• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Studenci: potrzeba specjalistów dla branży gier komputerowych

    25.03.2010. 12:23
    opublikowane przez: Piotr aewski-Banaszak

    Tworzenie gier komputerowych to prężnie rozwijająca się dziedzina biznesu, dlatego potrzebne jest kształcenie specjalistów w tej dyscyplinie - mówili uczestnicy konferencji "Game Day 2010", która odbyła się 23 marca na Uniwersytecie Śląskim (UŚ).

    Sosnowieccy studenci informatyki zorganizowali spotkanie poświęcone tworzeniu gier komputerowych m.in. po to, by zwrócić uwagę na potrzebę współpracy firm informatycznych i uczelni, która mogłaby zmierzać np. do utworzenia kierunku studiów kształcącego przyszłych twórców gier. Władze uczelni nie wykluczają utworzenia takiej specjalizacji.

    "Obecnie studia informatyczne oferują przedmioty przydatne przy tworzeniu gier komputerowych, m.in. dotyczące sztucznej inteligencji, grafiki 3D, mechaniki czy logiki. Nie jest to jednak wiedza kompleksowa, skupiona wokół jednej tematyki, tylko rozsiana wśród różnych dziedzin" - powiedział PAP Maciej Byczyński z Koła Naukowego Informatyków, działającego przy sosnowieckim wydziale informatyki.

    Wyjaśnił, że w Polsce nie istnieje obecnie żaden kierunek studiów dziennych poświęcony projektowaniu gier komputerowych. Zdaniem Byczyńskiego, stworzenie takiej oferty przez uczelnię lub konsorcjum kilku placówek byłoby odpowiedzią na realne zapotrzebowanie rynku pracy.

    "Na takiej inicjatywie skorzystaliby zarówno studenci, którzy chcą kształcić się w tym kierunku, choć nie zawsze mają ku temu możliwość, jak i potrzebujące specjalistów firmy" - przekonywał Byczyński.

    Dodał, że uczelnie z woj. śląskiego są miejscem, które mogą kształcić zdolnych informatyków wiążących swoją przyszłość z branżą gier komputerowych, a perspektywa utworzenia takiego kierunku cieszy się zainteresowaniem firm informatycznych z regionu i samych studentów.

    "Jesteśmy otwarci na nowe kierunki studiów. Jest to jednak związane z posiadaniem odpowiedniej kadry dydaktycznej oraz z czasem potrzebnym na zatwierdzenie nowego kierunku, który trwa obecnie ok. dwóch lat. Możliwe, że prościej byłoby utworzyć specjalizację dotyczącą takiego zakresu kształcenia" - powiedział PAP dziekan wydziału Informatyki i Nauk o Materiałach UŚ w Sosnowcu, prof. Jan Ilczuk.

    Jego zdaniem, szansą dla nowego kierunku studiów może też być współpraca między uczelniami w ramach makrokierunków, które dają możliwość studentowi możliwość kształcenia się na kilku kierunkach jednocześnie. Istotna byłoby też oparcie zajęć pochodzących z firm informatycznych.

    W największej dotychczas zorganizowanej w Polsce konferencji poświęconej procesowi tworzenia gier komputerowych wzięło udział - według organizatorów - ponad 500 osób.

    Źródło:
    PAP - Nauka w Polsce

    Czy wiesz ĹĽe...? (beta)
    Philippe Ulrich (ur. 28 marca 1951) – francuski projektant gier komputerowych i muzyk, jeden z pionierów branży gier komputerowych we Francji. Tale of Tales – belgijskie studio zajmujące się produkcją gier komputerowych, założone w 2002 roku przez dwójkę programistów, projektantów i reżyserów: Amerykankę Aurieę Harvey oraz Belga Michaëla Samyna. Celem studia jest tworzenie interaktywnych produkcji porównywalnych ze sztuką; Harvey i Samyn uważają, że branża gier komputerowych poszła w złym kierunku, zamiast wartościami artystycznymi kierując się komercją. Independent Games Festival (IGF, pol. festiwal gier niezależnych) – coroczny festiwal odbywający się podczas Game Developers Conference (konferencji deweloperów gier) i największe coroczne spotkanie z branży niezależnych gier komputerowych. Powstał w 1998 roku, aby wspierać i inspirować innowację w rozwoju gier komputerowych oraz nagradzać najlepszych niezależnych twórców gier komputerowych. IGF powstał, by przynieść takie same korzyści społeczności niezależnych producentów, jakie przyniósł Sundance Film Festival społeczności niezależnych filmów, i jest organizowany przez UBM Tech, producenta Game Developers Conference, magazynu Game Developer i serwisu Gamasutra.com.

    Indie Fund – organizacja stworzona przez kilku niezależnych twórców gier w celu wspierania produkcji niezależnych gier komputerowych. Indie Fund powstał na początku 2010 roku, by stanowić alternatywę dla tradycyjnego modelu finansowania poprzez wydawcę oraz pomóc nowym twórcom gier uzyskać niezależność finansową. Doradca zawodowy - udziela pomocy w wyborze zawodu i kierunku kształcenia w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych uwzględniając możliwości psychofizyczne i sytuację życiową klientów, a także potrzeby rynku pracy oraz możliwości systemu edukacyjnego. Doradca pomaga nie tylko w wyborze zawodu i szkoły, ale także przy zmianie zawodu, wybraniu drugiego kierunku studiów, samozatrudnieniu czy poszukiwaniu pracy. Doradca poprzez współpracę w klientem, zaznajamia go z nowymi sposobami kontaktowania się z pracodawcą, sposobami poszukiwania pracy oraz możliwościami zawodowymi na rynku pracy.

    Epyx, Inc. – nieistniejący obecnie wydawca gier komputerowych. Firma została założona w 1978 roku jako Automated Simulations przez Jima Connelley i Jona Freemana. Do 1983 roku firma wydawała gry akcji, następnie zmieniając nazwę na Epyx rozpoczęła wydawanie gier różnych gatunków, które okazały się hitami. Firma zbankrutowała w 1989 roku, całkowicie wycofując się z rynku w 1993. Studium Kształcenia Podstawowego (SKP) Politechniki Wrocławskiej - międzywydziałowa jednostka organizacyjna utworzona do realizacji zadań dydaktycznych. Została ona zniesiona decyzją Senatu Uczelni 30 września 2013 roku. Dawała ona możliwość wyboru kierunku studiów po pierwszym roku nauki. W ramach SKP studenci kształcili się w ramach przedmiotów ogólnych i wybranych przez nich przedmiotów kierunkowych. Po dwóch semestrach przechodzili oni już na drugi rok wybranego przez siebie kierunku studiów. Dyrektorem Studium był doc. dr Janusz Górniak.

    Frédérick Raynal (ur. 1966 w Brive-la-Gaillarde) – francuski projektant gier komputerowych, jedna z czołowych postaci branży gier komputerowych przełomu XX i XXI wieku. Piotr Pieńkowski – redaktor naczelny portalu o grach komputerowych Gamelog, a także wieloletni redaktor naczelny jednego z najstarszych i najdłużej wydawanych czasopism o grach w Polsce – Świata Gier Komputerowych. Kierował również magazynami Top Games, Kult i SFera, a także współtworzył Cybermychę. Do 2010 roku wraz z częścią zespołu Świata Gier Komputerowych i Gameloga tworzył grę Hellion: The Mystery of Inquisition. W chwili obecnej (marzec 2011) prace nad projektem zostały wstrzymane a studio rozwiązane.

    Pure Pwnage - to internetowy paradokumentalny show o życiu pewnego nerda, maniaka gier komputerowych. Obecnie ukończona została pierwsza seria, składająca się z dwunastu odcinków (od 11 do 46 minut długości) oraz rozpoczął się drugi sezon. Show tworzy pięć osób. Całość opowiada o przygodach miłośnika gier komputerowych mieszkającego w Toronto, w Kanadzie, który chce rządzić (own) we wszystkich rodzajach gier.

    Wydawcy gier komputerowych – firmy, publikujące gry komputerowe tworzone przez własne bądź wybrane studia producentów gier komputerowych.

    Reklama w grach komputerowych (ang. in-game advertising, IGA) odnosi się do użycia gier komputerowych i wideo jako medium dostarczania reklam. Wydatki w 2005 związane z umieszczaniem reklam w grach wynosiły 56 milionów dolarów i, według Massive Incorporated, do 2010 wartość wydanych pieniędzy na ten rodzaj reklamy wzrośnie do 1,8 miliarda dolarów, chociaż Yankee Group spekuluje niższą kwotę 732 milionów dolarów. Reklama w grach komputerowych odbierana jest przez niektóre osoby w przemyśle gier komputerowych jako powód, dla którego producenci mogą zwiększyć koszty produkcji gry i zaryzykować tworzenie nowej mechaniki gry. Reklamodawcy natomiast chcą w ten sposób dotrzeć do osobników płci męskiej w wieku od 18 do 34 lat, którzy często wolą grać w gry komputerowe niż siedzieć przed telewizorem. Jednakże niektórzy gracze uważają takie posunięcia za chciwe i napastliwe, nazywając software do umieszczania reklam w grach programów szpiegujących. Taki punkt widzenia został pokazany przez przeciwników gry Battlefield 2142 firmy Electronic Arts, która zawiera reklamy od IGA Worldwide. Nie powstrzymało to jednak tradycyjnych firm, jak Nielsen Media Research, od próby wprowadzenia do tych reklam nowego systemu oceniania gier (podobnego do oceniania oglądalności programów telewizyjnych) nazwanego GamePlay Metrics. Coktel Vision – francuska firma zajmująca się wydawaniem, produkowaniem i dystrybucją gier komputerowych od połowy lat 80. Najbardziej znana z wydawania gier zależnej od siebie firmy Tomahawk. Żadna z gier Tomahawk nie była sprzedawana poza Europą. W roku 1993 stała się firmą zależną Sierra On-Line, która zaczęła sprzedawać gry wydawane przez Coktel w USA.

    Siódma generacja – era gier komputerowych w historii, która rozpoczęła się z początkiem 2005 wydaniem konsoli Xbox 360. Całkowite przejście do siódmej generacji miało miejsce w 2006 wraz z wydaniem nowych konsoli gier wideo przez firmy Nintendo i Sony. Kierunek studiów – wyodrębniona część jednego lub kilku obszarów kształcenia, realizowana w uczelni w sposób określony przez program kształcenia.

    Rockstar Games – grupa firm produkujących gry komputerowe wykupionych przez wydawcę gier komputerowych Take-Two Interactive.

    Dodano: 25.03.2010. 12:23  


    Najnowsze