• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Wyszukiwanie wielojęzycznych ekspertów - łączenie wyszukiwania informacji wielojęzycznej i mediów społecznych, Trento, Włochy

    19.07.2010. 18:12
    opublikowane przez: Redakcja Naukowy.pl

    W dniach 20-23 września 2010 r. w Trento, Włochy, odbędą się warsztaty pt. "Wyszukiwanie wielojęzycznych ekspertów - łączenie wyszukiwania informacji wielojęzycznej i mediów społecznych".

    Wydarzenie skupi się na problemach wyszukiwania wielojęzycznych ekspertów w środowiskach mediów społecznych. Wyszukiwanie informacji wielojęzycznej jest poddziedziną wyszukiwania informacji, w której zapytanie może być zadane w jednym języku, a odpowiednie dokumenty zostaną wyszukane także w innych językach.

    Społeczności internetowe są źródłem sporej wartości ekonomicznej i odgrywają kluczową rolę w zarządzaniu wiedzą ekspercką w przedsiębiorstwie, marketingu, obsłudze produktu, zarządzaniu relacjami z klientem, innowacji produktowej i reklamie. Te same społeczności mogą być również wielojęzyczne z samej swej natury. Potrzebne są nowatorskie rozwiązania, aby radzić sobie zarówno ze złożonością zakrojonych na wielką skalę portali społecznościowych, jak i z zawiłością wielojęzycznego zachowania użytkowników. Jednocześnie coraz większego znaczenia nabiera skuteczna identyfikacja i przydzielenie odpowiednich ekspertów do danego zadania z różnych lokalizacji, jednostek organizacyjnych i języków.

    Wśród głównych tematów wydarzenia znajdą się metody wyszukiwania wielojęzycznych ekspertów, analiza mediów społecznych w kontekście wyszukiwania ekspertów, selekcji zestawów danych i ewaluacji wyników wyszukiwania ekspertów. Pojawi się również pilotażowe zadanie polegające na pomocy w identyfikacji problemów, począwszy od praw własności intelektualnej po ocenę wyników.

    Za: CORDIS

    Czy wiesz ĹĽe...? (beta)
    Wielojęzyczne tablice drogowe – tablice drogowe z nazwami własnymi (przeważnie nazwami miejscowości) i innymi napisami podanymi w dwóch lub wiecej językach. Tablice tego typu mogą być ustawiane na obszarach wielojęzycznych, obszarach gdzie występują mniejszości narodowe, w krajach gdzie stosowane są niełacińskie systemy pisma (wtedy na tablicy mogą pojawić się nazwy zapisane alfabetem łacińskim np. w języku angielskim), a także na drogach istotnych z punktu widzenia zagranicznych podróżnych (na tablicach pojawiają się napisy w którymś z najbardziej znanych języków, często angielskim). Wielojęzyczność - czynne lub bierne posługiwanie się dwoma lub większą liczbą języków przez jednostkę lub grupę społeczną. Liczba osób wielojęzycznych na świecie przewyższa liczbę osób posługujących się tylko jednym językiem. Wielojęzyczność jest zjawiskiem powszechnym na niektórych multietnicznych obszarach Ziemi, takich jak Afryka, Indie czy Nowa Gwinea, gdzie wielu ludzi jednego języka używa w rodzinie, innego na bazarze, jeszcze innym zaś posługuje się w szkole. W efekcie osoby te mają więcej niż jeden język ojczysty, z tym że zakres opanowanego słownictwa w każdym z tych języków może być różny. Szczególną odmianą wielojęzyczności jest dyglosja występująca w kulturach, gdzie język oficjalny znacznie różni się od odmiany potocznej, używanej w życiu codziennym. Występuje ona np. w krajach arabskich, w Chinach czy w Indiach. Systemy wyszukiwania informacji (SWI) – systemy informacyjne, których głównym zadaniem jest optymalizacja indeksowania zbioru termów w celu jak najszybszego i najbardziej trafnego (relatywnego) udzielenia odpowiedzi na zadane pytanie. Jest to również dziedzina nauk informatycznych (przedmiot akademicki) traktująca o tych systemach, badająca głównie efektywność systemów wyszukiwania informacji

    Eniro AB – szwedzkie przedsiębiorstwo świadczące usługi w zakresie lokalnego wyszukiwania informacji o przedsiębiorstwach, produktach i usługach. Zarówno przedsiębiorstwa, jak i konsumenci mogą, za pośrednictwem produktów Eniro zlokalizować poszukiwane produkty i usługi oraz dokonać ich zakupu, niezależnie od preferowanego sposobu wyszukiwania: przez Internet, katalog czy telefon komórkowy. Reklamodawcy mogą zaprezentować swoją ofertę potencjalnym konsumentom. Dzień Wikipedii (ang. Wikipedia Day) – 15 stycznia, rocznica założenia Wikipedii, przedsięwzięcia internetowego, którego celem jest stworzenie największej i wielojęzycznej encyklopedii. W środowisku wikipedystów dzień ten jest nieformalnym świętem całej społeczności, liczącej na początku 2006 roku kilkadziesiąt tysięcy autorów.

    Aleksandreida (Romans o Aleksandrze) to zachowane w różnych, wielojęzycznych redakcjach zbiory legend poświęconych postaci Aleksandra Wielkiego. Twitterowa rewolucja (ang. Twitter Revolution) – określenie protestów społecznych organizowanych przy pomocy internetowych serwisów społecznościowych.

    Firemonger – projekt tworzony przez społeczność, który ma na celu stworzenie i rozwijanie wielojęzycznej, łatwej w użyciu płyty CD zawierającej wolną przeglądarkę Mozilla Firefox, klienta poczty elektronicznej Mozilla Thunderbird oraz zestaw wybranych rozszerzeń, motywów i narzędzi do obu produktów. Wikiwix to wielojęzyczna wyszukiwarka internetowa działająca niezależnie od Wikimedii. Wyniki wyszukiwania podawane są tylko z bazy danych Wikipedii. Wikiwix to nie wiki, jak nazwa sugeruje.

    Społeczność – połączona ze sobą za pomocą więzi społecznych zbiorowość ludzi należących do pewnego środowiska społecznego i powiązanych ze sobą:

    Adkontekst – sieć reklamy kontekstowej emitowanej w wynikach wyszukiwania i na serwisach partnerskich. Sieć zarządzana jest wspólnie przez NetSprint.pl i Wirtualną Polskę. Powstała na bazie wspólnych doświadczeń obu firm w obszarach wyszukiwania informacji oraz zarządzania i emisji reklam kontekstowych.

    Indeksowanie termów to zagadnienie polegające na wyszukaniu w pewnym zbiorze termów tych termów (dowolnego albo też wszystkich), które są w pewnej relacji z danym termem. Zagadnieniem temu w szczególności poświęcony jest dział z pogranicza informatyki i matematyki zwany systemem wyszukiwania informacji.

    Dodano: 19.07.2010. 18:12  


    Najnowsze