• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Inscenizacja przyjazdu ochotników 1920 roku do stolicy

    06.08.2010. 03:18
    opublikowane przez: Redakcja Naukowy.pl

    Zabytkowy pociąg przywiezie 13 sierpnia do Warszawy osoby, które wezmą udział w rekonstrukcji ochotniczego zaciągu do wojska przed bitwą warszawską 1920 roku, której 90. rocznica przypada 15 sierpnia. Pociąg przejedzie m.in. przez Kraków i Skierniewice.

    Sierpień 1920 roku, Armia Czerwona zbliża się do Warszawy. Wojsko Polskie pod dowództwem marszałka Piłsudskiego koncentruje się wokół stolicy, na której przedpolach rozegra się bitwa. Do Warszawy zjeżdżają ochotnicy z całej Polski. Do wojska zaciągają się młodzi ludzie - uczniowie, studenci, nauczyciele, lekarze, urzędnicy. Kolej odgrywa ważną role w transporcie oddziałów i sprzętu wojskowego na przedpola stolicy.

    Rekonstrukcję tych wydarzeń zatytułowaną "Pociąg z ochotnikami roku 1920" będzie można oglądać w Warszawie 13 i 14 sierpnia, podczas obchodów 90. rocznicy bitwy warszawskiej. Inscenizacja nawiązująca do tamtych wydarzeń rozpocznie się w środę 11 sierpnia w skansenie taboru i urządzeń kolejowych w Chabówce koło Nowego Targu. Stąd do Krakowa, a następnie Warszawy wyruszy blisko stuletni parowóz ciągnący pięć zabytkowych wagonów pasażerskich, jeden towarowy, a od Skierniewic - dwie platformy zabezpieczenia wojskowego, na których znajdzie się m.in. samochód pancerny Ford Tf-c i stanowiska karabinów maszynowych. Na kolejnych stacjach pociąg będzie zabierał ochotników i pododdziały wojskowe - wsiadać będą harcerze, sanitariuszki PCK w strojach z epoki, żołnierze w mundurach polskich z 1919 roku. Na dworcach w Krakowie, Częstochowie, Skierniewicach i innych miastach organizowane będą inscenizacje pożegnania żołnierzy.

    Organizatorzy przewidują, że do Warszawy pociąg dotrze w piątek 13 sierpnia około godziny 15. Następnego dnia od godziny 9.30 na dziedzińcu i przed bramą Uniwersytetu Warszawskiego odbędzie się inscenizacja zaciągu do polskiej armii nawiązująca do wydarzeń sprzed 90 lat. W ten sposób formowany był m.in. batalion 36. pułku piechoty Armii Ochotniczej, złożony głównie z gimnazjalistów i studentów. Rekruci składać będą przysięgę na sztandar Legii Akademickiej, potem nastąpi wymarsz formacji ochotniczych. Żołnierze przejdą Krakowskim Przedmieściem, ulicami Bednarską i Dobrą a stamtąd na Dworzec Wileński (dawniej Petersburski), by, jak przed 90. laty, wyjechać na pole bitwy pod Ossowem.

    W inscenizacji uczestniczyć będzie około 120 osób. "To pasjonaci inscenizacji historycznych. Sami dbają o to, aby ich stroje były zgodne z realiami epoki, pilnują, aby nawet najmniejszy guzik był wierną kopią tych, których używano przed 90. laty. Ochotnicy sami też dbają o swoje uzbrojenie. Większość z nich będzie miała repliki broni z epoki, część uzbrojenia używanego przez ochotników to prawdziwa broń, na która trzeba mieć policyjny atest" - mówił na czwartkowej konferencji prasowej zastępca dyrektora Biura Promocji Miasta urzędu m.st. Warszawy Andrzej Mańkowski.

    Pociąg, który zostanie wykorzystany w inscenizacji, jest jedyny w swoim rodzaju. Prowadzić go będzie austriacka lokomotywa OI12-7 wyprodukowana w Wiedniu w 1912 roku. Na co dzień można ją oglądać w skansenie kolejowym w Chabówce. "W Polsce w dwudziestoleciu międzywojennym kursowało około 100 takich lokomotyw. Zachowała się tylko jedna. Ciągle można ją uruchomić, nie należy jednak oczekiwać, że rozwinie prędkość większą niż 60 km na godziną. Właśnie ten fakt stanowił największe wyzwanie dla organizatorów. Trzeba było zaplanować przejazd pociągu w taki sposób, aby nie zablokował on normalnego ruchu na torach" - tłumaczył Mańkowski.

    Pociąg wyruszy z Chabówki 11 sierpnia, tego samego dnia około godziny 17.00 dotrze do Krakowa, by zabrać ochotników z Małopolski. W nocy pociąg przejedzie do Piotrkowa Trybunalskiego, skąd około południa 12 sierpnia wyruszy do Skierniewic, gdzie zaplanowany jest nocny postój składu i inscenizacje. 13 sierpnia w południe, po oficjalnym pożegnaniu ochotników na skierniewickim rynku, pociąg ruszy do Warszawy zatrzymując się w Żyrardowie i Grodzisku Mazowieckiem. Około 15.00 dotrze do stolicy na stację Warszawa Główna. Następnego dnia zabytkowy pociąg zostanie podstawiony na stację Warszawa Wileńska, skąd ruszy do Wołomina.

    Obecnie lista ochotników jest już zamknięta. Kilkadziesiąt biletów na przejazd zabytkowym pociągiem z Warszawy Wileńskiej do Wołomina zostanie rozdanych za pośrednictwem radia i prasy. "Każdy natomiast może wziąć udział w inscenizacji witając ochotników na dworcach i obserwując ich przemarsz ulicami. To także bardzo ważny element rekonstrukcji. Ochotnicy 1920 roku traktowani byli jak bohaterowie, ludność cywilna entuzjastycznie ich żegnała, obrzucała ich kwiatami, na trasach ich przemarszu w miastach pozdrawiały ich tłumy ludzi. Mamy nadzieję, że przy naszej inscenizacji także się to zdarzy" - powiedział Mańkowski. ASZW

    PAP - Nauka w Polsce

    hes/ jra/bsz

    Czy wiesz ĹĽe...? (beta)
    Pociąg Pancerny „Piłsudczyk” (Pociąg Pancerny Nr 1 i 52) – pociąg pancerny Wojska Polskiego II RP. Pociąg brał udział w ciężkich walkach w okolicach Warszawy. 20 września 1939 roku przy niemożliwości dalszego przebicia się pociąg został przez załogę opuszczony i zniszczony w okolicach miejscowości Mrozy na linii Warszawa–Brześć nad Bugiem. Krawczak i Odziemkowski podsumowując działania pociągu napisali: „Czterodniowy bój Piłsudczyka pod Mrozami, na tyłach nieprzyjaciela, jest jednym z najpiękniejszych przykładów poświęcenia i patriotyzmu żołnierzy polskiej broni pancernej”. Pociąg retro – pociąg specjalny złożony przeważnie z historycznych wagonów ciągniętych przez parowóz, zazwyczaj jest on kategorii pociągu osobowego REGIOekspres (skrót: Re) – kategoria pociągów pośpiesznych spółki Przewozy Regionalne, przeznaczonych do podróży na dalsze odległości i uruchamianych od 1 czerwca 2010 roku, na przejazd pociągiem REGIOekspres w Polsce obowiązuje inna taryfa (od 01.01.2013) jak dla pociągów interREGIO. Od 1 sierpnia 2010 roku w niektórych pociągach tej kategorii można było nabyć miejscówkę (tylko przy zakupie biletu przez internet) na życzenie w cenie 3 zł. Obecnie opcja rezerwacji miejsc jest zawieszona.

    REGIOekspres (skrót: Re) – kategoria pociągów pośpiesznych spółki Przewozy Regionalne, przeznaczonych do podróży na dalsze odległości i uruchamianych od 1 czerwca 2010 roku, na przejazd pociągiem REGIOekspres w Polsce obowiązuje inna taryfa (od 01.01.2013) jak dla pociągów interREGIO. Od 1 sierpnia 2010 roku w niektórych pociągach tej kategorii można było nabyć miejscówkę (tylko przy zakupie biletu przez internet) na życzenie w cenie 3 zł. Obecnie opcja rezerwacji miejsc jest zawieszona. Pociąg specjalny – kategoria pociągu pasażerskiego przeznaczonego do obsługi przewozów i zaspakajania potrzeb przewozowych w zakresie przewozu osób i bagażu uruchamiany przez przewoźników kolejowych z okazji wydarzeń odbywających się w określonym miejscu i czasie. Przejazd osób odbywa się na podstawie biletu (czasami także opłat dodatkowych).

    Pociąg Pancerny „Generał Sosnkowski” (Pociąg Pancerny Nr 13) – pociąg pancerny Wojska Polskiego II RP. Pociąg został rozbity przez lotnictwo niemieckie 10 września 1939. Pociąg Pancerny „Pierwszy Marszałek” – pociąg pancerny Wojska Polskiego II RP. W 1939 pociąg został zdobyty przez Rosjan i przez nich wykorzystywany, po inwazji na Związek Radziecki został zdobyty przez Niemców.

    Pociąg Pancerny „Śmierć” (Nr 15) – pociąg pancerny Wojska Polskiego II RP. W czasie kampanii wrześniowej pociąg brał udział w obronie twierdzy Modlin, był najdłużej działającym pociągiem pancernym i równocześnie najdłużej działającym oddziałem polskiej broni pancernej. Pociąg osobowy – kategoria pociągu pasażerskiego przeznaczonego do obsługi przewozów i zaspakajania potrzeb przewozowych w zakresie przewozu osób i bagażu. Przejazd osób odbywa się na podstawie biletu (czasami także opłat dodatkowych).

    Warszawa Falenica – stacja kolejowa Polskich Kolei Państwowych położona na terenie warszawskiego Wawra przy ul. Patriotów, tworząca tzw. węzeł otwocki. Ze stacji PKP Falenica można dojechać elektrycznymi pociągami podmiejskimi do m.in.: Śródmieścia stolicy, Otwocka, Pilawy i Skierniewic. Na przystanku zatrzymują się pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej. Na przystanku zatrzymują się pociągi:

    Pociąg Pancerny „Groźny” (Pociąg Pancerny Nr 4 i 54) – pociąg pancerny Wojska Polskiego II RP. Pociąg brał udział w obronie Śląska, stoczył 15 walk z jednostkami niemieckimi, zadał znaczące straty wrogowi i powstrzymał bądź opóźnił jego postępy na przydzielonych mu odcinkach. Został opuszczony i zniszczony przez załogę 7 września w Tarnowie na skutek niemożliwości dalszej walki i odwrotu.

    Pociąg osobowy przyspieszony jest rodzajem pociągu osobowego, którego rozkład jazdy nie przewiduje zatrzymania na wszystkich stacjach i przystankach osobowych zlokalizowanych na trasie jego przejazdu. Przejazd podróżnych pociągiem osobowym przyspieszonym odbywa się na takich samych zasadach jak pociągiem osobowym (chyba że przewoźnik postanowi inaczej). "Pociąg pancerny Legii Cudzoziemskiej" − pociąg pancerny 2 Cudzoziemskiego Pułku Piechoty (Legii Cudzoziemskiej) podczas I wojny indochińskiej i przeznaczony do walki z grupami Việt Minhu. Załoga pociągu liczyła 100 żołnierzy.

    Sieciowy Rozkład Jazdy Pociągów (SRJP) - wydawany co roku rozkład jazdy pociągów dostępny wraz z mapą sieci PKP. Zawierał informacje o wszystkich pociągach kursujących po sieci kolejowej PKP (dawniej zawierał również rozkłady kolei wąskotorowych - dojazdowych). SRJP przeznaczony był głównie do celów służbowych (zazwyczaj dla konduktorów pociągów), jednak każdy mógł go nabyć na większych dworcach kolejowych. Katastrofa kolejowa pod Otłoczynem – czołowe zderzenie pociągu osobowego relacji Toruń GłównyŁódź Kaliska z pociągiem towarowym relacji OtłoczynWrocki, na odstępie OtłoczynBrzoza Toruńska, do którego doszło 19 sierpnia 1980 około godziny 4:30. W katastrofie śmierć poniosło 65, rannych zostało 66 osób, z których dwie zmarły w szpitalu w następstwie odniesionych obrażeń.

    Samoczynne hamowanie pociągu (SHP) - urządzenie wchodzące w skład tzw. automatyki bezpieczeństwa pociągu (ABP), której zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa jazdy pociągu, a tym samym podniesienie bezpieczeństwa ruchu kolejowego.

    Dodano: 06.08.2010. 03:18  


    Najnowsze