowe badania dotyczące rozwoju mowy i komunikacji.

    Badania prowadzone przez polskich naukowców są elementem europejskiego programu współpracy COST IS0804, dotyczącego diagnozy rozwoju językowego u dzieci wielojęzycznych. Badania prowadzone wśród polskich dzieci w Wielkiej Brytanii wspiera m.in. Uniwersytet Cambridge, Uniwersytet w Reading, City University London i Szkoła Polska w Luton. Polski zespół badawczy współpracuje też z Uniwersytetem w Cork w Irlandii.

    Program europejskiej współpracy językoznawców i psychologów ma określić prawidłowości związane z rozwojem językowym i poznawczym dzieci dwujęzycznych. W dalszym etapie ma wyodrębnić te zjawiska, które z dwujęzycznością są kojarzone błędnie, a mogą być objawem specyficznych trudności językowych. W konsekwencji mają powstać narzędzia, które pomogą klinicystom w Europie zdiagnozować ryzyko wystąpienia takich zaburzeń.

    Polski wkład do europejskiego projektu realizuje grupa ok. 10 badaczy, którzy uzyskali wsparcie finansowe Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Jak powiedziała PAP dr Ewa Haman z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, w pierwszym kroku zdecydowano się przeprowadzić badania w Wielkiej Brytanii - kraju, do którego w ostatnich latach wyemigrowało najwięcej polskich rodzin.

    "Chcemy stworzyć model rozwoju polskiego dziecka dwujęzycznego. W pierwszym etapie poszukujemy rodziców dzieci w wieku 24-36 miesięcy, którzy chcieliby podzielić się z nami wiedzą o swoich dzieciach. Będziemy ich prosić o wypełnienie kwestionariusza +Słowa i Zdania+" - tłumaczy psycholożka. Kwestionariusz ten to polska wersja powszechnie stosowanego na świecie "McArthur-Bates Communication Development Inventory". Przeznaczony jest dla dzieci w wieku do 36 miesięcy i wypełniają go rodzice lub stali opiekunowie. Wyniki badań zostaną wykorzystane anonimowo, wyłącznie dla celów naukowych. W kolejnej fazie badań zaplanowane jest badanie samych dzieci w wieku 4-6 lat.

    Jak poinformowała PAP dr Zofia Wodniecka z Instytutu Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, w planach jest przebadanie około 250 dzieci mieszkających w kilku ośrodkach w Anglii i Irlandii.

    "Chodzi nam przede wszystkim o te dzieci, które kontakt z językiem polskim mają tylko w domu lub w gronie znajomych, a równocześnie - jako mieszkańcy Anglii - mają, często niebezpośredni, kontakt z językiem angielskim. Chcemy sprawdzić, czy już na bardzo wczesnym etapie ma to wpływ na ich rozwój językowy" - wyjaśnia dr Wodniecka.

    Więcej informacji na temat programu znajduje się na stronie: www.bi-sli.org

    Wkrótce zostanie także uruchomiona strona polskiego projektu: www.psychologia.pl/bi-sli-pl/

    Badaczki proszą chętnych rodziców lub opiekunów tych dzieci o jak najszybsze skontaktowanie się z polskim zespołem badawczym przez e-mail: bi-sli@psych.uw.edu.pl

    Wywiad serwisu Nauka w Polsce z dr Ewą Haman i dr Zofią Wodniecką można przeczytać tutaj.

    PAP - Nauka w Polsce, Karolina Olszewska

    agt/bsz


    Czy wiesz ĹĽe...? (beta)

    Ewa Agnieszka Pisula (ur. 14 grudnia 1964) − polska psycholog, profesor nauk humanistycznych, pracownik naukowy Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, Kierownik Zakładu Psychologii Rehabilitacyjnej. Zajmuje się zaburzeniami rozwojowymi u dzieci, szczególnie autystycznym spektrum zaburzeń, psychologiczną sytuacją rodziców i rodzeństwa dzieci z zaburzeniami rozwoju oraz stresem i radzeniem sobie ze stresem u dzieci i młodzieży.

    Marina Maria Zalewska (ur. 3 maja 1944) − polska psycholog, profesor nauk humanistycznych, wieloletni pracownik naukowy Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, Kierownik Katedry Psychologii Klinicznej Dziecka i Rodziny. Zajmuje się zaburzeniami rozwoju tożsamości u dzieci głuchych oraz zaburzeniami rozwoju komunikowania się z perspektywy rozwoju self.

    Dzikie dzieci, wilcze dzieci – dzieci egzystujące w społecznej izolacji, wychowywane przez zwierzęta lub posiadające jedynie pośredni kontakt z ludźmi (np. dzieci trzymane w niewoli i nie kontaktujące się z innymi ludźmi). Literackim przykładem dzieci wilczych są Romulus i Remus lub Mowgli.

    Dzikie dzieci, wilcze dzieci – dzieci egzystujące w społecznej izolacji, wychowywane przez zwierzęta lub posiadające jedynie pośredni kontakt z ludźmi (np. dzieci trzymane w niewoli i nie kontaktujące się z innymi ludźmi). Literackim przykładem dzieci wilczych są Romulus i Remus lub Mowgli.

    Referendum w Irlandii w 2012 (tzw. Children’s Referendum, tłum. referendum dzieci) – referendum w Irlandii, które odbyło się 10 listopada 2012 i dotyczyło praw dzieci w Irlandii. Referendum zostało przyjęte przewagą 58% głosujących.

    Dzieci Zamojszczyzny – określenie dotyczące dzieci mieszkających na Zamojszczyźnie, które podczas II wojny światowej objęto przymusowymi wysiedleniami, w celu założenia tu nowych osad dla ludności niemieckiej. Według szacunków historyków Niemcy wysiedlili z Zamojszczyzny ponad 30 000 dzieci.

    Uniwersytet Dzieci - Fundacja non-profit powstała w 2007 roku w Krakowie, gdzie mieści się też główna siedziba. Ponadto istnieją trzy oddziały fundacji: w Olsztynie, w Warszawie oraz we Wrocławiu. Uniwersytet Dzieci jest pierwszym uniwersytetem dziecięcym w Polsce. Zajęcia w formie warsztatów i wykładów prowadzone są dla dzieci w wieku 6-14 lat. Liczba studentów szacowana jest na około 6000 osób. Uniwersytet Dzieci prowadzi współpracę z naukowcami m.in. z takich ośrodków jak: Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet Jagielloński, Uniwersytet Wrocławski, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Akademia Górniczo-Hutnicza, Politechnika Warszawska, Akademia Pedagogiki Specjalnej, Wyższa Szkoła Europejska.

    Dodano: 31.03.2011. 00:25  


    Najnowsze