• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Samolot X1

    07.09.2009. 15:08
    opublikowane przez: Krzysztof Pawlaczek

    Japońscy specjaliści przetestowali w środę w nocy naszego czasu miniaturowy model samolotu naddźwiękowego, który ma zabierać więcej pasażerów niż słynny jumbo jet. Ma być przy tym cichy, co pozwoli mu lądować nawet na lotniskach, na których obecnie nie może lądować naddźwiękowy Concorde.

    Testy odbyły się na nieczynnym już brytyjskim poligonie w Australii. Japońskie rządowe Narodowe Laboratorium Lotnicze wraz z firmami Mitsubishi i Nissan przygotowało niewielki model (11,5 metra długości i 4,7 metra rozpiętości skrzydeł) samolotu nazwanego X1. Pozbawiony silników model wygląda jak smuklejszy Concorde. Nazwa X1 nawiązuje do słynnego samolotu, którym amerykański pilot Chuck Yeager jako pierwszy człowiek przekroczył barierę dźwięku w 1947 roku.

    Model X1 został przymocowany do 10-metrowej rakiety, która zapewniła mu uzyskanie prędkości ok. 2,5 tys. km/h. Po osiągnięciu wysokości 18 km, model odczepił się od rakiety i opadł ku ziemi z dwukrotną prędkością dźwięku. Cały test zajął ok. 15 minut.

    Celem badania było sprawdzenie, czy nowocześniejszy kształt pojazdu zapewni rzeczywiście lepszą manewrowość i aerodynamikę, niż Concorde. Kolejne testy w Australii zostaną przeprowadzone za ok. 2 miesiące oraz pod koniec 2003 roku. Dopiero za dwa lata Japończycy chcą sprawdzić model NEXST (National Experimental Supersonic Transport) z silnikami. Gotowy ponaddźwiękowy samolot zabierający co najmniej 300 pasażerów będzie mógł polecieć nie wcześniej, niż w 2012 roku. Inżynierowie Mitsubishi i Nissana chcą, aby hałas jego silników nie był wyższy, niż Boeinga 747 (jumbo jet), co pozwoli mu lądować na wszystkich lotniskach świata. Ze względu na ograniczenia związane z dopuszczalnym poziomem hałasu, Concorde może dziś lądować jedynie na Nowym Jorku, Londynie i Paryżu.

    Tekst
    Źródło: www.rp.pl 10.07.2002r.

    Grafika
    Źródło: http://afftc.edwards.af.mil/history/docs_html/aircraft/x-1_test_program.html
    Licencja: Własność publiczna
    Autor: This image or file is a work of a U.S. Air Force Airman or employee

    Czy wiesz ĹĽe...? (beta)
    Concorde – naddźwiękowy samolot pasażerski o napędzie turboodrzutowym, realizacja idei transportu naddźwiękowego. Powstał jako produkt międzynarodowego porozumienia między Francją i Wielką Brytanią przy udziale państwowych konsorcjów lotniczych Aérospatiale i British Aircraft Corporation. Jego pierwszy oblot odbył się w 1969 roku, a siedem lat później miało miejsce wprowadzenie do służby trwającej 27 lat. Drugi nadźwiękowy pasażerski seryjny odrzutowiec świata zbudowany na świecie po Tu-144. Transport naddźwiękowy - cywilny samolot ponaddźwiękowy zaprojektowany do przewożenia pasażerów z prędkościami przekraczającymi prędkość dźwięku. Martin Marrietta X-24 – samolot doświadczalny z jednym silnikiem odrzutowym, opracowany przez USAF-NASA w ramach programu PILOT (ang. PIloted LOw-speed Test aircraft – pilotowany samolot do prób przy małych prędkościach) i koncepcji "Lifting Bodies" do badania właściwości lotnych bezskrzydłowego kadłubopłatu. Model X-24A oblatano 19 marca 1970, model zmodyfikowany X-24B 1 sierpnia 1973 r. Projekt X-24C nie został zrealizowany. Samolot został wyniesiony przez maszynę B-52, po czym wzniósł się samodzielnie za pomocą silnika rakietowego na dużą wysokość i wylądował lotem ślizgowym.

    Kryteria podobieństwa modeli doświadczalnych zjawisk lub układów fizycznych, to uzyskane dzięki analizie ich modeli matematycznych zasady pozwalające ustalić czy opisywane zjawisko oraz jego doświadczalna realizacja w sytuacji modelowej mogą być uważane za tożsame. Innymi słowy badamy małą kopię układu (model samolotu w tunelu aerodynamicznym, rozpiętość skrzydeł 1 m), a chcemy wyciągać wnioski na temat zachowania się dużego obiektu (prawdziwy samolot, rozpiętość skrzydeł 120 m). Okazuje się, że pomiędzy takimi układami nie zachodzi prosta zależność polegająca na pomnożeniu wyników pomiarów, np. prędkości gazów razy skala modelu. Airbus A319 – samolot pasażerski produkowany od 1995 przez europejskie konsorcjum Airbus. Samolot może zabrać na pokład 156 pasażerów. Osiąga prędkość do 871 km/h i bez lądowania może pokonać dystans 7500 km. Pomysł zaprojektowania Airbusa A319 zrodził się na pokazie lotniczym w Paryżu w 1993 roku. Po dwóch latach, 25 sierpnia, pierwszy model tego Airbusa wzniósł się w powietrze. Było to w Niemczech, w Hamburgu. Samolot napędzają dwa silniki o łącznym ciągu około 220 kN. Maksymalna masa startowa wynosi 75,5 tony, natomiast sam samolot waży niecałe 41. Rozpiętość skrzydeł wynosi 34,10 m, a ich powierzchnia ma 122,6 metra kwadratowego. Wysokość to 11,76 m, a długość całego samolotu wynosi 33,84 m, czyli niewiele mniej od rozpiętości skrzydeł. Obecnie produkuje się trzy konfiguracje maszyny, od 112 do 142 miejsc. Obecnie Airbusy A319 latają w większości linii lotniczych i są porównywalne do amerykańskich Boeingów 737-300 i 737-700.

    Katastrofa lotnicza Concorde Air France lot 4590 – katastrofa lotnicza, która miała miejsce 25 lipca 2000 o godzinie 16.44:31 (koniec zapisu z czarnej skrzynki) na obrzeżach miasteczka Gonesse, pod Paryżem. Rozpędzający się na pasie startowym nr 26 lotniska Charles’a de Gaulle’a samolot Concorde najechał z dużą prędkością (ok. 300 km/h) kołem głównego podwozia na pasek metalu – element konstrukcyjny silnika, który odpadł ze startującego wcześniej samolotu McDonnell Douglas DC-10 linii lotniczych Continental Airlines. Historia samolotów Concorde: Zbudowanych zostało 20 samolotów Concorde, sześć dla celów rozwojowych konstrukcji, pozostałych czternaście do lotów liniowych.

    Prędkość naddźwiękowa (supersoniczna) – w aerodynamice prędkość obiektu lub przepływu, poruszającego się szybciej niż prędkość dźwięku w powietrzu (przy temp. +20 °C = 340 m/s). Prędkości ponad pięciokrotnie większe od prędkości dźwięku często nazywane są prędkościami hipersonicznymi. Przepływ naddźwiękowy - przepływ z prędkością większą niż prędkość rozchodzenia się dźwięku. Zachodzi m.in. w niektórych urządzeniach przepływowych. Przykładem może być dysza de Lavala.

    Thomas Brothers TA Tractor (Model 10 ATH)- trzeci samolot zaprojektowany i zbudowany w zakładach Thomas Brothers Company w 1912 jako rozwinięcie drugiego samolotu tej firmy Thomas Brothers TA. W odróżnieniu od dwóch pierwszych samolotów z silnikiem pchających, model TA miał silnik ze śmigłem ciągnącym, miał on jednak gorsze osiągi od powstałych wcześniej samolotów.

    Lockheed F-104 Starfighter (ang. gwiezdny wojownik) — amerykański naddźwiękowy samolot myśliwski zdolny do osiągania wysokich prędkości w locie poziomym i podczas wznoszenia. Używany w wariantach myśliwca przechwytującego, myśliwsko-bombowego, oraz dwumiejscowego samolotu szkolno-bojowego.

    Nissan Lafesta – samochód osobowy typu kombivan produkowany od 2004 roku przez japoński koncern Nissan. Sprzedaż prowadzona jest wyłącznie na rodzimym japońskim rynku. Nazwa pochodzi od włoskiego słowa festa które oznacza wakacje. Model jest dostępny z jednym silnikiem 2.0. Model jest też oferowany z tuningowym pakietem stylizacyjnym Highway Star. W 2007 roku przeprowadzono lifting nadwozia polegający na zmianie wyglądu przodu i tylnych świateł. Renault Twizy – model miejskiego, dwuosobowego auta elektrycznego produkowany przez koncern Renault od 2012 roku. Wymiarami i ceną przypomina popularne w miastach zachodnioeuropejskich skutery trzykołowe. Model Twizy 80 rozwija prędkość maksymalną 80 km/h, natomiast model Twizy 45 prędkość 50 km/h (we Francji dostępny bez prawa jazdy). Zasięg pojazdu wynosi 100 do 120 km.

    Boeing 747 – samolot pasażerski szerokokadłubowy dalekiego zasięgu, produkowany przez Boeing Company, potocznie nazywany Jumbo Jet – ustępując Airbusowi A380 i An-225 jest jednym z największych samolotów odrzutowych na świecie, mogącym zabrać na pokład, w zależności od wersji i konfiguracji, od 366 do 568 pasażerów. Istnieją także wersje towarowe (ang.: cargo), nie zabierające pasażerów, oraz wersje pół-pasażerskie zabierające duży ładunek i 220 pasażerów. Jest to samolot czterosilnikowy (certyfikowany do lotu - w razie awarii - na tylko trzech silnikach), a jego cechą charakterystyczną jest "garb", w którym mieści się górny pokład samolotu.

    Dodano: 07.09.2009. 15:08  


    Najnowsze