• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Pociąg z ochotnikami 1920 r. przyjechał do Warszawy

    14.08.2010. 20:17
    opublikowane przez: Redakcja Naukowy.pl

    Około stu osób w mundurach żołnierzy z 1920 r. przybyło do stolicy, by uczcić 90. rocznicę Bitwy Warszawskiej. Przyjazd pociągu na stację Warszawa Główna 13 sierpnia był ostatnim fragmentem rekonstrukcji historycznej pt.: Pociąg z ochotnikami roku 1920".

    W zabytkowym składzie wagonów, prowadzonym przez lokomotywę z czasów II wojny światowej, jechali członkowie grup rekonstrukcyjnych. Przebrani byli w większości w mundury polskich żołnierzy, którzy 90 lat temu zdążali na pomoc Warszawie zagrożonej atakiem bolszewickim. Część osób była w cywilnych ubraniach "z epoki".

    "Pociąg z ochotnikami 1920 r.", który wyruszył 11 sierpnia z Chabówki, jechał trasą przez Kraków, Piotrków Trybunalski i Skierniewice, zatrzymując się na każdej z tych stacji.

    Na peronie stacji Warszawa Główna, gdzie obecnie znajduje się Muzeum Kolejnictwa, ochotników przywitali członkowie Grupy Historycznej "Zgrupowanie Radosław". "Dziś jesteśmy w mundurach 236 ochotniczego batalionu warszawskiego. To, co się dziś tu dzieje pokazuje, jak się on formował. Do Warszawy przyjeżdżali ochotnicy z całego kraju, by wstąpić w szeregi Wojska Polskiego" - wyjaśnił Tomasz Karasiński z Grupy Historycznej "Zgrupowanie Radosław".

    Polskim żołnierzom, oczekującym na przyjazd pociągu z ochotnikami, towarzyszyli dwaj księża. Ubrany w czarną sutannę Artur Backiel powiedział PAP, że udział w rekonstrukcji postaci reprezentujących polskie duchowieństwo był niezbędny, bo księża - jak przypomniał - odegrali wówczas ważną rolę odegrali w rozbudzaniu patriotyzmu.

    Pociągiem do Warszawy przybyli m.in. Sebastian Mizierski i Robert Wajlonis ze Stowarzyszenia Grupa Rekonstrukcji Historycznych Bastion Grolman z Poznania. Obaj mężczyźni mieli na sobie mundury, w których podczas wojny polsko-bolszewickiej walczyli ochotnicy z Wielkopolski. Uniformy te przypominały mundury pruskie. Na kołnierzach miały biało-czerwone wstążki.

    "Z Wielkopolski pochodzili doskonale przygotowani żołnierze. Zdobyli doświadczenie w wojsku pruskim na froncie zachodnim I wojny światowej" - powiedział Wajlonis.

    Przyjazd pociągu obserwowali licznie zgromadzeni na stacji warszawiacy. Z głośników płynęły wojskowe i patriotyczne pieśni z początku XX.

    Organizatorami rekonstrukcji było miasto st. Warszawa wraz z Polskim Stowarzyszeniem Miłośników Kolei, PKP S.A., PKP Cargo, PKP Polskie Linie Kolejowe a także Muzeum Kolejnictwa w Warszawie.

    "Pociąg z ochotnikami roku 1920" był rekonstrukcją wydarzeń sprzed 90 lat. W sierpniu do Warszawy zbliżała się Armia Czerwona. Na pomoc zagrożonej stolicy ciągnęli z całego kraju patrioci. Tworzyli Armię Ochotniczą, która na przedpolach Warszawy wraz z innymi formacjami pokonała bolszewików. WKA

    PAP - Nauka w Polsce

    abe/ mag/bsz

    Czy wiesz ĹĽe...? (beta)
    Pociąg Pancerny „Piłsudczyk” (Pociąg Pancerny Nr 1 i 52) – pociąg pancerny Wojska Polskiego II RP. Pociąg brał udział w ciężkich walkach w okolicach Warszawy. 20 września 1939 roku przy niemożliwości dalszego przebicia się pociąg został przez załogę opuszczony i zniszczony w okolicach miejscowości Mrozy na linii Warszawa–Brześć nad Bugiem. Krawczak i Odziemkowski podsumowując działania pociągu napisali: „Czterodniowy bój Piłsudczyka pod Mrozami, na tyłach nieprzyjaciela, jest jednym z najpiękniejszych przykładów poświęcenia i patriotyzmu żołnierzy polskiej broni pancernej”. Smiert´ parazitam (z ros. "śmierć pasożytom") – radziecki pociąg pancerny okresu wojny polsko-bolszewickiej. W marcu 1920 skutecznie paraliżował działania polskie na odcinku w okolicy Dereźni, Latyczowa i Nowokonstantynowa. Warszawa Falenica – stacja kolejowa Polskich Kolei Państwowych położona na terenie warszawskiego Wawra przy ul. Patriotów, tworząca tzw. węzeł otwocki. Ze stacji PKP Falenica można dojechać elektrycznymi pociągami podmiejskimi do m.in.: Śródmieścia stolicy, Otwocka, Pilawy i Skierniewic. Na przystanku zatrzymują się pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej. Na przystanku zatrzymują się pociągi:

    Tadeusz Milewski ps. "Ćwik" (ur. 4 sierpnia 1920 w Gdańsku, zm. 5 sierpnia 1944 w Warszawie) – sierżant, podharcmistrz, członek Szarych Szeregów, uczestnik powstania warszawskiego w szeregach 3. drużyny II plutonu Alek 2. kompanii "Rudy" batalionu "Zośka" Zgrupowania "Radosław" Armii Krajowej. Warszawa Kasprzaka – przystanek kolejowy Polskich Kolei Państwowych położony na terenie warszawskiej Woli przy al. Prymasa Tysiąclecia, pomiędzy ul. Kasprzaka a ul. Wolską. Ze stacji PKP Kasprzaka można dojechać elektrycznymi pociągami Kolei Mazowieckich do Legionowa, Nasielska, Ciechanowa, Działdowa itd.. Stację z innymi rejonami Warszawy łączą linie autobusowe 105, 136, 154, 159, 167, 178, 184, 186, 414, 422, 523, oraz tramwajowe 8, 10, 26 i 27.

    Polonez to nazwa międzynarodowego pociągu pasażerskiego PKP obsługującego relację Warszawa - Moskwa (stacje Warszawa ZachodniaMoskwa Białoruska, pociąg nr 9/10). Pochodzi ona od tańca "polonez", w szczególności poloneza Ogińskiego znanego (również w Rosji) pod nazwą "Pożegnanie Ojczyzny". Melodia "Poloneza Ogińskiego" jest obecnie odtwarzana z głośników Dworca Białoruskiego w momencie odjazdu pociągu do Warszawy (tuż po ostatecznym komunikacie o odjeździe). Wieża ciśnień w Białowieży – wieża ciśnień, znajdująca się w Białowieży przy stacji kolejowej Białowieża Towarowa, wybudowana w 1903 roku na potrzeby przyjazdów cara Mikołaja II. Car jednak wysiadał z pociągu na odległej o 2 km stacji Białowieża Pałac, a ta stacja służyła do wyładunku towarów i zawracania pociągów. Do lat 90. XX w. obsługiwała linie lokalne oraz pociągi dalekobieżne z Warszawy i Białegostoku.

    Warszawa Ursus – przystanek osobowy Polskich Kolei Państwowych, położony na terenie warszawskiego Ursusa przy ul. Wiosny Ludów. Z przystanku PKP Warszawa Ursus można dojechać elektrycznymi pociągami podmiejskimi m.in. do Śródmieścia stolicy, Otwocka, Pilawy i Skierniewic. Na przystanku zatrzymują się pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej, dla których przystanek Warszawa Ursus wyznacza granicę miejskiej i podmiejskiej strefy biletowej ZTM. "Pociąg pancerny Legii Cudzoziemskiej" − pociąg pancerny 2 Cudzoziemskiego Pułku Piechoty (Legii Cudzoziemskiej) podczas I wojny indochińskiej i przeznaczony do walki z grupami Việt Minhu. Załoga pociągu liczyła 100 żołnierzy.

    Pociąg retro – pociąg specjalny złożony przeważnie z historycznych wagonów ciągniętych przez parowóz, zazwyczaj jest on kategorii pociągu osobowego

    Ochota – jedna z dzielnic Warszawy, położona w najbliższym sąsiedztwie centrum miasta. Jej geometryczny środek stanowi skrzyżowanie ulic Bitwy Warszawskiej 1920 r. oraz ulicy Białobrzeskiej. Jest to najgęściej zaludniona dzielnica Warszawy (9448 osób/km²).

    Bitwa białostocka - bitwa stoczona 22 sierpnia 1920 roku w czasie wojny polsko-bolszewickiej pomiędzy 1 Pułkiem Piechoty Legionów i wycofującą się spod Warszawy resztkami 16 Armią RFSRR i towarzyszącymi im oddziałami 3 Armii RFSRR na terenie miasta Białystok, zakończona rozbiciem sił bolszewickich. Ustawa o nadaniu ziemi żołnierzom Wojska Polskiego – ustawa przyjęta jednogłośnie przez Sejm Ustawodawczy 17 grudnia 1920 (Dz.U. RP, 1921, nr 4, poz. 18). Zakładała ona wynagrodzenie żołnierzy Wojska Polskiego z ziem Kresów Wschodnich, wywalczonych przez nich podczas wojny polsko-bolszewickiej.

    Dodano: 14.08.2010. 20:17  


    Najnowsze