• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Zainaugurowano program promujący przedsiębiorczość studentów

    05.10.2011. 00:25
    opublikowane przez: Redakcja Naukowy.pl

    Program promujący przedsiębiorczość i innowacyjność wśród studentów woj. śląskiego ,,Przedsiębiorczość akademicka na start" zainaugurowało we wtorek kilka instytucji naukowych i gospodarczych regionu.

    To rozszerzenie podobnego programu o nazwie "Start", który prowadzono w dwóch cyklach w latach akademickich 2009/10 i 2010/11 w sześciu uczelniach regionu. Teraz - w ponownie koordynowane przez Politechnikę Śląską przedsięwzięcie - zaangażowały się też działająca na styku biznesu i kultury instytucja Zamek Cieszyn oraz Regionalna Izba Gospodarcza w Katowicach.

    We wtorek w Politechnice Śląskiej w Gliwicach odbyła się konferencję inaugurującą program. Według inicjatora obu projektów, prof. Jana Kaźmierczaka z Politechniki Śląskiej, chodzi przede wszystkim o promowanie idei przedsiębiorczości akademickiej, zmierzającej do komercjalizacji wiedzy i umiejętności młodych ludzi.

    Przedsięwzięcie ma wzbogacać świadomość studentów odnośnie tworzenia własnych firm, rozwijać ich pomysły biznesowe czy pomagać w tworzeniu sieci współpracy. W nowej edycji projektu, prócz studentów, programem objęto pracowników naukowych - kładąc silniejszy akcent na promowanie idei przedsiębiorczości akademickiej.

    Według rzecznika Politechniki Pawła Dosia, wśród założeń rozpoczętej edycji programu jest przeszkolenie w ciągu 24 miesięcy 1680 studentów oraz pracowników naukowych, a tym samym zapoznanie znacznej części społeczności akademickiej z dobrymi praktykami w dziedzinie komercjalizacji badań naukowych.

    Każdy z cykli szkoleniowych (ponad 60 godzin) ma obejmować moduły tematyczne obejmujące: symulacyjne gry decyzyjne z analizą przypadków oraz zajęcia poświęcone zarządzaniu innowacyjnym przedsiębiorstwem, instrumentom doskonalenia funkcjonowania przedsiębiorstw, ich współpracy ze światem nauki i otoczeniem biznesu, a także wykorzystaniu designu.

    Oprócz tego planowane są wizyty studyjne w modelowych firmach wraz z wykładami poświęconymi studiom przypadku. Każdy uczestnik ma zostać objęty indywidualnym wsparciem doradczym (po trzy godziny na osobę). Powstanie również moduł doradztwa studentów, z potwierdzoną wiedzą z zakresu objętego szkoleniami grupowymi.

    W obu wcześniejszych cyklach programu ,,Start" studentom udostępniono obszerne materiały, w tym przygotowany specjalnie poradnik. Z zainteresowanej grupy wybrano kilkaset osób, które przeszły szkolenia biznesowe. Ostatecznie powstało kilka firm działających w obrębie akademickiego inkubatora przedsiębiorczości - jedna z nich już usamodzielniła się.

    Rekrutacja do bieżącej edycji programu trwa od 3 do 31 października, cała bieżąca edycja zakończy się 31 sierpnia 2013 r. Poza Politechniką Śląską, Zamkiem Cieszyn oraz Regionalną Izbą Gospodarczą w Katowicach, uczestniczą w niej Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej, Politechnika Częstochowska, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Uniwersytet Śląski i Wyższa Szkoła Zarządzania im. gen. Jerzego Ziętka.

    PAP - Nauka w Polsce

    mtb/ ls/bsz



    Czy wiesz ĹĽe...? (beta)
    Jerzy Cieślik - doktor habilitowany, profesor Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Kierownik Katedry Przedsiębiorczości Akademii Leona Koźmińskiego. Prowadzi badania nad przedsiębiorczością, szczególnie firmami rodzinnymi oraz przedsiębiorczością technologiczną. Autor książek i publikacji z zakresu zarządzania wiedzą, przedsiębiorczości i in. Koordynator doradczo-szkoleniowej części projektu Warszawa Stolicą Ambitnego Biznesu, twórca i koordynator Sieci Edukacyjnej Innowacyjnej Przedsiębiorczości Akademickiej (SEIPA). Spin off - przedsiębiorstwo powstałe poprzez wydzielenie się z jednostki macierzystej, którego celem jest komercjalizacja wiedzy naukowej i technologii. Jest to element przedsiębiorczości akademickiej. Dynamiczny rozwój tego typu przedsięwzięć nastąpił w 2 połowie XX w. w USA. Inkubator przedsiębiorczości – instytucja (o różnej formie prawnej), której celem jest wspieranie przedsiębiorczości.

    Olimpiada Przedsiębiorczości – coroczny konkurs organizowany od 2005 roku przez 5 uczelni ekonomicznych (UE Katowice, UE we Wrocławiu, UE w Poznaniu, UE w Krakowie oraz Szkołę Główną Handlową w Warszawie) oraz Fundację Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych zaliczany do grona ogólnopolskich olimpiad przedmiotowych. W założeniach organizatorów Olimpiada Przedsiębiorczości będzie łączyć w sobie różne cele. Począwszy od rozbudzania i wzmacniania postaw oraz zachowań przedsiębiorczych wśród uczniów, poprzez tworzenie pozytywnego klimatu wokół działalności biznesowej, wypracowanie dla nauczycieli przedmiotu wzorca dydaktycznego, służącego rozwijaniu zainteresowań ekonomicznych u młodzieży uzdolnionej, a skończywszy na zachęcaniu licealistów do studiowania na uczelniach ekonomicznych. Zakres tematyczny Olimpiady jest zgodny z zakresem programu nauczania przedsiębiorczości w szkołach ponadgimnazjalnych, poszerzony dodatkowo o zagadnienia związane ze zmienianym corocznie hasłem przewodnim (hasło I edycji: Etyka w działalności biznesowej, II edycji: Tworzenie wartości przedsiębiorstwa, III edycji: Psychologia biznesu, IV edycji: Współczesne zarządzanie - koncepcje i metody, V edycji: Marketing w przedsiębiorstwie - mechanizmy, instrumenty, strategie, hasło VI edycji: Inwestor na rynku - giełda, prywatyzacje, fuzje i przejęcia). W I edycji Olimpiady uczestniczyło ponad 14 000 zawodników, w II edycji ponad 19 000 uczniów, w III edycji ponad 15 000 uczestników, a w IV edycji ponad 19 000 uczniów, w V edycji ponad 20 000 uczniów, w VI edycji ponad 21 000 uczniów. Przedsiębiorczość – cecha charakteru lub zespół cech w grupie i zachowań właściwych przede wszystkim dla przedsiębiorców.

    Polska Fundacja Przedsiębiorczości (PFP) z siedzibą w Szczecinie (kontynuator działalności Kanadyjsko-Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości, która uzyskała dotacje od rządu Kanady) jest jedną z instytucji otoczenia biznesu w Polsce. Istnieje na rynku od roku 1997 r. świadcząc usługi finansowe, doradcze i szkoleniowe dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, a także dla osób planujących założenie działalności gospodarczej. Od początku Fundacja jest ukierunkowana na wdrażanie programów oraz usług służących zwiększaniu poziomu aktywności i innowacyjności polskich przedsiębiorstw. Przedsiębiorczość akademicka – termin oznaczający aktywność biznesową środowiska akademickiego, w tym studentów, absolwentów, doktorantów oraz pracowników naukowych. W wyniku takiej aktywności szkoła wyższa zaczyna funkcjonować na zasadach rynkowych, występując jako sprzedawca pewnych dóbr i usług, takich jak odpłatne specjalistyczne kursy czy nowoczesne technologie. Dochodzi tym samym do zjawiska komercjalizacji naukowego know-how, dzięki czemu możliwe jest osiąganie obopólnych korzyści zarówno przez pracowników akademickich, jak i partnerów naukowych (uczelnia) oraz biznesowych (inwestorzy). Gospodarka uzyskuje szerszy dopływ nowatorskich rozwiązań, kreowane są nowe rodzaje działalności gospodarczej, a powstawanie nowych miejsc pracy dla osób z wyższym wykształceniem przyczynia się do redukcji bezrobocia (także poprzez wzrost samozatrudnienia i wzrostu konkurencyjności gospodarki.

    ERENET (ang. Entrepreneurship Research and Education Network of Central European Universities) - Środkowoeuropejska Uniwersytecka Sieć Badań nad Przedsiębiorczością i Edukacją Przedsiębiorczości z siedzibą w Budapeszcie. Stowarzyszenie ma otwarty charakter, a jego celem jest prowadzenie badań na temat przedsiębiorczości i jej rozowju, współtworzenie i dystrybuowanie programów nauczania oraz materiałów dydaktycznych między środkowo-i wschodnioeuropejskimi uczleniami. Sieć oparta jest na partnerstwie swoich członków. ERENET Profile - naukowy periodyk z zakresu przedsiębiorczości, wydawany kwartalnie od stycznia 2006 roku przez Środkowoeuropejską Sieć Edukacji Przedsiębiorczości i Badań nad Przedsiębiorczością z siedzibą w Budapeszcie.

    Dyrektorzy Kłodzkiej Szkoły Przedsiębiorczości – lista osób pełniących funkcję dyrektorów szkół wchodzących obecnie w skład Kłodzkiej Szkoły Przedsiębiorczości.

    Zamek Cieszyn (pełna nazwa: Zamek Cieszyn. Ośrodek Badań i Dokumentacji nad Kulturą Materialną i Wzornictwem) - jednostka budżetowa gminy Cieszyn powstała w 2005 roku przy wykorzystaniu środków Unii Europejskiej (75%), dotacji z budżetu państwa, samorządu Województwa Śląskiego oraz miasta Cieszyna. Pierwotnie instytucja nosiła nazwę Śląski Zamek Sztuki i Przedsiębiorczości.

    Lubelska Szkoła Biznesu – szkoła powstała w 1990 roku w Lublinie, której celem jest doskonalenie umiejętności kierowniczych przedsiębiorców i menedżerów, rozwijanie ducha przedsiębiorczości oraz aktywne uczestniczenie w rozwoju gospodarczym regionu lubelskiego. Misja Szkoły realizowana jest dzięki szeroko zakrojonej działalności szkoleniowej i konsultingowej oraz wspieraniu przedsięwzięć gospodarczych. Sonda – pierwszy ogólnopolski miesięcznik popularnonaukowy tworzony w całości przez studentów Politechniki Warszawskiej, Szkoły Głównej Handlowej oraz Uniwersytetu Warszawskiego. Na łamach Sondy zamieszczane są artykuły promujące przede wszystkim naukę, technikę oraz przedsiębiorczość. Pismo jest całkowicie bezpłatne. Pierwszy numer miesięcznika ukazał się 27 kwietnia 2009 r. Redaktorem naczelnym Sondy jest Tomasz Surynowicz.

    Andrzej Klasik (ur. 17 grudnia 1943 roku w Rudzie Śląskiej (dzielnica Godula) - profesor ekonomii, rektor Górnośląskiej Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości im. Karola Goduli w Chorzowie, kierownik Katedry Badań Strategicznych i Regionalnych Akademii Ekonomicznej w Katowicach; specjalista z zakresu zarządzania strategicznego oraz zarządzania rozwojem lokalnym i regionalnym; ekspert w zakresie przygotowania i wdrażania strategii rozwoju oraz programów operacyjnych. Tadeusz Aleksander (ur. 10 października 1938 we Frycowej koło Nowego Sącza) – pedagog polski, profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego. Od 1988 kieruje Zakładem Pedagogiki Dorosłych UJ. Współpracuje także z Wyższą Szkołą Biznesu i Przedsiębiorczości w Ostrowcu Świętokrzyskim. Autor i współautor ponad 150 publikacji naukowych oraz podręczników z zakresu pedagogiki dorosłych, pedagogiki społecznej i podstaw edukacji. Współzałożyciel i wiceprezes Akademickiego Towarzystwa Andragogicznego. Członek zespołu redakcyjnego "Rocznika Sądeckiego". Napisał m.in. Życie społeczne i przemiany kulturalne Nowego Sącza w latach 1870-1990.

    Dodano: 05.10.2011. 00:25  


    Najnowsze