• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Siódma konferencja europejska nt. nauczania wspomaganego grami, Porto, Portugalia

    11.04.2013. 16:49
    opublikowane przez: Redakcja Naukowy.pl

    W dniach 3-4 października 2013 r. w Porto, Portugalia, odbędzie się Siódma konferencja europejska nt. nauczania wspomaganego grami (Seventh European Conference on Games Based Learning).

    Gry zyskały uznanie za rolę, jaką mogą pełnić w nauczaniu, a także w rozwijaniu takich umiejętności, jak socjalizacja, praca zespołowa, przywództwo, podejmowanie decyzji i wspólne uczenie się. Są z powodzeniem wykorzystywane w trzech odrębnych obszarach edukacyjnych: szkolenia, edukacja formalna oraz edukacja nieformalna. Jednak wykorzystywanie nauczania wspomaganego grami nadal jest ograniczone. Wynika to z obaw społecznych, stereotypów dotyczących wpływu gier na edukację oraz braku szerzej zakrojonych dowodów na ich efektywne zastosowanie.

    Wydarzenie posłuży naukowcom za forum do wymiany opinii i najlepszych praktyk, a także do promowania szerszego zastosowania metodologii nauczania wspomaganego grami (GBL) w Europie.

    Za: CORDIS

    Czy wiesz ĹĽe...? (beta)
    Podstawa programowa – w polskim prawie oświatowym obowiązkowy na danym etapie edukacyjnym zestaw treści nauczania oraz umiejętności, które muszą być uwzględnione w programie nauczania i umożliwiają ustalenie kryteriów ocen szkolnych i wymagań egzaminacyjnych. Pedagogika religii – kierunek badań w ramach teologii i zarazem jej nauka pomocnicza, będącą częścią teologii pastoralnej (praktycznej) i uzupełnieniem katechetyki. Jej podstawowym zadaniem jest pomoc w usprawnieniu tzw. formacji religijnej człowieka poprzez włączenie do refleksji katechetycznej dorobku pedagogiki, a zwłaszcza koncepcji uczenia się i nauczania, psychospołecznych i rozwojowych uwarunkowań katechizacji, jak też alternatywnych metod nauczania. Jest to nauka opierająca się zarówno na dorobku teologii jak również pedagogiki, podejmująca zagadnienia praktyki i teorii szeroko pojętych procesów edukacji i socjalizacji religijnej. IBT – akronim Internet Based Training. Rozwiązanie informatyczne w zakresie nauczania wspomaganego technologią internetową.

    Wydawnictwo Szkolne PWN – polskie wydawnictwo edukacyjne, założone w 1997 roku. Specjalizuje się w publikacjach edukacyjnych przeznaczonych dla uczniów i nauczycieli szkół wszystkich poziomów nauczania. Spółka wchodzi w skład Grupy Wydawniczej PWN. Redakcje wydawnictwa znajdują się w Warszawie i Bielsku-Białej. Co roku jego nakładem ukazuje się kilkaset tytułów książkowych i multimedialnych. Oferuje zestawy edukacyjne (podręczniki, zeszyty ćwiczeń, przewodniki metodyczne, materiały multimedialne) do nauczania języków obcych oraz wybranych przedmiotów ogólnych na wszystkich poziomach nauczania, w tym także do wychowania przedszkolnego. Cele nauczania - zamierzone właściwości uczniów wyrażające się opanowaniem przez nich określonych czynności. Świadomie założone efekty kształcenia. Formułowanie celów służy zarówno doborowi metod i treści nauczania, jak i (przede wszystkim) egzekwowaniu wiedzy i umiejętności.

    Sakai Project LMS – jest środowiskiem umożliwiającym stworzenie społeczności i środowiska edukacyjnego. Wielu użytkowników wdraża Sakai, aby wspierać procesy nauczania, prowadzić szkolenia e-Learning, tworzyć ad hoc grupy społeczności, budować portfolio i wykorzystywać go maksymalnie do budowania wiedzy. E–learning – nauczanie z wykorzystaniem sieci komputerowych i Internetu, oznacza wspomaganie procesu dydaktyki za pomocą komputerów osobistych i Internetu. Pozwala na ukończenie kursu, szkolenia, a nawet studiów bez konieczności fizycznej obecności w sali wykładowej. Doskonale uzupełnia również tradycyjny proces nauczania. E–learning to tylko jeden z elementów edukacji, dlatego edukacja w czasie rzeczywistym dotyczy znacznie obszerniejszego zasięgu usług niż e–learning.

    Unschooling – forma edukacji, w której uczenie się opiera się na zainteresowaniach, potrzebach i celach ucznia. Można spotkać się też z określeniami: naturalne uczenie się (natural learning), uczenie się prowadzone/kierowane przez dziecko (child-led learning, child-directed learning), uczenie się poprzez odkrywanie (discovery learning), radosne uczenie się (delight-led learning). Lotus LearningSpace - to platforma do tzw. e-nauczania (e-learning) zapewniająca sieciowe środowisko przystosowane do pracy w trzech trybach nauczania: indywidualnym, asynchronicznej pracy grupowej i tzw. "klasy wirtualnej". Lotus LearningSpace daje możliwość: prowadzenia szkoleń w różnych trybach, utworzenia struktury szkoleń w firmie z własnymi mechanizmami analizy i zarządzania. Lotus LearningSpace zapewnia także wsparcie dla osób które zajmują się planowaniem programów nauczania, instruktorów czy administratorów.

    Alfabetyzm – określenie odnoszące się do podstawowych zasobów wiedzy i umiejętności niezbędnych do uczestnictwa w życiu społecznym danej zbiorowości ludzkiej. Wymagany zestaw tych zasobów zależy od czynników historycznych i społeczno-kulturowych. Dotyczy kompetencji zdobywanych przez całe życie jednostki i uznawanych w danej epoce za podstawowe, stanowiące wymóg społeczny i poddawane kontroli społecznej. Dotyczy zarówno cech zdobywanych w edukacji nieformalnej, jak i drogą formalnego systemu nauczania. Alfabetyzm odnosi się nie tylko do umiejętności czytania i pisania, ale też do podstawowej wiedzy matematycznej, geograficznej, biologicznej, fizycznej, technicznej, o społeczeństwie oraz umiejętności jak posługiwanie się komputerem i internetem.

    Program nauczania – w polskim systemie oświaty opis sposobu realizacji celów i zadań ustalonych w podstawie programowej lub innych zadań wspomagających realizację tych celów. Program nauczania może obejmować wszystkie przedmioty związane z edukacją realizowaną w szkole odpowiedniego typu i szczebla, ale może również dotyczyć tylko jednego przedmiotu kształcenia.

    Natural First Steps® – metoda nauczania małych dzieci języka obcego stosująca zasadę nauczania „przy okazji”, bazująca na naturalnych zainteresowaniach dziecka oraz mechanizmach uczenia się i zapamiętywania charakterystycznych dla wieku dziecka, z uwzględnieniem właściwych dlań zainteresowań oraz ekspresji zachowań. Gra dydaktyczna jest metodą nauczania, wykorzystującą grę jako formę ułatwiającą zdobywanie wiedzy i umiejętności.

    Game Learning (GL), inaczej Game based learning (GBL) to nurt, w którego obszar wpisują się edukacyjne gry dla dorosłych. Cyfrowy game learning to wyspecjalizowane platformy – symulatory rzeczywistości dla dorosłych mające na celu edukację, szkolenie i kształtowanie umiejętności – przede wszystkim praktycznych, powiązanych z różnymi dziedzinami gospodarki. Najistotniejszą cechą game learningu jest zestawienie wiedzy teoretycznej przekazywanej użytkownikowi podczas szkolenia oraz możliwości jej realnego zastosowania w czasie rzeczywistym. Dzięki oparciu aplikacji na realnych zdarzeniach każda decyzja użytkownika ma wpływ na dalszy scenariusz i rozwój sytuacji. Istotę game learningu w skrócie można przekazać następująco: poważna nauka + interaktywna zabawa = game learning. Kształcenie zintegrowane – system nauczania w klasach I-III szkoły podstawowej, (zgodnie z nową podstawą programową nazwa została zmieniona na edukację wczesnoszkolną) polegający na łagodnym przejściu od wychowania przedszkolnego do edukacji prowadzonej w systemie szkolnym. Nauczyciel prowadzi te zajęcia według ustalonego przez siebie planu, dostosowując czas zajęć i przerw do aktywności uczniów. W kształceniu zintegrowanym nie ma wyodrębnionych przedmiotów nauczania i nie stawia się ocen punktowych. Stosuje się oceny opisowe (wyjątek stanowi ocena z religii).

    Późny okres dzieciństwa (okres szkolny) – (dziewczęta 7-10, chłopcy 7-12 lat), w okresie wczesnoszkolnym, w miejsce zabawy wchodzi stopniowo nauka. Następuje szybki rozwój mowy, pamięci, która staje się trwała. Kształtuje się umiejętność myślenia logiczno - abstrakcyjnego i rozwija się wiedza o świecie. W tym okresie dziecko staje się częścią grupy formalnej, jaką jest szkolna klasa. Pod wpływem rówieśników, rodziców, nauczycieli przedszkola i nauczania początkowego następuje socjalizacja. Dziecko uczy się uczestnictwa w życiu zbiorowym i przygotowuje się do samodzielnego odgrywania ról społecznych, oraz rozmaitych zabaw i gier wspomagający rozwój dziecka. Następuje wymiana zębów mlecznych na stałe. Okres ten niesie ze sobą wiele nowych zadań i zmian rozwojowych, które dziecko musi zrealizować, aby poradzić sobie z oczekiwaniami nauczycieli oraz rodziców. Dydaktyka to jedna z głównych gałęzi nauk pedagogicznych, która zajmuje się procesami nauczania i uczenia się, wszelkimi przedmiotami na kolejnych poziomach tych procesów, od przedszkola do studiów wyższych, a także mających miejsce poza instytucjami oświatowymi, przy zwykłych czynnościach. Jest to zatem nauka o systemie poprawnie uzasadnionych twierdzeń i hipotez dotyczących procesu, zależności i prawidłowości nauczania a uczenia się oraz sposobów kształtowania tego procesu przez człowieka

    Dodano: 11.04.2013. 16:49  


    Najnowsze