• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Milard euro na przełom technologiczny

    25.11.2011. 09:04
    opublikowane przez: Redakcja Naukowy.pl

    Sześć konsorcjów naukowo-przemysłowych, opracowujących technologie od komputerów opartych na grafenie po funkcjonującą symulację ludzkiego mózgu ściga się o dotację unijną wysokości miliarda euro. 24 listopada przedstawiciele tych grup spotkali się w Warszawie.

    Większość z sześciu pomysłów, które mają szansę na rekordowe dofinansowanie, łączą wykorzystanie komputerowych symulacji i nowoczesnej elektroniki do celów medycznych i dla poprawy komfortu życia ludzi.

     

    Przykładem może być projekt "Guardian Angel" (ang. anioł stróż). Jego autorzy chcą zbudować cały zestaw różnych czujników, które mierzyłyby parametry organizmu człowieka (np. ciśnienie krwi, pracę serca, poziom cukru we krwi, a przez połączenie z siecią telekomunikacyjną w razie zagrożenia mogłyby wezwać pomoc. Czujniki te mają być małe i nieinwazyjne - np. wszywane w ubranie i niewymagające źródła zasilania, takiego jak bateria. Każdy z nich zużywałby bardzo mało energii, a ponadto w ramach systemu mają działać też urządzenia pozyskujące energię, np. z ruchów użytkownika czy promieni słonecznych.

    W grupie instytucji, zainteresowanych budową anioła stróża, jest warszawski Instytut Technologii Elektronowej. Dr inż Piotr Grabiec, wicedyrektor instytutu wyjaśnił PAP, że czujniki monitorujące stan zdrowia to dopiero początek wizji, jaką mają pomysłodawcy tej technologii. Kolejnym etapem ma być wyposażenie anioła w zminiaturyzowane urządzenia komunikacyjne, pozwalające utrzymywać łączność i korzystać z danych przechowywanych w tzw. chmurze, niezależnie od miejsca pobytu. Innym pomysłem jest dodanie sensorów, monitorujących środowisko czy nawet dostarczających dodatkowe informacje o otoczeniu w oparciu o zarejestrowane wcześniej dane (podobnie jak robią to np. urządzenia GPS, informujące kierowcę samochodu, że zbliża się do stacji benzynowej czy restauracji).

    "Zaczątki tego rodzaju pomysłów użyte były w filmie +Raport Mniejszości+ Stevena Spielberga (ekranizacja opowiadania science fiction autorstwa Philipa K. Dicka - PAP). W jednej ze scen główny bohater wszedł do sklepu, gdzie powitano go, zwracając się do niego jego imieniem i nazwiskiem i komunikatem: +Właśnie przyszła dostawa butów w takim rozmiarze jakie pan nosi+. Chodzi o wspomożenie człowieka technologią na każdnym kroku.

    Grabiec dodał, że zabiega również o włączenie do grupy "Guardian Angel" również zespołu z Instytutu Mikroeelektroniki i Optoelektroniki, który zaprojektował nowatorskie tranzystory, umożliwiające jednocześnie szybką pracę komputera, jak i oszczędność prądu. "Systemy guardian angel muszą być małe, wydajne i energooszczędne. Prototyp naszego urządzenia został już przetestowany. Potwierdziły się wcześniejsze symulacje, przewidujące jego atrakcyjne właściwości" - wyjaśnił jeden z autorów wynalazku prof. Andrzej Pfitzner.

    Poprawie komfortu życia ludzi, w tym np. starszych lub niepełnosprawnych mogą służyć natomiast empatyczne roboty, których budowę planuje grupa Robot Companions. Robot ma być zaprogramowany w oparciu o obserwację natury. Zachowaniem ludzi i zwierząt rządzą pewne podstawowe reguły, w skrócie pozwalające upraszczać skomplikowane dane, napływające do naszego mózgu i reagować w odpowiedni sposób. Podobnie, jak tłumaczą autorzy pomysłu, musi zachowywać się robot, aby przetrwać w naszym świecie, nie czyniąc szkody ludziom i samemu sobie. Wykorzystanie wzorców i głównych zasad zachowania ludzi pozwoli też uprościć oprogramowanie robota i zmniejszyć rozmiary komputera, będącego jego +mózgiem+.

    Mózg i roboty to również temat prac zespołu "The Human Brain Project". Celem jego członków jest stworzenie kompletnej symulacji ludzkiego mózgu. Korzystając z danych zebranych przez biologów i lekarzy chcą oni odtworzyć wszystkie procesy, jakie zachodzą w mózgu od poziomu genetycznego i molekularnego poprzez pojedyncze neurony aż do całych obszarów mózgu i interakcji między nimi. Symulacja będzie wymagała ogromnych mocy obliczeniowych i zdoła "zmieścić się" jedynie w ogromnych serwerach, ale za to będzie mogła zastąpić zwierzęta laboratoryjne przy badaniach biologicznych i medycznych. Dzięki niej będzie można również o wiele dokładniej, niż np. u szczurów zaobserwować rozmaite procesy, zachodzące z mózgu. Projektanci liczą, że symulacja będzie mogła też uczyć się, podobnie jak robi to żywy mózg.

    "Są trzy główne grupy zastosowań takiej symulacji: badawcze, medyczne i technologiczne. Badania z dziedziny neurobiologii to np. poznawanie mechanizmów pamięci. Dziś nie mamy pojęcia jak w gruncie rzeczy formuje pamięć człowieka. To znaczy znamy podstawowe mechanizmy na poziomie neuronalnym, ale w gruncie rzeczy nie potrafimy wytłumaczyć na jakiej zasadzie pamiętamy nasze matki, nasze wspomnienia ze szkoły a na jakiej umiejętności takie jak prowadzenie samochodu. Dla medycyny z kolei istotne jest badania mechanizmów tworzenia się różnych schorzeń neurologicznych i psychicznych a także poszukiwanie możliwych terapii. W naszej symulacji będzie można zarówno obserwować przebieg tworzenia się zaburzeń, sprawdzając możliwe hipotezy dotyczące ich podłoża, jak i symulować efekty potencjalnych leków. Z kolei technologia potrzebuje nowego podejścia do programowania komputerów. Dziś są one bardzo zaawansowane, ale jest wiele rzeczy, których nie potrafią robić. Np. żaden komputer na świecie nie potrafi przeprowadzić rozmowy na nieznany sobie wcześniej temat i zadawać pytań, dotyczących tego zagadnienia. Chcielibyśmy umożliwić przeniesienie zasad, na jakich funkcjonuje ludzki mózg, do technologii komputerowych" - podkreślił w rozmowie z PAP przedstawiciel prasowy zespołu Richard Walker z politechniki w Lozannie (cole Polytechnique F,d,rale de Lausanne).

    Modelami komputerowymi dla medycyny zajmuje się też grupa ITFoM Future of Medicine (ang. przyszłość medycyny). Ich celem jest znalezienie sposobu tworzenia indywidualnych modeli komputerowych poszczególnych ludzi. W oparciu o dane z badań lekarskich i genetycznych będzie można stworzyć symulację działania różnych terapii na organizm konkretnego człowieka. "W ten sposób będzie można zoptymalizować leczenie. Efekty uboczne zostaną zredukowane, a terapia skuteczniejsza" - przekonują autorzy pomysłu.

    Z kolei zespół FuturICT projektuje globalną sieć informacyjną i telekomunikacyjną, która pomogłaby ludzkości przewidywać rozmaite zagrożenia i wspólnie stawiać im czoła. Zaczęłoby się, ich zdaniem, od sieci monitorującej - zbierających dane o stanie środowiska naturalnego, demografii czy gospodarce. Dane te następnie mogłyby być analizowane i w oparciu o nie tworzone byłyby symulacje przyszłych zdarzeń, np. ostrzegające przed zagrożeniami czy podpowiadające drogi rozwoju. Z efektów kolekcjonowania i analizy danych miałyby korzystać rządy, firmy, instytucje badawcze, ale też zwykli obywatele.

    Czystą technologią zajmuje się natomiast grupa o prostej nazwie Graphene. Skupia ona kilka firm i instytucji badawczych, zainteresowanych wdrożeniem nowych urządzeń, opartych na grafenie. W konsorcjum nie ma na razie polskiego Instytutu Technologii Materiałów Elektronicznych (ITME), w którym opracowano przemysłową metodę produkcji grafenu. Jak powiedział PAP przedstawiciel grupy dr Daniel Elias z Manchester University, już teraz można robić niektóre urządzenia, wykorzystujące grafen, np. ekrany dotykowe, których kilka zaprezentowano na konferencji w Warszawie. "Już teraz firmy przemysłowe inwestują w te rozwiązania. Wyzwaniem jest jednak stworzenie takich elementów elektronicznych, które obecnie są oparte na krzemie. Miliard euro z nagrody w tym konkursie zdaniem na pewno wystarczyłby żeby zaprojektowac i wdrożyć konkretne rozwiązania oparte na grafenie. Już teraz wiadomo, że łącząc grafen z innymi materiałami można konstruować transystory i procesory, które już niebawem będzie można wykorzystać przy budowie komputerów" - ocenił.

    Unijny program FET - Future and Emerging Technologies (ang. nowatorskie i przyszłe technologie - PAP) ma za zadanie wspierać wybrane pomysły w dziedzinie telekomunikacji i komputerów, które mają szansę przynieść największy przełom technologiczny. W 2009 r. Komisja Europejska podjęła decyzję, aby w ramach FET sfinansować dwa lub trzy duże konsorcja, prowadzące badania nad szczególnie ważnymi dla gospodarki przełomowymi technologiami. W 2010 zgłosiło się 23 kandydatów. Kapituła złożona z ekspertów oceniła i w 2011 r. wybrała sześć z nich. Każdemu z nich otrzymało 1,5 mln euro na roczną pracę nad swoją koncepcją. Później nastąpi kolejna selekcja i ostatecznie dwa konsorcja mają w 2013 r. zostać uznane za "okręty flagowe". Każde z nich przez 10 lat będzie otrzymywać po 100 mln euro rocznie na rozwój swojego pomysłu. Rozpoczęta w czwartek w Warszawie konferencja FET Flagship Filots Midterm Conference jest jedną z cyklu prezentacji finałowych sześciu projektów, ubiegających się o dofinansowanie.

    PAP - Nauka w Polsce, Urszula Rybicka

    ula/ tot/


    Czy wiesz ĹĽe...? (beta)
    Robot – mechaniczne urządzenie wykonujące automatycznie pewne zadania. Działanie robota może być sterowane przez człowieka, przez wprowadzony wcześniej program, bądź przez zbiór ogólnych reguł, które zostają przełożone na działanie robota przy pomocy technik sztucznej inteligencji. Roboty często zastępują człowieka przy monotonnych, złożonych z powtarzających się kroków czynnościach, które mogą wykonywać znacznie szybciej od ludzi. Domeną ich zastosowań są też te zadania, które są niebezpieczne dla człowieka, na przykład związane z manipulacją szkodliwymi dla zdrowia substancjami lub przebywaniem w nieprzyjaznym środowisku. Synapse Network Appliance Protocol (SNAP) - jest to protokół komunikacyjny opracowany i rozwijany w firmie Synapse. Stanowi podstawę dla zintegrowanego standardu sieci bezprzewodowych dostarczanego przez tą firmę, a przeznaczonego dla komunikacji między urządzeniami elektronicznymi. SNAP i rozwiązania oferowane przez Synapse mogą być stosowane w przypadkach, w których zachodzi potrzeba koordynowania pracy wielu urządzeń i wymiany danych między nimi bez zaangażowania w ten proces człowieka, np. budynki inteligentne, systemy alarmowe, koordynacja pracy urządzeń przemysłowych, monitoring urządzeń medycznych itd. Rozwiązania dostarczane przez Synapse są niedrogie we wdrożeniu, proste w instalacji i obsłudze. Do zarządzania siecią stworzone jest odpowiednie oprogramowanie administracyjne Synapse Portal. Aby zaprogramować urządzenia połączone w sieć nie jest konieczna wiedza na temat samego jej działania. Ciągłe monitorowanie również nie jest konieczne, wystarczy aby administrator wyposażony w komputer z aplikacją Synapse Portal tymczasowo podłączył się do sieci i wprowadził pożądane instrukcje określające pracę urządzeń wewnątrz sieci. Open Global File System (w skrócie OpenGFS, OGFS) jest systemem plików z właściwościami dziennika (journaling), który umożliwia jednoczesny dostęp do wspólnej przestrzeni dyskowej przez wiele węzłów. OpenGFS koordynuje dostępem do urządzeń dyskowych tak aby węzły nie mogły zapisywać jednocześnie w tych samych obszarach urządzenia, jednocześnie zapewniając możliwość równoczesnego odczytu. Węzły maja bezpośredni dostęp do dysków co umożliwia zmniejszenie przeciążenia sieci. Memexp zastąpiono modułem OpenDLM (ang. Distributed Lock Manager). Poprzednia wersja memexp wymagała sporych zasobów obliczeniowych. System OGFS umożliwia rozrastanie się systemów plików oraz dołączanie nowych dysków twardych (poprzez osobny LVM - Logical Volume Manager). Uszkodzenia węzłów obsługiwane są przy pomocy odzyskiwania rejestru i izolowania uszkodzonego węzła. OpenGFS jest lokalnym systemem plików, który można rozszerzyć na rozproszony system plików. Można tak powiedzieć, gdyż OpenGFS wymaga, aby wszystkie nośniki danych (dyski, macierze dyskowe) na których będzie operował OpenGFS były widoczne jako jedno urządzenie, które można adresować w sposób ciągły (bez żadnych luk).

    ROM (ang. Read-Only Memory - pamięć tylko do odczytu) - rodzaj pamięci półprzewodnikowej urządzenia elektronicznego, w szczególności komputera, z której dane można tylko odczytywać, a zapis jest niemożliwy lub trwa długo może wymagać dodatkowych czynności lub sprzętu. W tego typu pamięciach przechowywane są dane, które muszą być zachowane, nawet jeśli urządzenie nie jest zasilane. Po przeczytaniu dyskusji do pierwszych dwóch wersji doszedłem do wniosku, że nie ma sensu próbować wprowadzić niczego nowego w tej propozycji, bo to wywoła zbyt wiele kontrowersji. Zamiast tego proponuję po prostu opisać praktykę, i nic więcej --> stąd myślę, że można by sobie podarować podpisy adminów zgadzających się na dłuższą blokadę. Zresztą była sonda (na okoliczność wersji Nuxa), która pomysł raczej odrzuciła. Ta wersja zasad ma, moim zdaniem, przede wszystkim przejść (Lcamtuf w głosowaniu do 1 wersji mówił chyba ironicznie o roku 2011...), bo dopiero wtedy będzie podstawa do prowadzenia dyskusji na temat ewentualnych zmian. Tak długo, jak długo nie będzie ustalonych zasad, żadne zmiany nie będą mogły się udać, bo nawet, jeżeli zostanie w Barze (w co wątpię) ustalony jakiś konsensus, i tak nie będzie on musiał być przestrzegany. Co innego, jeśliby dyskusja na temat zmiany istniejących zasad zakończyła się powodzeniem - wtedy rezultat zostałby wprowadzony w życie. Na razie obowiązuje prawo zwyczajowe, i trzeba je po prostu spisać.

    Transfer umysłu, kopiowanie umysłu, emulacja mózgu – hipotetyczny proces skopiowania lub przeniesienia świadomości człowieka do komputera, poprzez precyzyjne zmapowanie wszystkich połączeń neuronalnych w mózgu i wierne odtworzenie ich działania w symulacji komputerowej. Symulacja taka mogłaby być częścią wirtualnej rzeczywistości, dostarczającej umysłowi bodźców i reagującej na jego zachowanie, bądź wchodzić w interakcję z rzeczywistym światem za pomocą zdalnie sterowanego robota lub biologicznego ciała. Informatyk (łac. informare, -atum: obrazowo opisać) – osoba, która wykształciła się na specjalistę w dziedzinie nauk komputerowych, posiadającego wiedzę i umiejętności na temat ogółu metod tworzenia, przetwarzania i przekazu informacji oraz znającego budowę i zasady działania urządzeń komputerowych, a także potrafiącego tworzyć, przekształcać i przekazywać dane za pomocą programów komputerowych, wykorzystujących umieszczone w nich informacje do określonych działań. Zwykle jest to osoba o wysokim stopniu świadomości ogólnych i szczegółowych zasad tworzenia urządzeń i tworzenia oprogramowania, znająca języki programowania i potrafiąca stosować wiedzę teoretyczną w praktyce.

    Interfejs (spolszczenie angielskiego słowa interface, które na polski bywa tłumaczone jako styk, żartobliwie międzymordzie) — w informatyce i elektronice urządzenie pozwalające na połączenie ze sobą dwóch innych urządzeń, które bez niego nie mogą ze sobą współpracować. Czasami jako interfejs określa się elementy wystające z urządzenia na zewnątrz, w które można włączyć inne urządzenia lub wtyczki. Aby dwa urządzenia mogły działać razem muszą mieć zgodne (kompatybilne) interfejsy. Interfejsem może być kabel łączący dwa urządzenia, ale zarówno wtyczki na tym kablu jak i pasujące do nich gniazda są również interfejsami. Gniazdo na płycie głównej komputera jest interfejsem, w który wkłada się np. kartę graficzną, ale i sama karta jest interfejsem umożliwiającym współpracę monitora z resztą systemu komputerowego. Sam monitor jako całe urządzenie, to także interfejs, a posiada on swój własny interfejs w postaci ekranu. Pokrętła sterujące monitorem, a obecnie coraz częściej panel sterujący z przyciskami to drugi, obok ekranu, interfejs monitora. Projekt poznania ludzkiego cognomu (ang. Human Cognome Project) – zespół projektów badawczych mających na celu rozszyfrowanie działania ludzkiego mózgu. Nazwa cognom bierze się od łacińskiego cogito (myślę) i nawiązuje do nazwy genom. Cognom oznacza zespół cech określających sposób myślenia człowieka. Podstawowym założeniem projektu jest próba zrozumienia mózgu ludzkiego jako bardzo skomplikowanej maszyny. Naukowcy chcą odszyfrować sposób działania naszego umysłu podobnie, jak to się udało w Projekcie poznania ludzkiego genomu.

    Majstersztyk (niem. Meisterstück, dosł. mistrzowskie dzieło) - była to praca czeladnika cechowego, będąca głównym sprawdzianem jego umiejętności przed wyzwoleniem się na mistrza. Musiał się on cechować innowacyjnością i szczególnie starannym wykonaniem, co oceniała rada złożona ze starszych cechu. W zależności od statusu cechu, wykonanie majstersztyku mogło się wiązać też z obowiązkiem wcześniejszego odbycia wędrówki po innych miastach w celu zapoznania się z nowymi pomysłami i technologiami, które mogłyby zostać odzwierciedlone w dziele. W ten sposób zapewniano motywację dla nowych pomysłów, a także przepływ idei i nowych technologii.

    Operacyjne bazy danych - bazy wykorzystywane wszędzie tam, gdzie istnieje potrzeba nie tylko na gromadzenie danych, ale również na możliwość ich modyfikowania. Ten typ baz przechowuje dane dynamiczne, tzn. takie, które ulegają ciągłym zmianom i przedstawiają aktualny stan rzeczy, której dotyczą. Zazwyczaj to ten typ bazy można spotkać w różnych organizacjach i firmach. Przykładem takiej bazy danych są np. bazy inwentaryzacyjne lub bazy obsługi zamówień.

    Pracownik wiedzy – jedna z najbardziej znanych definicji pracownika wiedzy "knowledge worker" stworzona przez T. H. Davenporta stwierdza, że mają oni wysoki stopień wiedzy specjalistycznej, wykształcenie lub doświadczenie, a wykonywana przez nich praca wymaga tworzenia, dystrybucji oraz wykorzystywania wiedzy. Pracownicy wiedzy to nowa kategoria specjalistów, których podstawowym zadaniem jest produktywne wykorzystanie i wymiana wiedzy. Odpowiadają oni za kreowanie i wdrażanie nowych pomysłów, dzięki którym organizacje dopasowują strategię do zachodzących coraz szybciej zmian w otoczeniu biznesowym. Ich podstawowym zadaniem jest poszukiwanie, wymiana, łączenie i wykorzystanie wiedzy wewnątrz organizacji i poza jej granicami. Lego WeDo – seria klocków Lego z linii Lego Education, przeznaczona dla dzieci w wieku 7-12 lat, wspomagająca naukę programowania i ukazująca podstawowe zagadnienia robotyki. Na całym świecie wykorzystywana jest w edukacji wczesnoszkolnej jako pomoc dydaktyczna. Zestawy tej serii pozwalają budować z klocków zwierzęta i modele urządzeń, które, po podłączeniu do komputera z odpowiednim oprogramowaniem, można wprawić w ruch. Odpowiednie czujniki i silniki zawarte w zestawach umożliwiają obustronną interakcję programu komputerowego ze światem zewnętrznym. Dziecko pisząc program komputerowy (lub układając go z obrazków) może uzależniać sposób jego działania od czynników zewnętrznych takich jak jasność oświetlenia w pomieszczeniu czy wykrycie ruchu w sąsiedztwie zbudowanego z klocków lego modelu. Działanie programu dotyczyć może zarówno efektów wizualnych (np. poruszanie narysowaną przez dziecko postacią na ekranie komputera) jak i efektów widocznych w świecie realnym (np. poruszane za pomocą silnika ramię dźwigu zbudowanego z klocków lego). Takie możliwości pozwalają zainteresować dziecko zagadnieniami algorytmiki, logiki i robotyki już na samym początku jego nauki.

    Monitor badań klinicznych (ang. Clinical Research Associate, CRA) – pracownik firmy sponsorującej badanie kliniczne lub jego przedstawiciel np. firma CRO (Contract Research Organization), którego głównym zadaniem jest monitorowanie badania. Monitor badań klinicznych jest odpowiedzialny za ocenę zgodności prowadzonego badania klinicznego z zasadami Dobrej Praktyki Klinicznej, zapewnienie przestrzegania protokołu badania, czuwanie nad bezpieczeństwem pacjentów uczestniczących w badaniu w tym prawidłowe raportowanie ciężkich zdarzeń niepożądanych, wyjazdy monitorujące do ośrodków badawczych, weryfikowanie danych wpisanych do Karty Obserwacji Klinicznej z historią choroby pacjenów, kontrolę gospodarki badanym produktem, raportowaniem po każdej wizycie monitorującej faktycznego stanu badania w poszczególnych ośrodkach badawczych, rejestrację badania w Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Preparatów Biobójczych i Komisji Bioetycznej oraz rutynowymi kontaktami z zespołem badawczym każdego ośrodka uczestniczącego w badaniu. Jakość uzyskiwanych danych przez ośrodki badawcze jest na bieżąco kontrolowana przez Monitora Badań Klinicznych, jest to pierwsza osoba weryfikująca wiarygodność danych. SimulationX jest wieloobszarowym oprogramowaniem CAE służącym do symulacji fizycznych komponentów i urządzeń, stworzone i sprzedawane przez ITI GmbH z Drezna. Naukowcy i inżynierowie z przedsiębiorstw przemysłowych i instytucji naukowych stosują to oprogramowanie do projektowania, modelowania, symulacji, analizy i wirtualnego testowania złożonych systemów mechatronicznych. Na jednej platformie oprogramowanie to symuluje zależne działanie różnych efektów fizycznych – od mechaniki 1D, systemów mechanicznych składających się z wielu ciał (MBS), techniki napędów poprzez hydraulikę, pneumatykę i termodynamikę aż do elektryki, magnetyki a także analogowej i cyfrowej automatyki. Jednym z głównych obszarów zastosowania jest rozwój obszaru napędu samochodu osobowego, np. stacjonarna analiza napędu, za co rozwiązanie to zostało odznaczone nagrodą AEI (Towarzystwa Inżynierów Automobilowych) w kategorii „Najlepszy produkt symulacyjny układu napędowego” w roku 2006.

    Kapitalny pomysł – program telewizyjny emitowany w polskiej telewizji TVN. Jego celem było odkrycie ciekawego pomysłu na biznes. W każdym odcinku 7 lub 8 uczestników prezentowało swoje pomysły na biznes, które oceniało jury. Jurorzy dokładnie przepytywali zawodnika na temat pomysłu (np: ile będzie kosztować, ile może być klientów itp.). Gdy juror nie był zainteresowany dalszą prezentacją wyłączał skierowane na siebie światło. Nawet jeśli wszyscy jurorzy wyłączyli światło nie eliminowało to zawodnika z dalszej gry. W każdym odcinku jedna osoba przechodziła do finału. W tym czasie niezależni eksperci oceniali czy pomysł jest realny. W finale który odbył się 18 stycznia 2009 roku na żywo, spośród 7 pomysłów wybrano laureata który otrzymał 300 tys. złotych - został nim Karol Kowalczuk, autor pomysłu na okulary korygujące wadę wzroku. W finale każdy zawodnik posiadał osobę która broniła jego pomysłu - adwokata. Byli nimi znane osoby które popierają pomysł. Każdy adwokat miał 1 minutę by przekonać jury. Średnia oglądalność programu wyniosła 1,25 mln.

    Dodano: 25.11.2011. 09:04  


    Najnowsze