• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • W londyńskim mieszkaniu odkryto graffiti Sex Pistols - jaka jest jego wartość archeologiczna?

    23.11.2011. 16:49
    opublikowane przez: Redakcja Naukowy.pl

    Zazwyczaj malowidła, pismo czy przedmioty artystyczne pozostawione przez naszych antenatów i odkrywane przez archeologów przywodzą na myśl hieroglify lub malowidła naskalne wykonane rękami pierwszych ludzi. Prawdopodobnie rzadziej kojarzymy te rzeczy z brytyjskimi grupami punkowymi lat 70. XX w. - tak przynajmniej było do tej pory.

    Do działania przystępuje grupa archeologów z Wlk. Brytanii. Co będzie badać? Graffiti wykonane przez grupę Sex Pistols na ścianach londyńskiego mieszkania, które muzycy wynajmowali w połowie lat 70. XX w.

    Prezentując swoje odkrycia w czasopiśmie Antiquity, zespół sugeruje, że graffiti odnalezione za szafami w budynku przy Denmark Street w Camden mają taką samą wartość historyczną, jak na przykład malowidła wykonane przez pierwszych ludzi w objętych ochroną jaskiniach Lascaux w południowej Francji.

    Archeologowie dr John Schofield z Uniwersytetu w Yorku i niezależny naukowiec dr Paul Graves-Brown opisują odkryte graffiti jako "bezpośrednią i przejmującą reprezentację radykalnego i dramatycznego ruchu kontestacji". Zespół jednocześnie przyznaje, że niektórzy mogą nie zgodzić się z tym opisem i uznać graffiti za toporne, obraźliwe i krępujące.

    Po przeanalizowaniu treści graffiti zespół doszedł do wniosku, że ich obecność potwierdza, iż mieszkanie przy Denmark Street jest istotnym stanowiskiem historycznym i archeologicznym. Denmark Street jest często opisywana jako londyńska "Tin Pan Alley" - nawiązanie do ulicy na Manhattanie w Nowym Jorku, USA, gdzie wielu muzyków, kompozytorów i tekściarzy zamieszkiwało na przełomie XIX i XX w.

    Denmark Street stała się głośna ze względu na swoje powiązania z kulturą masową lat 50. i 60. XX w., gdyż to właśnie tu wielu tekściarzy, kompozytorów i wydawców miało swoje siedziby. W latach 60. zespół Rolling Stones nagrał swój pierwszy album w studio przy tej ulicy, a w latach 70. miejsce ulicy w historii rock and rolla zostało przypieczętowane zainstalowaniem się Sex Pistols. Obecnie ulica jest największym skupiskiem sklepów muzycznych w Londynie. Mieszkanie, w którym kiedyś mieszkała grupa Sex Pistols jest teraz wykorzystywane na biura.

    Naukowcy sfotografowali i wykonali kompletne kopie cyfrowe graffiti. Większość z nich można przypisać głównemu wokaliście Johnemu Lydonowi, lepiej znanemu pod pierwszym pseudonimem scenicznym Johnny Rotten. Składa się na nie osiem karykatur jego samego i członków grupy oraz ówczesnego menedżera Malcolma McLarena, jak również innych osób powiązanych z grupą.

    Dr Schofield tak komentuje odkrycie: "Prasa bulwarowa utrzymywała kiedyś, że wczesne nagrania Beatlesów odkryte w BBC to najważniejsze odkrycie archeologiczne od czasów grobu Tutenhamona. Graffiti Sex Pistols na Denmark Street z pewnością mają tą samą rangę i - naszym zdaniem - zawłaszczają ją."

    Kolejną kwestią, jaka staje przed naukowcami to, czy tak niekonwencjonalna spuścizna powinna być traktowana i zabezpieczana w ten sam sposób, co bardziej tradycyjne artefakty. Zespół jest przekonany, że ich stanowisko badawcze można opisać jako "anty-dziedzictwo", gdyż przeczy temu, co praktycy z zakresu dziedzictwa zwykle cenią lub chcą zabezpieczyć.

    Dr Schofield dodaje: "Czujemy się usprawiedliwieni pokazując język establishmentowi w branży dziedzictwa kulturowego i sugerując, że obrazoburstwo punków zapewnia kontekst dla podejmowania decyzji konserwatorskich. Wzywamy do tego, co bezpośrednio wynika z postawy punków wobec głównego nurtu, wobec władzy: zaprzeczanie normom i rzucanie wyzwań konwenansom. To historycznie i archeologicznie ważne stanowisko ze względu na materiały i dowody, jakie zawiera. A czy powinniśmy je zachować dla tego pokolenia i kolejnych? W naszej opinii w przypadku anty-dziedzictwa stosowane są odmienne zasady. Budynek jest bez wątpienia ważny i może spełniać kryteria do wciągnięcia na listę budynków oznaczonych niebieską tabliczką - jeżeli nie teraz to z czasem."

    Za: CORDIS

    Czy wiesz ĹĽe...? (beta)
    Reverse graffiti – technika street art polegająca na myciu brudnej ściany lub innej powierzchni, najczęściej przy użyciu szablonu, w taki sposób, by wyczyszczone fragmenty tworzyły rysunek lub napis. W przeciwieństwie do graffiti, działalność taka jest całkowicie zgodna z prawem. Pomysłodawcą tej techniki jest Brytyjczyk Paul Curtis, znany pod pseudonimem Moose (Łoś). Street art – dziedzina sztuki tworzona w miejscu publicznym, najczęściej "na ulicy" w formie bezprawnej ingerencji. Termin zawiera w sobie tradycyjne graffiti, lecz często jest użyty dla odróżnienia aktywności artystycznej w przestrzeni miejskiej od wandalizmu. Now Gallery - galeria sztuki w Nowym Jorku, w East Village na Manhattanie, aktywna w latach 1983 - 1989. Złożycielem był artysta amerykański polskiego pochodzenia, Jacek Tylicki. Współpracujac z Fashion Moda, wprowadził Street art i Graffiti do głównego nurtu sztuki współczesnej. Now Gallery, eksponująca młodych artystów, performerów, poetów i muzyków rozpoczęła boom sztuki w East Village z lat 1980 tych, który obecnie uważany jest jako istotne zjawisko sztuki XX wieku.

    Festiwal Graffiti – polska nazwa używana zamiennie z angielskim słowem Jam określająca spontaniczne lub zorganizowane spotkanie grafficiarzy na wspólnym malowaniu Graffiti. Echo – warszawska grupa muzyczna wykonująca hip-hop, powstała w 1997 roku. W jej skład wchodzą raperzy: Marcin Hiller – Parker i Paweł Płodziszewski – Pudel. Wykonawcy silnie związani z undergroundem, w swoich utworach często nawiązują do kultury graffiti, która jest dla nich nierozerwalnie związana z ruchem hip hopowym. Ich teksty zaliczają się do nurtu hip-hopu pozytywnego, z czasem ewoluowały w stronę wewnętrznych przemyśleń oraz prób oceny rzeczywistości bez zaangażowania politycznego. Ważna jest dla nich sztuka improwizacji. Freestyle jest stałym elementem koncertów zespołu.


    Tag – od angielskiego słowa oznaczającego metka, jest to podpis grafficiarzy i członków subkultur (np. hiphopowców). Często pisany jest jedną kreską i ma charakterystyczny powyginany kształt. Zwykle pisany jest niezmywalnymi pisakami, do tagowania używa się zazwyczaj markerów o grubości od 1 do 5 cm, farb w sprayu, wosku lub papieru ściernego (scratchowanie). Tag zwykle zawiera imię, pseudonim, nazwę drużyny sportowej, cytat, jakiś skrót, napis wyrażający uczucia bądź słowo nie mające sensu ani znaczenia. Występuje nie tylko jako samodzielny podpis, również jako znak rozpoznawczy pod pracą (graffiti), lub jako samodzielna forma twórczości. Często tylko artysta wykonujący dany tag jest w stanie go odczytać. Oprócz indywidualnych tagów istnieją tagi crew - z angielskiego załoga, które przeważnie składają się z 2, 3 lub 4 liter (DONS, MR, UHA, HS, MC-nowe crew graffiti (Modern Crew)). Zwykle są to pierwsze litery wyrazów składających się na nazwę ekipy np DSC - Dope Smokers Crew. W kręgach grafficiarzy tagi cenione są za dwie rzeczy: styl (czyli ogólny wygląd taga) oraz miejsce - im bardziej niebezpieczne i niedostępne tym lepiej np. komisariat policji. Graffiti Aleksamenosa – graffiti wyryte na murze Pałacu Cezarów na Palatynie w Rzymie, uważane za najstarsze znane wyobrażenie ukrzyżowanego Jezusa. Zostało odkryte w 1857 roku. Obecnie jest umieszczone w muzeum Antiquarium Forense e Antiquarium Palatino.

    Tapowanie (z ang. to tap – stukać) – technika malarska obecnie wiązana głównie ze street art polegająca na delikatnym uderzaniu pędzlem z płasko ściętą szczeciną o szablon pod kątem 90 stopni do malowanej powierzchni. Technika ta używana jest przy nakładaniu zarówno suchych, jak i tłustych gruntów malarskich na podobrazia twarde. Szablon (graffiti) (ang. stencil, fr. pochoir) – technika malarska typowa dla street artu. Do malowania wykorzystuje się matryce (również nazywane szablonami), wycięte zazwyczaj w tekturze lub grubej folii, które przykłada się do malowanej powierzchni, a następnie pokrywa farbą. Najczęściej wykorzystuje się w tym celu farbę w sprayu, można jednak nakładać farbę również pędzlem lub wałkiem. Techniką tą można wykonać zarówno proste, jednokolorowe prace jak i prace bardziej skomplikowane, wymagające wykonania wielu matryc i dokładnego zaplanowania kolejności nakładania farb.

    Breakdance (inne nazwy: break, breaking, bboying, breakdancing) – rodzaj specyficznego i unikatowego tańca z dużą ilością elementów siłowo-sprawnościowych, oraz kroków wykonywanych "w parterze", czyli rękami i nogami (a często całym ciałem) na ziemi. Osoba tańcząca breakdance to b-boy/biboj (mężczyzna) lub b-girl/bigerl (kobieta). Jest to skrót od słowa break-boy/breakdance-boy. Po raz pierwszy słowa "b-boy" użył DJ Kool Herc na jednej z międzyblokowych imprez (block party/street jam). Taniec ten narodził się w latach 70. w Bronksie, dzielnicy Nowego Jorku i jest on jednym z czterech podstawowych i nieodłącznych elementów kultury hip hop obok rapu, DJingu (turntablismu) oraz graffiti.

    Graffiti – nazwa zbiorcza dla różniących się tematem i przeznaczeniem elementów wizualnych, np. obrazów, podpisów lub rysunków, które są umieszczane w przestrzeni publicznej lub prywatnej za pomocą różnych technik. Zazwyczaj tworzone jest anonimowo i bez odpowiednich zezwoleń lub – rzadziej – za zgodą albo na zamówienie właściciela pomalowanego obiektu, jak np. graffiti „Łobez – plan miasta” wykonany przez miejscowych twórców.

    Dodano: 23.11.2011. 16:49  


    Najnowsze