• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Narty z hamulcami

    07.09.2009. 14:53
    opublikowane przez: Krzysztof Pawlaczek

    Narty i deski snowboardowe już wkrótce mogą być wyposażone w mechanizmy hamujące, wykorzystujące efekt przyciągania się obiektów o przeciwnych ładunkach elektrycznych. Sprzęt zimowy korzystający z nowego pomysłu ma trafić na stoki już w 2003 roku.

    O pomyśle Victora Petrenko z Dartmouth College informuje internetowa wersja magazynu "New Scientist". Petrenko współpracuje już z jednym z największych producentów desek snowboardowych, który chce pomysł elektrycznego hamulca wykorzystać w sprzęcie dla początkujących. Hamulec opiera się na wykorzystaniu akumulatora i przewodów elektrycznych wtopionych w krawędzie nart czy desek snowboardowych. Przewody te przeplatają się, przebiegając przez ślizg - część, którą narty stykają się ze śniegiem. Elektrody te ładują śnieg i lód znajdujący się pod ślizgiem. Po przejechaniu kilku centymetrów, narta (lub deska) jest przyciągana przez przeciwny ładunek w śniegu. Dodatkowo, niewielki prąd przepływający ze ślizgów i krawędzi na śnieg sprawia, że topią się miniaturowe kryształki zamarzniętej wody. Gdy tylko prąd przestaje płynąć, woda natychmiast zamarza ponownie - wyhamowując pędzącego narciarza.

    Zdaniem samego wynalazcy, elektryczny hamulec działa znakomicie. "To jak zjechanie z lodu na suchy chodnik", zachwala swój pomysł Petrenko w "New Scientist". Podobne mechanizmy mają już wkrótce znaleźć zastosowanie w obuwiu i oponach samochodowych.

    Tekst
    Źródło: www.rp.pl 13.02.2002r.

    Czy wiesz ĹĽe...? (beta)
    Narciarstwo – jedna z dyscyplin sportowych polegająca na przemieszczaniu się lub wykonywaniu ewolucji za pomocą sprzętu narciarskiego – nart, a także kijków. Narty mocowane są do butów narciarza za pomocą specjalnych wiązań. Narty turowe (ski-turowe) – narty do skituringu, czyli takiego przemieszczania się po terenie górskim, gdzie występują odcinki płaskie, strome podejścia oraz zjazdy. Narty te łączą w sobie funkcjonalność nart zjazdowych oraz biegowych. Rolba – popularna nazwa maszyny do odświeżania lodu, czyli rodzaju pojazdu czyszczącego i wygładzającego lód. Maszyna ta zbiera z powierzchni lodowiska powstały w trakcie użytkowania śnieg, nożem ścina cienką warstwę lodu. Dzięki systemowi wirników o kształcie śruby Archimedesa, ścięty i zebrany śnieg z tafli trafia do zbiornika umieszczonego w górnej, przedniej części maszyny. Następnie polewa go ciepłą wodą, która uzupełnia ściętą warstwę oraz wypełnia głębsze nierówności. Dodatkowo za maszyną wleczony jest materiał nasączający się wylewaną wodą, która topi ostre krawędzie na powierzchni, jak i niezebrane drobiny. Powoduje to równomierne rozprowadzenie wody, co w rezultacie nadaje tafli pożądaną gładkość. Dzisiejsze maszyny wyposażone są również w system laserowej kontroli grubości tafli lodowej, co w istotny sposób obniża koszty eksploatacji lodowiska.

    Wiązanie narciarskie - element wyposażenia nart, służący do przypięcia do nich buta narciarskiego. Jest to jedna z części sprzętu narciarskiego, obok nart, kijków i butów. Wiązanie składa się z dwóch części: przedniej, przytrzymującego czubek buta, oraz tylnej wiążącej do nart piętę. Lód lodowcowy – lód o budowie ziarnistej, będącej wynikiem kilku faz przemian pod wpływem nagromadzania się kolejnych warstw śniegu. Świeży śnieg charakteryzuje się niewielką gęstością, aby powstał z niego lód lodowcowy śnieg musi ulec podtopieniu i natychmiastowemu ponownemu zamrożeniu. Wielokrotne topnienie prowadzi do zmiany struktury śniegu z drobnokrystalicznej (płatki śniegu) na "lodową kaszę", zwaną szrenią lub firnem. Kolejne topnienia i zamarzania prowadzą do usunięcia większości powietrza spomiędzy ziaren lodu, w wyniku czego powstaje biały lód firnowy, o znacznie większej gęstości od gęstości śniegu. Pod wpływem ciężaru wytwarzanego przez śnieg, lód i lód firnowy najbardziej spodnia warstwa lodu przekształca się w zbudowany z dużych (kilkucentymetrowych) ziaren lodowych niebieski lód lodowcowy. Ocenia się, że z warstwy śniegu o miąższości 15 m powstaje warstwa lodu o miąższości 1 m.

    Skiboarding – sport zimowy łączący elementy łyżwiarstwa, snowboardingu i narciarstwa. Narty skiboardowe mają zazwyczaj od 80 do 120 cm długości i są szersze niż tradycyjne narty. Dodatkowo mają też wiązania, które nie pozwalają na samoczynne wypięcie się buta (podobnie jak w desce snowboardowej; obecnie można jednak znaleźć na rynku narty skiboardowe pozwalające na wypięcie się buta). Rossignol (fr. Słowik, piszczałka, wytrych, bubel) - francuski producent nart i innych akcesoriów narciarskich, mający swoją siedzibę w Isère, we Francji. Firma powstała w 1907 roku. Na początku głównym produktem firmy były tekstylia, a narty były produktem pobocznym. Produkty firmy Rossignol są bardzo rozpowszechnione w świecie, jest to jedna z najpopularniejszych firm (obok Elana i Atomica) produkujących sprzęt narciarski.

    Narty – długie, płaskie płozy mocowane do nóg poprzez system butów i wiązań, które umożliwiają ślizganie się po powierzchni śniegu. Splitboard – rodzaj specjalnej deski snowboardowej, którą można podzielić na dwie narty. Rozwiązanie to ma na celu umożliwienie uprawiania skituringu czy skialpinizmu przy użyciu deski zamiast nart.

    Narciarstwo przełajowe (także: narciarstwo biegowe backcountry, BC, narciarstwo turystyczne) to odmiana narciarstwa realizująca tradycyjne zastosowanie nart jako jednego ze sposobów przemieszczania się po terenie pokrytym śniegiem. Narciarstwo przełajowe bliskie jest narciarstwu biegowemu, ale w przeciwieństwie do tego sportu nie wymaga specjalnie przygotowanych tras.

    Hamulec szynowy - obok hamulca elektrodynamicznego jeden z mechanizmów umożliwiających zatrzymanie tramwaju. Składa się z metalowych płoz i cewek umieszczonych między kołami w wózkach tramwaju. Uruchomienie hamulca szynowego w najpopularniejszym polskim wozie Konstal 105N następuje poprzez wciśnięcie przez motorniczego pedału hamulca do drugiej jego głębokości (wciśnięcie lekkie uruchamia hamulce dynamiczne) lub poprzez puszczenie pedału czuwaka. W nowszych wozach, z ręcznym nastawnikiem jazdy, uruchomienie hamulca szynowego następuje zazwyczaj przy ustawieniu nastawnika na pozycję maksymalnego hamowania lub puszczeniu pedału/przycisku czuwaka, a także po użyciu hamulca bezpieczeństwa (jeżeli jest). Przepływający przez cewki prąd elektryczny powoduje przyciąganie płozy na zasadzie oddziaływania elektromagnetycznego do szyny, a tym samym wytracenie prędkości tramwaju. Użyciu hamulców szynowych towarzyszy wewnętrzny dźwięk dzwonka alarmowego.

    Płoza – zazwyczaj element podwozia, na którym pojazd się opiera, służący do ruchu ślizgowego po wodzie, śniegu lub lodzie. Gładź będąca powierzchnią styku płozy z podłożem ma na celu zmniejszenie tarcia, a tym samym zwiększenie ślizgu. Płozy są elementami pojazdów lub innych przyrządów, dzięki którym człowiek może się poruszać. Płozy wykonuje się głównie z drewna, metalu bądź z tworzyw sztucznych. Do jazdy wykorzystuje się je najczęściej parami. Ze względu na szerokość powierzchni i sposoby montowania (zaczepu) można wyróżnić płozy montowane jako podwozie w saniach (najczęściej drewniane z obiciem metalowym) lub w bojerze (całkiem metalowe lub z tworzywa – w obu przypadkach posiadające do kilkudziesięciu centymetrów szerokości), dwie płozy z wiązaniami tworzące narty (do kilkunastu centymetrów szerokości), dwie cienkie płozy połączone z butami tworzące łyżwy (do kilku milimetrów szerokości). Sopel – lód w formie nacieku zwisającego z krawędzi dachu, gałęzi lub innego podobnego miejsca. Powstaje najczęściej wówczas, kiedy temperatura powietrza wynosi nieco poniżej 0°C, a promieniowanie słoneczne powoduje ogrzewanie się śniegu lub lodu leżącego na połaci dachu bądź na gałęziach drzewa i w rezultacie – jego topnienie. Woda z topniejącego śniegu lub lodu spływa powoli pod wpływem grawitacji i – dopłynąwszy do krawędzi dachu lub gałęzi – spada kroplami na ziemię. Ponieważ temperatura powietrza jest ujemna, spływające krople częściowo zamarzają powodując narastanie sopla w dół.

    Układ elektropneumatyczny - układ elektrycznego sterowania hamulcami pneumatycznymi. Układ umożliwia znaczne zwiększenie szybkości działania hamulców. Krzyż Robertsa (filtr Robertsa) – jeden z najwcześniejszych algorytmów wykrywania krawędzi. Algorytm został zaproponowany przez Lawrence G. Robertsa w roku 1963.

    Hamulec hydrokinetyczny - hamulec w budowie i działaniu podobny do sprzęgła hydrokinetycznego, z tą różnicą, że wał na którym osadzony jest wirnik turbiny jest utwierdzony i nie ma możliwości obracania się.

    Dodano: 07.09.2009. 14:53  


    Najnowsze