• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Słowiański Mit - Multimedialna Wystawa Historyczna w Poznaniu

    07.03.2010. 09:01
    opublikowane przez: Piotr aewski-Banaszak

    Nowatorską wystawę, prezentującą legendarne początki państwa polskiego i jego miejsca w świecie Słowian, oraz relacje między poszczególnymi sferami ich życia, będzie można wkrótce obejrzeć w Poznaniu. Już 10 marca ekspozycja zagości na Placu Wolności, wewnątrz futurystycznego namiotu w kształcie kopuły.

    Centralnym punktem ekspozycji jest naturalnych rozmiarów replika posągu Światowida stanowiąca symboliczny drogowskaz kierujący zwiedzającymi po całej wystawie.

    Zamierzeniem organizatorów wystawy było stworzenie ekspozycji multimedialno-interaktywnej prezentującej w zajmujący sposób - zwłaszcza dla młodego odbiorcy, kulturę Słowiańszczyzny wczesnośredniowiecznej między VIII a X wiekiem, jej historii, legendy i mitu.

    Wystawa składa się z czterech części, z których każda obrazować ma jedną ze sfer życia Słowian. Są to kolejno: sfera wierzeń i obrzędów, sfera męstwa i wojny, sfera pracy i ogniska domowego i wreszcie sfera śmierci i zaświatów.

    Ekspozycja ma pozwolić zrozumieć obrzędy i zwyczaje, jakie przetrwały w niemal niezmienionej formie w kulturze ludowej oraz dostrzec historyczne aspekty rozwoju polskiej państwowości i kultury.

    Jak informują organizatorzy, awangardowa forma wystawy ma symbolizować łączność pomiędzy ginącym w mrokach dziejów światem naszych przodków, a współczesną cywilizacją i kulturą, natomiast futurystyczna przestrzeń ekspozycji ma potęgować wrażenia zwiedzających, którzy będą przemierzać swoisty labirynt pod 10-metrowym, niezwykłym, kolistym dachem, wyłaniającym się po dojściu do centralnego punktu wystawy.

    Wewnątrz będzie można zapoznać się z różnorodnymi prezentacjami multimedialnymi w postaci animacji 3D, wizualizacji, filmów, gier świateł i dźwięków, które mają za zadanie wprowadzić widzów w odległe czasy. Szczególną atrakcją będzie wejście do Nawii - słowiańskich zaświatów strzeżonych przez trójgłowego boga Welesa.

    Inicjatorzy przedsięwzięcia stawiają również na interaktywność i - w odróżnieniu od konwencjonalnych wystaw - zwiedzający będą mogli dotknąć większości eksponatów, np. przedmiotów codziennego użytku, narzędzi czy broni. Te są wiernymi rekonstrukcjami przedmiotów sprzed ponad tysiąca lat, wykonanymi kunsztownie przez najlepszych polskich rzemieślników

    Oprócz tego na wystawie zostaną zaprezentowane polichromowane rzeźby słowiańskich bóstw, repliki broni z epoki, w tym pieczołowicie wykonany miecz słowiańskiego władyki, biżuteria, stroje.

    Scenografię na potrzeby wystawy wykonał zespół pracowników Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu pod kierunkiem dr. Piotra Tetlaka, kierownika Katedry Scenografii ASP. Organizatorzy zadbali także o wysoki poziom merytoryczny całego przedsięwzięcia, zapraszając do udziału w projekcie konsultantów wśród których znajdują się prof. dr hab. Leszek Paweł Słupecki - kierownik Zakładu Historii Średniowiecznej i Nordystyki na Uniwersytecie Rzeszowskim i Jacek Wrzesiński - archeolog z Muzeum Pierwszych Piastów na Lednicy. Od strony merytorycznej projekt wsparli też pracownicy Muzeum Archeologicznego w Poznaniu i Instytutu Historii UAM.

    Zdaniem organizatorów, wystawa oferuje fascynującą wiedzę połączoną z rozrywką, dla każdego jest więc świetną propozycją na spędzenie wolnego czasu.

    Inwestorem i organizatorem wystawy jest spółka Parq, a pomysłodawcami są Ewa i Karol Pituła, animatorzy wydarzeń kulturalnych i rozrywkowych. Za koncepcję koncepcje historyczną odpowiada Sławomir Uta, odtwórca kultury wczesnego średniowiecza.

    Szczegółowe informacje o przedsięwzięciu dostępne na stronie internetowej: www.slowianskimit.pl.

    Wystawa potrwa do 20 maja.

    Źródło:
    PAP - Nauka w Polsce

    Czy wiesz ĹĽe...? (beta)
    Wystawa interaktywna – rodzaj wystawy, najczęściej muzealnej, na której ekspozycja budowana jest na zasadzie interakcji z widzem. Widz ma możliwość w sposób bezpośredni obcować z eksponatem poprzez dotyk, wzrok, słuch zapach. Pierwsze tego typu wystawy były związane z naukami przyrodniczymi. Kolejnym etapem rozwoju wystaw interaktywnych jest tworzenie centrów nauki. Linia 1 paryskiego metra jako pierwsza została oddana do użytku 19 lipca 1900 roku. O powstaniu linii przesądziła podjęta w 1892 roku decyzja o organizacji w Paryżu wystawy światowej w 1900 roku oraz potrzeba zapewnienia sprawnego dojazdu zwiedzającym wystawę. Ostatecznie pierwszy odcinek linii 1 został otwarty w dwa miesiące po inauguracji wystawy, ostatni odcinek zaś w miesiąc po zamknięciu wystawy. Wszechsłowiański Zjazd Śpiewaczy – międzynarodowy zjazd chórów i towarzystw śpiewaczych, który odbył się w Poznaniu w dniach 18-21 maja 1929, w okresie rozpoczęcia Powszechnej Wystawy Krajowej. Połączony był z I Festiwalem Muzyki Polskiej (21-29 maja 1929).

    Wystawa rzemiosła polskiego w Poznaniu - wystawa przemysłowa zorganizowana w Poznaniu w 1850. Była pierwszą w Poznaniu wystawą przemysłową - odbyła się przed Prowincjonalną Wystawą Przemysłową z 1895 i Wystawą Wschodnioniemiecką z 1911, otwierając tym samym tradycje wystawiennicze Poznania. Expo 2005 – wystawa światowa, zorganizowana w japońskiej prefekturze Aichi, była otwarta dla zwiedzających od 25 marca do 25 września 2005 przez 185 dni. Tematem przewodnim tej wystawy było hasło Mądrość natury. W wystawie brało udział 121 krajów, które przygotowały swoje pawilony narodowe.

    II Powszechna Wystawa Krajowa „Konkurencyjna Polska” (PWK Konkurencyjna Polska) – jubileuszowa wystawa osiągnięć gospodarczych, naukowych, kulturalnych i obywatelskich Polski, zorganizowana w Poznaniu z okazji 25-lecia odzyskania wolności (1989-2014). Odbywała się 2-15 czerwca 2014 na terenach Międzynarodowych Targów Poznańskich. Nazwą nawiązuje do Powszechnej Wystawy Krajowej, która odbyła się w Poznaniu w 1929 z okazji 10-lecia Polski odrodzonej. Patronat nad wystawą objął prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Bronisław Komorowski. Wernisaż – uroczyste otwarcie wystawy (zazwyczaj dzieł sztuki, ale także innych osiągnięć, np. naukowych lub dorobku miasta), odbywające się przed oficjalnym rozpoczęciem dostępu dla publiczności. Jest połączeniem spotkania środowiskowego, wydarzenia towarzyskiego oraz prezentacji dla mediów i zazwyczaj ma charakter zamknięty. Odbywa się bezpośrednio w miejscu wystawy, pośród eksponatów oraz ewentualnie w jej najbliższej okolicy, np. innych pomieszczeniach lub przyległym terenie otwartym. Wernisażowi mogą towarzyszyć także inne wydarzenia, jak występy artystyczne i inne pokazy uświetniające wernisaż, konferencje dla mediów, przemówienia autora wystawy, a czasem także jego mecenasów lub sponsorów, poczęstunki lub nawet wystawne bankiety itp. Wystawiana jest również księga, do której goście mogą się wpisywać.

    Festiwal Kultury Słowiańskiej i Cysterskiej w Lądzie - festiwal, który co roku odbywa się w Lądzie, przy zrekonstruowanym grodzie wczesnośredniowiecznym oraz w lądzkim klasztorze. Teren oraz najbliższe otoczenie grodu stanowią scenerię, w której organizatorzy przybliżają dorobek wczesnośredniowiecznej Polski i Słowiańszczyzny. W ciągu dwóch dni prezentowane są dawne rzemiosła, pokazy uzbrojenia i walk, inscenizacje historyczne, sceny z życia codziennego dawnych Słowian oraz zajęcia edukacyjne dla dzieci. Podczas IV już festiwalu odbywały się także koncerty muzyki dawnej (koncert zespołu „Kwartet Jorgi”, zespołu „Abalienatus”, koncert międzynarodowej grupy "Schola Teatru Węgajty”, koncert zespołu „Percival” z Lubina, zespołu „Redlin" z Jastrzębiej Góry, a także występ „Swarzęckiej Orkiestry Flażoletowej Muzyka i Taniec”). Centrum Dialogu „Przełomy” – multimedialne muzeum historyczne wojennego i powojennego Szczecina i Pomorza Zachodniego, dział Muzeum Narodowego w Szczecinie. Pomysłodawczynią i kierownikiem Centrum jest Agnieszka Kuchcińska-Kurcz. Otwarcie ekspozycji stałej jest przewidziane na sierpień 2014 r. Budowa pawilonu wystawowego na placu Solidarności w Szczecinie rozpoczęła się w 2012 r.
    Celem ekspozycji jest pokazanie przełomowych momentów historii miasta oraz ziem zachodnich od roku 1939 (okres niemiecki), przez 1945 (przejęcie władzy przez stronę polską), po rok 1989 na tle wydarzeń ogólnopolskich i europejskich. Obok zagadnień politycznych będzie pokazany proces tworzenia się po 1945 r. nowego, polskiego społeczeństwa, życia codziennego oraz wydarzeń przełomowych – budujących drogę do wolności.
    Ważną część działalności Centrum Dialogu „Przełomy” stanowią przedsięwzięcia edukacyjne. Misją placówki jest przywracanie pamięci, pomoc w budowie tożsamości regionalnej, propagowanie idei wolności i solidarności, budowanie sprzeciwu wobec totalitaryzmów i nacjonalizmów.


    Weekend z historią na Trakcie Królewsko-Cesarskim w Poznaniu – impreza cykliczna, organizowana w Poznaniu, której celem jest pogłębienie świadomości historycznej mieszkańców, upowszechnienie historii Poznania a także ukazanie miejsc ważnych dla historii nie tylko miasta, ale całego narodu. Zwyczajowo na program weekendu składają się: wykłady historyczne, koncerty, wystawy okolicznościowe, inscenizacje historyczne, akcje plastyczne dla dzieci oraz wycieczki z przewodnikiem. Udział we wszystkich atrakcjach weekendu jest bezpłatny. Każdy weekend z historią poprzedza akcja edukacyjna prowadzona w poznańskich szkołach i przedszkolach. Głównym organizatorem i koordynatorem przedsięwzięcia jest Centrum Turystyki Kulturowej TRAKT, które działa w ścisłej współpracy z partnerami programu.

    Barwy pansłowiańskie. Kolorami panslawizmu są czerwień, błękit i biel. Barwy te widnieją na flagach większości krajów słowiańskich oraz tych krajów, w których narody słowiańskie lub słowiańskojęzyczne stanowią większość. Mają one symbolizować postulowaną przez panslawizm koncepcję wspólnych korzeni Słowian. Barwy te zostały przyjęte podczas I zjazdu wszechsłowiańskiego w Pradze w 1848.

    Galeria Miejska Arsenał w Poznaniu – galeria sztuki w Poznaniu, samorządowa instytucja kultury, której organizatorem jest Urząd Miasta Poznania. Organizuje wystawy indywidualne i zbiorowe artystów polskich i zagranicznych oraz wystawy problemowe. Kvinnemuseet (Muzeum Kobiet) w Kongsvinger zostało założone w willi "Rolighed" – domu rodzinnym pisarki Dagny Juel Przybyszewskiej. W 1988 roku zrodziła się idea utworzenia w zdewastowanym domu muzeum związanego z Dagny Juel Przybyszewska i kwestią emancypacji kobiet. Muzeum Kongsvinger wykupiło w 1989 roku zniszczony budynek i przstąpiło do odbudowy. Sześć lat później uroczystego otwarcia dokonała norweska królowa Sonia. Swoją działalność Muzeum Kobiet (bo tak nazwano instytucję usytuowaną w "Rolighed") zainaugurowało wystawą Kvinnesjebner (Losy kobiet). Obecnie w muzeum mieści się stała wystawa poświęcona Dagny Juel Przybyszewskiej oraz wystawy czasowe. Muzeum organizuje koncerty i wystawy współczesnych artystów norweskich. W archiwum Muzeum znaleźć można materiały dotyczące Dagny Juel Przybyszewskiej oraz historii norweskiego ruchu emancypacyjnego.

    „Błękitna róża” (Голубая роза) – stowarzyszenie artystyczne działające w Moskwie w latach 1907–1910. Wystawa „Błękitna róża” została otwarta w Moskwie 18 marca 1907 w domu właściciela fabryki porcelany M. Kuzniecowa przy ulicy Miasnickiej. Wystawę sfinansowano z dotacji wydawcy miesięcznika „Złote runo”, artysty-amatora N. Riabuszyńskiego. Większość eksponatów była wystawiona wcześniej na wystawie „Jasnoczerwona róża” w Saratowie w roku 1904. Liczba zwiedzających wystawę przekroczyła 5.000. Park Militarny Rembertów to 70 ha terenów należących do Akademii Obrony Narodowej, na którym swoje miejsce znalazły czołgi, armaty, śmigłowce, samoloty przekazane z Muzeum Wojska Polskiego. Eksponaty zostały odrestaurowane za pieniądze polskiego przemysłu obronnego przez studentów i pracowników Akademii Obrony Narodowej i w ten sposób uratowane przed niszczeniem. Dopełnieniem jest także sprzęt współczesny, czyli wycofane z użytku uzbrojenie i wyposażenie lub makiety. W sąsiedztwie historycznego i współczesnego sprzętu zostały ustawione stoły i ławy ogrodowe, umożliwiające spędzenie wolnego czasu przez zwiedzających, którzy będą przybywać do Parku Militarnego Rembertów. Poza tym, przewiduje się umieszczenie wystaw, cykliczne prezentowanie pokazów wojskowych, koncertów orkiestr i zespołów wojskowych, możliwość spożycia wojskowej grochówki itp.
    Ideą Parku Militarnego Rembertów jest stworzenie w ramach istniejącej infrastruktury AON miejsca, które będzie skupiało młodzież, dorosłych, kombatantów tj. wszystkich, którzy będą chcieli z jednej strony oglądać wystawiony sprzęt wojskowy, wystawy, prezentacje, zapoznać się z historią i współczesnymi realiami wojska, z drugiej – spędzić miło czas w scenerii wojskowej.
    Park Militarny Rembertów otwarty został 1 października 2013 r. w ramach uroczystej inauguracji roku akademickiego 2013/2014.

    Słownik starożytności słowiańskich: encyklopedyczny zarys kultury Słowian od czasów najdawniejszych – kilkutomowy słownik, dotyczący dziejów szeroko pojętej Słowiańszczyzny do końca XII wieku. Muzeum Zachodnio-Kaszubskie w Bytowie zajmuje kilka sal w zamku. Sala pierwsza: Rolnictwo (uprawa ziemi i hodowla zwierząt). Sala druga: Zajęcia pozarolnicze. Te zajęcia nie stanowiły głównego źródła utrzymania, jak np. rzemiosła wiejskie, ale były wykonywane jako dodatkowe obok rolnictwa i chowu zwierząt. Zbiór eksponatów dotyczy: rybołówstwa, pszczelarstwa, zbieractwa i łowiectwa. Sala trzecia i czwarta: Rzemiosła wiejskie. Sala piąta: Plecionkarstwo i tkactwo. Sala szósta: Wyposażenie wnętrza domowego. Wiele eksponatów związanych jest z Kaszubami. Pierwsze piętro - wystawy o charakterze artystyczno-historycznym. Sala pierwsza: wystawa sztuki sakralnej. Sala druga: wystawa myśliwska. Sala trzecia i czwarta: wystawy czasowe. Sala piąta: portrety książąt pomorskich. Drugie piętro - sala wystaw czasowych. Baszta młyńska

    Żmij – skrzydlata gadzia postać z wierzeń dawnych Słowian. Stanowi prastare, ogólnoindoeuropejskie wyobrażenie uosabiającego siły chaosu smoczego antagonisty Gromowładcy (u Słowian Peruna), związanego ze sferą chtoniczną i wodami. Miał rozpościerać się u stóp Drzewa Kosmicznego, pilnując wejścia do Wyraju wężowego (czyli prawdopodobnie Nawii). Według części badaczy wierzeń słowiańskich Żmij stanowi zoomorficzne wcielenie władcy zaświatów Welesa.

    Dodano: 07.03.2010. 09:01  


    Najnowsze