• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Lepsze nauczanie dociekliwych umysłów

    15.07.2013. 16:58
    opublikowane przez: Redakcja

    Uczenie się oparte na dociekaniu to metoda edukacyjna ukierunkowana na analizowanie zagadnień, scenariuszy i problemów. Jest postrzegana przez wielu jako pozytywna alternatywa dla tradycyjnych form nauczania, które polegają na zapamiętywaniu informacji przez uczniów.

    Celem finansowanego ze środków unijnych projektu FIBONACCI (Propagowanie na dużą skalę opartego na dociekaniu nauczania matematyki i innych przedmiotów ścisłych) było wsparcie upowszechniania tej metody nauczania w całej Unii Europejskiej w sposób odpowiadający krajowym i lokalnym warunkom.

    W ramach przedsięwzięcia FIBONACCI każdej z 12 doświadczonych, kontynuujących rozwój zawodowy instytucji zajmujących się nauczaniem matematyki i przedmiotów ścisłych, w których z powodzeniem wdrożone zostało nauczanie oparte na dociekaniu, przydzielono zadanie polegające na opiece nad dwiema dodatkowymi organizacjami rozwoju zawodowego nauczycieli.

    Projekt, realizowany pod kierunkiem fundacji La main à la pâte (Francuska Akademia Nauk przy École normale supérieure w Paryżu), objął zarówno poziom szkoły podstawowej, jak i średniej. Na podstawie wstępnych sondaży ustalono, że 42% nauczycieli w tych szkołach to nowicjusze pod względem opartego na dociekaniu nauczania matematyki i przedmiotów ścisłych.

    Partnerzy projektu opracowali po czym przetestowali wspólne i holistyczne podejście do wparcia nauczycieli w nauczaniu oraz uczeniu się przedmiotów ścisłych opartym na dociekaniu, a proces upowszechniania oparty na strategii partnerstwa instytucji szkolnictwa wyższego uwzględnił kontekst lokalny, aby zapewnić zrównoważenie dzięki lokalnym podmiotom i interesariuszom.

    Instytucje zapewniły nauczycielom niezbędne usługi i zasoby umożliwiające im pogłębianie wiedzy z matematyki i przedmiotów ścisłych oraz umiejętności w zakresie metod opartych na dociekaniu, aby przezwyciężyć ich obawy i zbudować pewność siebie. Prace objęły sesje rozwoju zawodowego, dostosowane materiały szkoleniowe, wsparcie innych nauczycieli oraz inne zajęcia oparte na współpracy, które wpisują się w różne kultury i konteksty szkolne w całej UE.

    Ponadto przeprowadzone zostały szeroko zakrojone działania komunikacyjne na szczeblu europejskim, krajowym i lokalnym, w tym opracowanie witryny internetowej projektu FIBONACCI i zorganizowanie dwóch europejskich konferencji.

    W końcowej fazie projektu, między czerwcem 2012 r. a lutym 2013 r., model Fibonacci rzeczywiście osiągnął pełen rozmach, a trzecia generacja placówek poszerzająca sieć do ponad 60 centrów wsparcia nauczycieli, zademonstrowała w ten sposób zwielokrotniającą moc procesu zawiązywania partnerstw oraz budującego i stymulującego efektu systemowego podejścia rozwijanego w ramach projektu.

    W sumie w sieć Fibonacci zaangażowało się 500 ekspertów szkolących nauczycieli, 5.900 nauczycieli i 300.000 uczniów, wspomaganych przez 63 ośrodki w 31 krajach.
    Partnerzy projektu FIBONACCI są przekonani, że przyjęcie się opartego na dociekaniu nauczania matematyki i przedmiotów ścisłych w większej liczbie szkół będzie z korzyścią dla nauczycieli, uczniów i społeczeństwa europejskiego, a ostatecznie dla konkurencyjności europejskiej w globalnej gospodarce opartej na wiedzy.

    Projekt służy teraz za model transferu efektywniejszych metodologii nauczania. Partnerzy projektu przygotowali także nowe wytyczne dotyczące zagadnień związanych z opartym na dociekaniu nauczaniu matematyki i przedmiotów ścisłych oraz poczynili konkretne kroki w kierunku wdrożenia na szczeblu lokalnym.
    Za: CORDIS


    Czy wiesz ĹĽe...? (beta)
    Szkoła matematyki poglądowej - ogólnopolskie konferencje nauczycieli matematyki zarówno szkolnych, jak i akademickich oraz innych osób zainteresowanych krzewieniem matematyki i kultury matematycznej, podczas którego prezentowane są referaty na tematy mieszczące się w określonym zawczasu (rok wcześniej) zakresie. Szkolny zestaw programów nauczania – program, który obejmuje całą działalność szkoły z punktu widzenia dydaktycznego. Uwzględnia całość podstawy programowej dla danego etapu edukacyjnego. Szkolny zestaw programów nauczania składa się z zestawów programów nauczania dla każdego oddziału, ten z kolei składa się z programów nauczania indywidualnie wybranych przez nauczycieli lub ich autorstwa. Projekt edukacyjny – obowiązkowe zadanie otwarte do wykonania przez uczniów w wieku nastoletnim. Jeden z warunków ukończenia nauki w gimnazjum w Polsce. Celem takich projektów jest samodzielne zdobywanie nowej wiedzy oraz nabywanie umiejętności współpracy oraz podziału obowiązków w grupie. Nad realizacją projektu czuwa jeden z nauczycieli placówki, będący jednocześnie jego opiekunem.

    Profesor oświaty – tytuł honorowy przeznaczony dla nauczycieli szkolnictwa podstawowego, gimnazjalnego oraz ponadgimnazjalnego (nauczycieli liceum, technikum, szkoły zawodowej). Pracownia dydaktyki fizyki (Pdf) to przedmiot nauczania, którego celem jest przygotowanie przyszłych nauczycieli fizyki do poprawnego wykonywania doświadczeń dydaktycznych na lekcjach.

    Awans zawodowy nauczycieli – proces obejmowania przez nauczycieli kolejnych stanowisk w hierarchii zawodowej potwierdzający podnoszenie przez nich kwalifikacji i służący poprawie jakości funkcjonowania zatrudniających ich placówek w systemie oświaty. Uregulowany jest przede wszystkim w art. 9a-9i ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2014 r. poz. 191) i w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 2013 r. poz. 393). Wprowadzony został w roku 2000. Ewaluacja to systematyczne badanie wartości albo cech konkretnego programu, planu, działania (eksperymentu) bądź obiektu (programu komputerowego, programu nauczania, lekarstwa, rozwiązania technicznego) z punktu widzenia przyjętych kryteriów, w celu jego usprawnienia, rozwoju lub lepszego zrozumienia.

    Cele nauczania - zamierzone właściwości uczniów wyrażające się opanowaniem przez nich określonych czynności. Świadomie założone efekty kształcenia. Formułowanie celów służy zarówno doborowi metod i treści nauczania, jak i (przede wszystkim) egzekwowaniu wiedzy i umiejętności. Liber abaci lub Liber abbaci - księga matematyczna z 1202, dotycząca arytmetyki, autorstwa Leonarda z Pizy, znanego później pod pseudonimem Fibonacci. Jej tytuł tłumaczony jest współcześnie jako Księga liczydła lub Księga rachunków.

    Narodowy Instytut Edukacji (ang. National Institute of Education, NIE) – autonomiczna jednostka naukowo-badawcza Uniwersytetu Technologicznego Nanyang w Singapurze, założona w lipcu 1991 roku. Jest to jedyna instytucja w Singapurze kształcąca nauczycieli. Zapewnia wsparcie edukacyjne na wszystkich poziomach nauczania, od nauczania początkowego po kadrę kierowniczą placówek oświatowych.

    Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. Gdańskiej Macierzy Szkolnej w Gdańsku obejmuje swym obszarem działania województwo pomorskie. Ma specjalistyczny charakter i kontynuuje tradycje przedwojennych bibliotek dla nauczycieli, powstałych po odzyskaniu niepodległości w 1918 roku. Służy przede wszystkim potrzebom kształcących się nauczycieli, studentów przygotowujących się do wykonywania zawodu nauczyciela, ale jest otwarta dla wszystkich chętnych do korzystania z jej zbiorów. Biblioteka gromadzi, opracowuje i udostępnia różne rodzaje zbiorów. Szczegółowe informacje o jej zasobach znajdują się w katalogach komputerowych. Czytelnik do dyspozycji ma cztery bazy informacji o zbiorach, obejmujące: książki, artykuły z czasopism, zbiory multimedialne, zbiory muzealne dotyczące historii oświaty pomorskiej. Biblioteka prowadzi działalność edukacyjną. W każdym roku szkolnym przygotowywana jest w bibliotece oferta edukacyjna skierowana do szkół, znajdujących się na terenie działania instytucji. Obejmuje ona warsztaty dla nauczycieli, lekcje biblioteczne, lekcje muzealne, lekcje regionalne, zajęcia z edukacji filmowej, zajęcia z zakresu promocji czytelnictwa. Co najmniej raz w roku organizowane są sesje metodyczne dla nauczycieli. Co roku w ramach Tygodnia Bibliotek prowadzone są różnego rodzaju działania popularyzujące czytelnictwo. Od 10 lat organizowane są imprezy popularyzujące wiedzę w ramach Bałtyckiego Festiwalu Nauki. Jednostka macierzysta i filie prowadzą szeroką działalność kulturalną i oświatową, organizują różnego rodzaju spotkania, konkursy, koncerty. Stałym elementem są wystawy (ekspozycje stale i okolicznościowe). Biblioteka wydaje własne czasopismo „Exempli Gratia" (ISSN 1897-5348) o charakterze bibliotekarskim i oświatowym. PBW w Gdańsku jest jedną z instytucji tworzących zasoby Pomorskiej Biblioteki Cyfrowej.

    Magazyn Miłośników Matematyki (MMM) - kwartalnik poświęcony tematyce matematycznej, adresowany do młodzieży o zainteresowaniach ścisłych oraz do wszystkich fanów matematyki i łamigłówek logicznych. Zajmuje się m.in. przystępnym przedstawianiem różnych zagadnień związanych z matematyką i jej zastosowaniami (np. w fizyce, astronomii, lingwistyce), opisywaniem ważnych wydarzeń bieżących i historycznych z matematyki, prezentacją rozmaitych konkursów matematycznych (międzynarodowych, ogólnopolskich, regionalnych i lokalnych), ciekawych postaci, a także anegdot i ciekawostek. Pismo prowadzi własny konkurs zadaniowy "Łamanie głowy, czyli burza w mózgu". W każdym numerze jest wiele zadań do samodzielnego rozwiązania, z rozwiązaniami z numerze bieżącym lub następnym. Biblioteka pedagogiczna - biblioteka służąca kształceniu i doskonaleniu pracowników pedagogicznych i pedagogizacji społeczeństwa. Zgodnie z Rozporządzeniem MKiDN służy w szczególności wspieraniu procesu kształcenia i doskonalenia nauczycieli, a także wspieraniu działalności szkół, w tym bibliotek szkolnych, oraz placówek, o których mowa w art. 2 pkt 3–5 i 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanych dalej „placówkami”, zakładów kształcenia nauczycieli i placówek doskonalenia nauczycieli.

    Natural First Steps® – metoda nauczania małych dzieci języka obcego stosująca zasadę nauczania „przy okazji”, bazująca na naturalnych zainteresowaniach dziecka oraz mechanizmach uczenia się i zapamiętywania charakterystycznych dla wieku dziecka, z uwzględnieniem właściwych dlań zainteresowań oraz ekspresji zachowań. Języki Obce w Szkole – czasopismo skierowane do nauczycieli języków obcych. Powstało w 1957 roku jako pismo przedmiotowo-metodyczne ówczesnego Ministerstwa Oświaty. Języki Obce w Szkole dostarczają nauczycielom informacji teoretycznych i praktycznych z zakresu glottodydaktyki, językoznawstwa, psycholingwistyki i kulturoznawstwa. Służą wymianie doświadczeń, poszukują najskuteczniejszych metod i technik nauczania, inspirują do efektywnej pracy, informują o wszelkich nowościach wydawniczych, pracach MENu, instytutów naukowych związanych z oświatą i wydarzeniach, które mogą mieć istotny wpływ na nauczanie języków obcych.

    Edukacja dla bezpieczeństwa (EDB) – przedmiot realizowany w polskich gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych. Przedmiot został wprowadzony od 1 września 2009 r. jako 1 godzina w całym cyklu kształcenia w gimnazjum, a od 1 września 2012 r. obowiązuje w tej samej liczbie w szkole ponadgimnazjalnej. Przedmiot zastąpił całkowicie przysposobienie obronne, które (według "starej" podstawy programowej) było nauczane w liczbie 2 godzin w cyklu w szkole średniej. Zakres nauczania obejmuje szeroko pojętą obronę cywilną, metody ochrony przed różnymi zagrożeniami i przygotowanie do postępowania w wypadku katastrof. Podczas nauki uczniowie są także szkoleni w udzielaniu pierwszej pomocy. Poza tym w zakresie przedmiotu mieści się tematyka typowo wojskowa, ogólne informacje o rodzajach broni (także szkolenie strzeleckie) i zasadach służby wojskowej, pewne wiadomości z zakresu prawa międzynarodowego w zakresie konfliktów zbrojnych oraz topografii.

    Dodano: 15.07.2013. 16:58  


    Najnowsze