• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Inspirujące kształcenie przyszłych naukowców

    05.07.2013. 13:27
    opublikowane przez: Redakcja

    Nauczanie przedmiotów ścisłych odchodzi już od archaicznego uczenia się przez dzieci na pamięć wzorów i związków chemicznych - teraz chodzi o bardziej aktywne uczenie się, inwencję i kreatywność w poszukiwaniu inspiracji.

    W ramach finansowanego ze środków unijnych projektu KIDSINNSCIENCE (Innowacyjność w nauczaniu przedmiotów ścisłych - wzbudzanie zainteresowania dzieci przedmiotami ścisłymi) to podejście ma być rozwijane z udziałem dzieci w Europie i Ameryce Łacińskiej.

    Celem jest zachęcenie dzieci - od przedszkola po szkołę średnią - do większego zaangażowania i zainteresowania przedmiotami ścisłymi oraz rozważenia ich jako możliwej kariery zawodowej. W Austrii, na Słowenii i we Włoszech nastolatkowie badali alternatywną energię projektując własne kuchenki. Duńscy i szwajcarscy uczniowie sprawdzali sposoby powiązania fizyki i sportu, biegając i skacząc, aby zmierzyć, obliczyć i poprawić swoją sprawność fizyczną i znajomość fizyki.

    W toku projektu zbierane są innowacyjne praktyki w nauczaniu przedmiotów ścisłych także po to, aby położyć kres nierównej reprezentacji płci w nauce. Obecnie naukowcy-mężczyźni znacznie przewyższają liczebnie naukowców płci żeńskiej.

    Nadia Prauhart z Austriackiego Instytutu Ekologii, koordynatorka projektu, wyjaśnia: "Wielu nauczycieli w krajach partnerskich nie miało świadomości różnic między płciami wśród uczniów przedmiotów ścisłych. Podnieśliśmy świadomość w tym zakresie, aby mieć pewność, że nie będzie między nimi przepaści, a dziewczynki i chłopcy korzystać będą z indywidualnego podejścia, aby zapewnić im równe szanse zafascynowania się nauką. Ma to szczególne znaczenie w szkole średniej".

    W ramach projektu stwierdzono, że dziewczynki w pełni angażują się w zajęcia naukowe, które tradycyjnie postrzegane są jako domeny męskie.

    Dodaje: "Odkryliśmy, że dziewczynki interesują się zwłaszcza doświadczeniami polegającymi na hodowli. Uczniowie uczą się na przykład, gdzie i jak hoduje się ziemniaki, poznając także ich odmiany i kontekst kulturowy". '

    Położenie akcentu na nauczaniu, które koncentruje się na uczniach i zajęciach praktycznych, motywuje dzieci do interesowania się przedmiotami ścisłymi. Podejście przyjęte w projekcie obejmuje na przykład pracę ze zwykłymi materiałami, takimi jak typowe artykuły gospodarstwa domowego.

    Pierwszy etap polegał na zgromadzeniu innowacyjnych praktyk we wszystkich krajach partnerskich. W formie katalogu udokumentowano około 80 innowacji. Spośród nich nauczyciele wyselekcjonowani do projektu wybrali te, które chcą wykorzystać na swoich lekcjach w ramach testów praktycznych.

    Wyniki testów poddano następnie ewaluacji, żeby ustalić, co motywuje nauczycieli i uczniów. Nauczyciele rozwijali potem te pomysły w klasie, przy wsparciu sieci łączącej ich z naukowcami i doświadczonymi nauczycielami z projektu KIDSINNSCIENCE.

    W skład konsorcjum KIDSINNSCIENCE wchodzą partnerzy naukowi z uczelni i instytutów badawczych, którzy mają doświadczenie w stosowaniu nowych metod w nauczaniu przedmiotów ścisłych. Wkład UE w całkowite finansowanie projektu wyniósł 999.224 EUR.

    Po czteroletnim okresie realizacji projekt ma się zakończyć latem 2013 r. Niemniej kraje partnerskie zamierzają dalej wspierać inspirujące nauczanie przedmiotów ścisłych.
    Za: CORDIS


    Czy wiesz ĹĽe...? (beta)
    Edukacja wczesnoszkolna – w obowiązującym w Polsce systemie edukacji pierwszy (młodszy) etap szkoły podstawowej. Obejmuje dzieci z klas 1-3, a więc dzieci w wieku 7-10 lat. Na tym etapie edukacji zajęcia przeprowadzane są głównie przez jednego nauczyciela, który pełni funkcję również wychowawcy. W nauczaniu początkowym nauczyciele nie wystawiają ocen punktowych (wyjątek stanowi religia), a lekcje nie dzielą się na przedmioty (tzw. nauczanie zintegrowane). Na świadectwie, zamiast ocen punktowych, znajduje się słowny opis m.in. postępów, aktywności, zachowania i zaangażowania ucznia. Na zakończeniu 3 klasy uczniowie piszą test sprawdzający wiedzę zdobytą w ciągu trzech lat. ARISS (Amateur Radio on the International Space Station) - międzynarodowy związek organizacji i stowarzyszeń radioamatorskich mający na celu umożliwienie nawiązania kontaktu radiowego radioamatorom oraz szkołom z całego świata. Jednym z głównych celów projektu jest zachęcenie młodzieży do kształtowania się w kierunkach ścisłych. Przyroda – przedmiot szkolny. Obejmuje on treści z zakresu biologii, chemii, fizyki i geografii. W Polsce przedmiot ten jest nauczany w klasach IV-VI szkoły podstawowej w wymiarze 3 godzin tygodniowo i w szkole ponadgimnazjalnej jako przedmiot uzupełniający w wymiarze 2-3 godzin tygodniowo. W gimnazjum i w pierwszej klasie szkoły ponadgimnazjalnej przedmiot jest rozdzielony na 4 wyżej wymienione nauki przyrodnicze. Na zajęcia z przyrody w szkole ponadgimnazjalnej uczęszczają uczniowie uczący się przedmiotów humanistycznych w zakresie rozszerzonym. Przedmiot został wprowadzony do szkół ponadgimnazjalnych w 2009 roku.

    Mścisława – staropolskie imię żeńskie, złożone z dwóch członów: Mści- ("mścić") i -sława ("sława"). Mogło oznaczać "tę, która zdobywa sławę mszcząc się na swych wrogach". Poświadczone w źródłach jako Mścisława (1360) i formach zdrobniałych Mścicha (1394), Mścichna (1383). Pęcisława, Pęcsława, Pęcława, Pęsława – staropolskie imię żeńskie, złożone z członów Pęci- ("droga, wędrówka") i -sława ("sława"). Oznacza "ta, która podąża drogą sławy". Poświadczone w źródłach jako Pęcisława (1265), Pęćsława (1265), Pęsława (1310).

    Mścisław (biał. Мсціслаў, Амсьціслаў, Mścisłaŭ, Amścisłaŭ, ros. Мстиславль, Mstislawl) – miasto na Białorusi, stolica rejonu mścisławskiego obwodu mohylewskiego. 10,7 mieszkańców (2010). Włościsława - staropolskie imię żeńskie. Składa się z członów: Włości- ("panować") i -sława ("sława"). Oznacza "tę, która panuje nad swoją sławą".

    Rezerwat ścisły – rodzaj rezerwatu przyrody. Ochrona ścisła w takim rezerwacie polega na całkowitym wykluczeniu ingerencji człowieka. Służy on wyłącznie celom naukowym i dydaktycznym. Fizyka komputerowa – dział nauk ścisłych zajmujący się zastosowaniem komputerów i ich możliwości w badaniach fizycznych. Przedmiot jej zainteresowań można z grubsza podzielić na dwie odrębne części:

    Mścisławscy – ród kniaziowski (książęcy) pochodzenia litewskiego, który wziął swoje nazwisko od Mścisławia (obecnie na terytorium Białorusi przy granicy z Rosją), wchodzącego niegdyś w skład Księstwa Smoleńskiego, będący gałęzią dynastii Giedyminowiczów.

    Męcisław, Męcsław, Męsław – staropolskie imię męskie, złożone z członów Męci- ("gnębić, dręczyć", też "wzburzać, trząść") i -sław ("sława"). Prawdopodobnie oznaczało "ten, kto zdobywa sławę przez gnębienie".

    Na parametry projektu składają się: zakres projektu, koszt projektu i czas projektu. Parametry projektu określa się czasami mianem „magicznego trójkąta”. Obszar ochrony ścisłej Grabina im. prof. Adama Wodziczki - obszar ochrony ścisłej w ramach Wielkopolskiego Parku Narodowego, połozony nad Jeziorem Góreckim. Obszar leśny o powierzchni 8,49 ha, na którym ochronie podlega najbardziej naturalny w tym rejonie fragment lasu dębowo-grabowego, stanowiący wzorzec dla odnowień w Parku.

    Obszar ochrony ścisłej Nadwarciański Bór Sosnowy - obszar ochrony ścisłej znajdujący się na terenie Wielkopolskiego Parku Narodowego, w Puszczykowie, przy linii kolejowej Poznań-Wrocław i ul. Wczasowej. Powierzchnia obszaru wynosi 12,64 ha. Józef Korsak Głębocki herbu własnego, (zm. 1643) – polski starosta, wojewoda mścisławski, pierwszy landwójt Mścisławia, starosta dzisieński, radomlski i filipowski.

    Dodano: 05.07.2013. 13:27  


    Najnowsze