• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Wyprawa do programowalnego miasta

    09.05.2013. 16:37
    opublikowane przez: Redakcja Naukowy.pl

    Oprogramowanie, w swoich rozmaitych odsłonach, jest obecnie nieodzowne w funkcjonowaniu miast. W ramach nowego, finansowanego ze środków unijnych projektu przygotowywany jest długofalowy program prac badawczych nad zmianą, jaką oprogramowanie wnosi do świata miejskiego.

    Obecnie oprogramowanie komputerowe jest głęboko i wszechobecnie osadzone w systemach i infrastrukturze środowiska zbudowanego oraz w zarządzaniu i kierowaniu społecznościami miejskimi.

    Projekt SOFTCITY (Programowalne miasto), którym kieruje profesor Robert Michael Kitchin z Narodowego Uniwersytetu Irlandii, poświęcony będzie analizie charakteru i rozmaitych form oprogramowania, a także jego oddziaływania na życie codzienne.

    Naukowcy zdają sobie już sprawę z tego, że technologie i usługi softwareowe poszerzają i ułatwiają nasze rozumienie i planowanie miast. Podobnie jak sposób zarządzania usługami i przedsiębiorstwami miejskimi oraz tryb życia miejskiego. W całym wachlarzu codziennych zadań - obowiązki domowe, praca, zakupy, podróże, komunikacja, kontrolowanie i pilnowanie porządku publicznego - oprogramowanie odgrywa teraz kluczową rolę.

    Niektórzy analitycy przewidują, że wchodzimy w nową fazę "wszechobecności oprogramowania", w której moc obliczeniowa będzie rozpowszechniona i dostępna w dowolnym miejscu planety do użytku na co dzień.

    Dofinansowany na kwotę 2,3 mln EUR projekt SOFTCITY, którego realizacja rozpocznie się w czerwcu 2013 r., poświęcony będzie analizie tego, jak oprogramowanie wspomaga "inteligentne" technologie i infrastruktury. Pośród nich są inteligentne budynki, inteligentne systemy transportu, telematyka gęstych sieci i infrastruktury informatyczne. Wszystkie one mogą pomóc w podnoszeniu wydajności, konkurencyjności i zrównoważenia.

    Naukowcy przestudiują także generowanie i analizę tak zwanych "bid data", tj. ogromnych, dynamicznych i wzajemnie powiązanych zbiorów danych, dotyczących ludzi, obiektów, interakcji, transakcji i terytoriów.

    W toku analizy nacisk zostanie także położony na cztery zasadnicze działania miejskie: rozumienie, zarzadzanie, pracę i życie w mieście.

    Pośród niektórych z konkretnych pytań, jakie mają zostać postawione znalazły się następujące: Jak oprogramowanie jest wykorzystywane do regulowania życia w mieście i zarządzania nim? Jak jest zorganizowana geografia i ekonomia polityczna produkcji oprogramowania? W jaki sposób oprogramowanie przekształca zachowanie przestrzenne jednostek?

    Prace w terenie będą prowadzone głównie w Dublinie oraz pomocniczo w Bostonie, USA. Obydwa miasta są ważnymi aglomeracjami produkcji oprogramowania i doświadczają form programowalnego urbanizmu. Ponadto dysponowanie dwiema lokalizacjami studium przypadku umożliwi porównanie i przeciwstawienie sposobów produkowania oraz wykorzystywania oprogramowania w tych dwóch miejscach.

    Zastosowany zostanie cały szereg metodologii, między innymi wywiady, etnografie, audyty, sondaże i analiza dyskursu, a także opracowana zostanie nowa metoda - archeologia algorytmów.

    Partnerzy SOFTCITY są przekonani, że ich prace wypełnią istotną lukę w badaniach socjologicznych, odpowiadając na kluczowe pytania o charakter oprogramowania w miastach. Dostarczą także nowych narzędzi teoretycznych i dowodów empirycznych do rozważań nad nową erą programowalnego urbanizmu.

    Za: CORDIS

    Czy wiesz ĹĽe...? (beta)
    Konserwacja oprogramowania – w inżynierii oprogramowania jest modyfikacją oprogramowania po jego dostarczeniu w celu skorygowania błędów, aby poprawić wydajność lub inne własności. Oprogramowanie narzędziowe – rodzaj oprogramowania, które wspomaga zarządzanie zasobami sprzętowymi poprzez dogodne interfejsy użytkowe oraz usprawnia, modyfikuje oprogramowanie systemowe w celu usprawnienia wykonywania programów w bardziej wygodny i wydajny sposób, a przy tym pozbawiony błędów. Oprogramowanie pośredniczące (ang. middleware) jest to rodzaj oprogramowania umożliwiający komunikację pomiędzy różnymi aplikacjami/usługami lub systemami. Architektura oprogramowania pośredniczącego jest wykorzystywana głównie w systemach rozproszonych przy łączeniu ze sobą różnych komponentów oprogramowania (często znajdujących się na różnych platformach) lub komunikacji z kanałami dostępu do nich.

    Testowanie oprogramowania – proces związany z wytwarzaniem oprogramowania. Jest to jeden z procesów zapewnienia jakości oprogramowania. Testowanie ma na celu weryfikację oraz walidację oprogramowania. Weryfikacja oprogramowania ma na celu sprawdzenie, czy wytwarzane oprogramowanie jest zgodne ze specyfikacją. Walidacja sprawdza, czy oprogramowanie jest zgodne z oczekiwaniami użytkownika. Testowanie oprogramowania może być wdrożone w dowolnym momencie wytwarzania oprogramowania (w zależności od wybranej metody). W podejściu klasycznym największy wysiłek zespołu testerskiego następuje po definicji wymagań oraz po zaimplementowaniu wszystkich zdefiniowanych funkcjonalności. Nowsze metody wytwarzania oprogramowania (np. Agile), skupiają się bardziej na jednostkowych testach wykonywanych przez członków zespołu programistycznego, zanim oprogramowanie trafi do właściwego zespołu testerów. Metryka oprogramowania – miara pewnej własności oprogramowania lub jego specyfikacji. Termin ten nie ma precyzyjnej definicji i może oznaczać właściwie dowolną wartość liczbową charakteryzującą oprogramowanie.

    Metoda Cleanroom to filozofia tworzenia oprogramowania, której podstawą jest unikanie defektów oprogramowania dzięki rygorystycznemu procesowi kontroli. Abandonware − oprogramowanie, którego twórca już nie sprzedaje i nie zapewnia dla niego obsługi. Spotyka się również użycie tego określenia w stosunku do oprogramowania, którego twórca świadomie zaprzestał rozwoju i wsparcia produktu. Określenie „abandonware” nie jest używane w odniesieniu do starszych wersji danego oprogramowania, które już nie są sprzedawane i wspierane, o ile producent nadal wspiera i sprzedaje oprogramowanie, które stanowi kontynuację tych wersji.

    Diagram stanów – diagram używany przy analizie i projektowaniu oprogramowania. Pokazuje przede wszystkim możliwe stany obiektu oraz przejścia, które powodują zmianę tego stanu. Można też z niego odczytać, jakie sekwencje sygnałów (danych) wejściowych powodują przejście systemu w dany stan, a także jakie akcje są podejmowane w odpowiedzi na pojawienie się określonych stanów wejściowych. Tym samym tworzony jest cykl życia obiektu, który może być tym istotniejszy w procesie wytwarzania oprogramowania, im więcej jest możliwych stanów obiektu. Reengineering oprogramowania został opisany przez Chikofskiego i Crossa w 1990 w ich pracy, jako "Badania i zmiana systemu do rekonstytuowania (odtworzenia/przywrócenia) go w nowej formie". Mniej formalnie, reengineering jest modyfikacją systemu oprogramowania, który ma miejsce po jego inżynierii odwrotnej, ogólnie aby dodawać nowe funkcje lub wprowadzić korekty błędów.

    G Data Software AG – niemiecki producent oprogramowania głównie zabezpieczającego dla użytkowników końcowych oraz firm, a także komputerów stacjonarnych i stacji roboczych w sieciach firmowych; szczególnie oprogramowania antywirusowego.

    Oprogramowanie do zarządzania projektami – termin zbiorczy dla oprogramowania komputerowego służącego do harmonogramowania, kontroli i zarządzania budżetem, alokacji zasobów, zarządzania jakością i dokumentacją, zarządzania ryzykiem oraz zarządzania odchyleniami w projektach.

    Standardy kodowania GNU (The GNU coding standards) to zestaw reguł i wskazówek dotyczących pisania programów komputerowych, które są konsekwentnie stosowane w obrębie systemu GNU. Dokumentacja standardu jest częścią Projektu GNU i jest dostępna na stronie internetowej projektu . Podczas, gdy standard skupiony jest głównie wokół pisania wolnego oprogramowania dla GNU w języku C, większość można zaaplikować ogólnie do oprogramowania. Projekt GNU w szczególności zachęca swoich zwolenników aby zawsze starać się podążać za tymi standardami, niezależnie od tego czy program jest napisany w C. Styl formatowania kodu w C jest szeroko rozpowszechniony w środowisku wolnego oprogramowania. Niezależnie od tego każdy może stosować te wskazówki. Generacja zarządzania - określona wyższa jakość zarządzania charakteryzująca się rozwojem w dziedzinie jego oprogramowania. Obecnie istnieją cztery główne rodzaje generacji zarządzania, przy czym pierwszy rodzaj generacji zarządzania występuje w krajach słabo rozwiniętych, a natomiast czwarty rodzaj tej generacji występuje w krajach wysoko rozwiniętych.

    CDN – marka oprogramowania do zarządzania przedsiębiorstwem. Do 2001 roku producent oprogramowania do zarządzania przedsiębiorstwem w Polsce. Pierwotnie nazwa CDN stanowiła akronim od słów Compact Disc Novelty. Od 2001 roku sektor w spółce giełdowej Comarch SA (od 2003 roku 100% udziałów) produkujący oraz sprzedający oprogramowanie klasy ERP. W sierpniu 2009 roku Comarch podjął decyzję o rebrandingu dotychczasowych produktów zastępując człon „CDN” hasłem „Comarch” (od 2012 „Comarch ERP”).

    Dodano: 09.05.2013. 16:37  


    Najnowsze