• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Sympozjum o sztuce sakralnej chrześcijańskiego Wschodu

    07.04.2011. 00:33
    opublikowane przez: Redakcja Naukowy.pl


    Międzynarodowe sympozjum poświęcone sztuce sakralnej i dziedzictwu kulturowemu chrześcijańskiego Wschodu, odbędzie się w sobotę w Sandomierzu (Świętokrzyskie). Konferencja będzie towarzyszyła inauguracji odnowionych wnętrz tutejszej katedry.


    Referaty podczas sympozjum w Katolickim Domu Kultury św. Józefa wygłoszą: o. prof. Jakov Kulic z Papieskiego Instytutu Orientalnego w Rzymie, wykładowca sztuki sakralnej w Akademii Sztuk Pięknych we Lwowie ks. prof. Laszlo Puskas, prezes Chrześcijańskiego Stowarzyszenia Twórców Sztuki Sakralnej ,,Ecclezja" ks. dr Zygfryd Kot oraz kustosz sandomierskiego Muzeum Diecezjalnego Urszula Stępień.

    Podczas mszy św., w której wezmą udział przedstawiciele Konferencji Episkopatu Polski i Kościołów wschodnich, zostaną udostępnione odrestaurowane części bazyliki, z bizantyńsko-ruskimi freskami. Eucharystii będzie przewodniczył nuncjusz apostolski w Polsce, abp Celestino Migliore, a homilię wygłosi metropolita przemysko-warszawski, abp Jan Martyniuk.

    Uroczystości poprzedzi czwartkowa konferencja z udziałem konserwatorów. W piątek w Muzeum Diecezjalnym zostanie otwarta wystawa pamiątek kultury prawosławnej związanych z Sandomierzem. Zaplanowano także koncert Ukraińskiego Narodowego Chóru Miasta Moskwa.

    XV-wieczne freski sandomierskiej katedry to unikat na skalę europejską, ukazujący unię sztuki wschodniej z architekturą i liturgią obrządku rzymsko-katolickiego.

    Ufundowane przez Władysława Jagiełłę polichromie, wykonane w prezbiterium około 1421 roku przez warsztat ruski mistrza Hayla z Przemyśla, przedstawiają sceny z życia Jezusa Chrystusa i Marii. Największy ukazuje zaśnięcie NMP.

    Podczas prowadzonych w prezbiterium od 2008 r. prac konserwatorskich, odkryto wiele nieznanych do tej pory fragmentów malowideł, freski gotyckie oraz fryz heraldyczny złożony z dziewięciu tarcz herbowych z epoki jagiellońskiej.

    ,,Ciesząc się z zakończonych prac w bazylice katedralnej myślę, że właśnie w niej bardziej niż gdzie indziej urzeczywistnia się pragnienie Sługi Bożego Jana Pawła II, aby Kościół oddychał dwoma płucami: Wschodu i Zachodu. To porównanie zaczerpnięte od rosyjskiego filozofa i poety Wiaczesława Iwanowa, stało się dzięki papieżowi inspiracją dla tych, którzy pragną, aby chrześcijanie należący do różnych tradycji zespolili swoje siły w głoszeniu światu Ewangelii, unikając gorszących podziałów" - powiedział ordynariusz diecezji sandomierskiej bp Krzysztof Nitkiewicz.

    W pierwszym etapie prac restauracyjnych katedry odnowiono wschodnią część świątyni: prezbiterium z zakrystiami kanonicką i kapłańską, kaplicę Najświętszego Sakramentu z zakrystią mansjonarską oraz kaplicę Matki Bożej.

    Prace konserwatorskie przeprowadził Międzyuczelniany Instytut Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki z Krakowa.

    Sfinansowanie prac było możliwe dzięki dotacjom: 3 mln euro z Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz 1,4 mln zł i z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Środki na renowację pochodziły także z budżetu miasta Sandomierza, parafii katedralnej i diecezji sandomierskiej. BAN

    PAP - Nauka w Polsce

    mlu/bsz



    Czy wiesz ĹĽe...? (beta)

    Instytut Historii Sztuki powstał na bazie utworzonej w 1954 roku na Wydziale Teologicznym Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie Katedry Historii Sztuki Sakralnej, której kierownikiem był historyk sztuki ks. prof. dr hab. Janusz Stanisław Pasierb.

    Materiały do dziejów sztuki sakralnej na ziemiach wschodnich dawnej Rzeczypospolitej – seria publikacji Pracowni Badań nad Sztuką Ziem Wschodnich Dawnej Rzeczypospolitej Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego pod redakcją naukową prof. Jana K. Ostrowskiego. Dotychczas ukazały się tomy części 1: Dawne Województwo Ruskie oraz tomy części 2: Dawne Województwo Nowogródzkie i części 3: Dawne Województwo Wileńskie. Na stronie Instytutu jest dostępny wykaz obiektów opisanych w tomach 1-17 części 1 . Wydawcą serii jest Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie .

    Ikonografia chrześcijańska – nauka pomocnicza archeologii chrześcijańskiej i historii sztuki badająca treści i formy ogółu wyobrażeń plastycznych dotyczących wyznań chrześcijańskich.

    Panteon Narodowy w Krakowie – miejsce spoczynku najwybitniejszych twórców narodowej sztuki, kultury i nauki, kontynuacja idei krypty zasłużonych na Skałce. O pochówkach decydować będzie Kapituła Panteonu, w której składzie znaleźli się: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, prezes Polskiej Akademii Nauk, prezes Polskiej Akademii Umiejętności, rektor Uniwersytetu Jagiellońskiego, metropolita krakowski, prezydent Miasta Krakowa oraz przewodniczący Rady Fundacji.

    Tydzień Kultury Chrześcijańskiej w Bydgoszczy – tygodniowy cykl wydarzeń kulturalnych związanych z wiarą chrześcijańską i nauką społeczną kościoła, organizowany cyklicznie od 1981 r. w Bydgoszczy. Inspirowany powstałymi w 1975 Tygodniami Kultury Chrześcijańskiej.

    Klasztor benedyktyński Św. Jana w Müstair – położony w dolinie Gryzonii, w najbardziej wysuniętej na południe części Szwajcarii. Od 1163 roku służył benedyktynom. Cały kompleks składa się z wielu budynków pogrupowanych wokół kilku dziedzińców, a najcenniejszy jest położony w centrum kościoła-kaplica św. Krzyża i Wieża Planta. Kościół w dzisiejszym kształcie jest późnogotycką halą z końca XV wieku, podczas przebudowy nie zniszczono bezcennych fresków z VII w. pokrywających boczne korpusy. Ogromne kompozycje przedstawiające sceny z życia Jezusa i wielki Sąd Ostateczny na ścianie zachodniej zostały dopełnione w XII wieku malowidłami w apsydach prezbiterium przedstawiającymi życie św. Jana. W kościele zachowały się także romańskie freski i sztukaterie oraz rzeźby.

    Klasztor benedyktyński Św. Jana w Müstair – położony w dolinie Gryzonii, w najbardziej wysuniętej na południe części Szwajcarii. Od 1163 roku służył benedyktynom. Cały kompleks składa się z wielu budynków pogrupowanych wokół kilku dziedzińców, a najcenniejszy jest położony w centrum kościoła-kaplica św. Krzyża i Wieża Planta. Kościół w dzisiejszym kształcie jest późnogotycką halą z końca XV wieku, podczas przebudowy nie zniszczono bezcennych fresków z VII w. pokrywających boczne korpusy. Ogromne kompozycje przedstawiające sceny z życia Jezusa i wielki Sąd Ostateczny na ścianie zachodniej zostały dopełnione w XII wieku malowidłami w apsydach prezbiterium przedstawiającymi życie św. Jana. W kościele zachowały się także romańskie freski i sztukaterie oraz rzeźby.

    Dodano: 07.04.2011. 00:33  


    Najnowsze