Polski Serwis Naukowy - OnLine od 1999 roku
RSS
Czwartek, 31 maja 2012
Petronia, Bożysława, Ernestyna, Teodor
 1891: budowa Kolei Transsyberyjskiej
 1970: zagłada miasta Yungay w Peru
 WHO: Dzień bez Papierosa
Nowe publikacje
Wyniki nowych badań sugerują, że skromniejsze posiłki zapewniają dłuższe i zdrowsze życie
Dodano:
|19 Kwi 2010|, 2010 16:12
|
|
|
Brytyjsko-amerykański zespół naukowców odkrył, że ograniczanie ilości przyjmowanych kalorii może wydłużyć życie. Wyniki badań, opublikowane w czasopiśmie Science pokazują, że spożywanie mniejszej ilości kalorii może nie tylko wydłużyć życie, ale czynić je zdrowszym pomagając w uniknięciu wielu schorzeń, które często nękają ludzi w podeszłym wieku.
Naukowcy z University College w Londynie, Wlk. Brytania, Instytutu Gerontologii im. Davisa Uniwersytetu Południowej Karoliny (USC) oraz Wydziału Medycyny Uniwersytetu Waszyngtońskiego w St Louis, USA, przeprowadzili testy ograniczania kalorii na gryzoniach i odkryli, że zmniejszenie ilości spożywanego pokarmu miało istotny wpływ na ścieżki molekularne powiązane z procesem starzenia się.
Wyniki pokazały również, że w przypadku mniej złożonych organizmów ograniczenie kalorii może podwoić, a nawet potroić długość życia. Jak informuje naczelny autor artykułu, profesor Luigi Fontana z Wydziału Medycyny Uniwersytetu Waszyngtońskiego, głównym celem badań były możliwości poprawy jakości życia ludzi i pomocy w zabezpieczeniu się przed jak największą liczbą chorób związanych z wiekiem.
"Moje badania nie koncentrują się tak naprawdę na wydłużeniu życia do 120 czy 130 lat" - wyjaśnia. "Obecnie średnia długość życia w krajach zachodnich wynosi około 80 lat, ale jest zbyt wielu ludzi, którzy zachowują zdrowie tylko do około 50 lat. Chcemy wykorzystać odkrycia dotyczące ograniczania kalorii oraz inne, powiązane z tym interwencje genetyczne lub farmakologiczne do zniwelowania 30 letniej różnicy między długością życia a okresem pozostawania w dobrym zdrowiu. Niemniej wydłużenie okresu pozostawania w dobrym zdrowiu może także spowodować zwiększenie średniej długość życia do 100 lat."
Zespół naukowców ograniczył kalorie gryzoni od 10% do 50%, a jednym z głównych skutków był spadek aktywności ścieżek związanych z insulinopodobnym czynnikiem wzrostu (IGF-1) i glukozą. Ograniczenie ilości kalorii w ten sposób przyczyniło się do znacznego wydłużenia życia gryzoni, zmniejszając ich podatność na choroby związane ze starzeniem się, w tym na nowotwory, schorzenia sercowo-naczyniowe i zaburzenia funkcji poznawczych.
"Około 30% zwierząt objętych programem ograniczenia kalorii umiera w zaawansowanym wieku bez zapadania na choroby związane zwykle ze starzeniem się" - mówi profesor Fontana. "Dla porównania w przypadku zwierząt na standardowej diecie znakomita większość (94%) zapada i umiera na choroby przewlekłe, takie jak nowotwory czy choroby serca. Natomiast okres pozostawania w dobrym zdrowia zrównuje się z długością życia w przypadku od 30% do 50% zwierząt objętych ograniczeniem kalorii lub posiadających mutacje genetyczne ścieżek, które odpowiadają za starzenie się. Zwierzęta w końcu umierają, ale nie chorują."
Wyniki badań mają szczególne znaczenie z uwagi na rosnące obecnie wskaźniki otyłości w świecie zachodnim. Nadwaga lub otyłość może prowadzić do wielu poważnych chorób, w tym chorób sercowo-naczyniowych, cukrzycy oraz pewnych typów nowotworów. Otyłość dziecięca to wyjątkowo niepokojący problem, gdyż tysiące dzieci dorasta żywiąc się niezdrową żywnością, co może przyczynić się do problemów ze zdrowiem i wagą w dorosłym życiu.
Profesor Fontana jest przekonany, że obecne tendencje żywieniowe raczej zwiększą niż zmniejszą 30 letnią różnicę między okresem pozostawania w dobrym zdrowiu a długością życia. Czynnikiem obniżającym średnią życia może być także to, że tysiące osób zapada na choroby związane z dietą, którym można zapobiegać, takie jak cukrzyca typu 2.
Niemniej jest przekonany, że poznanie przez naukowców zajmujących się żywieniem sposobu, w jaki ograniczenie kalorii może wydłużyć życie i poprawić stan zdrowia człowieka pozwoli na opracowanie leków oddziałujących na ścieżki, na które ma wpływ ograniczanie kalorii po to, aby utrzymać starzejących się ludzi w lepszym zdrowiu.
Porady żywieniowe zawsze opierały się na danych epidemiologicznych, a ostatnie wyniki badań pokazują, że ma to sens również z molekularnego punktu widzenia - zauważa. "Teraz przeszliśmy od biologii epidemiologicznej do molekularnej. Wiemy, że niektóre składniki odżywcze, jak również spożywanie mniejszej liczby kalorii, może mieć wpływ na IGF-1 i inne ścieżki. Mamy nadzieję, że niedługo będziemy w stanie wykorzystać tę wiedzę, aby pomóc ludziom wieść dłuższe i zdrowsze życie."
Za: CORDIS
Czy wiesz że...?
wersja BETA
Dieta CRON (Calorie Restriction with Optimal Nutrition Ograniczenie Kalorii z Optymalnym Odżywianiem) bogata w składniki odżywcze, bardzo niskokaloryczna dieta, której twórcami są Roy Walford, Lisa Walford, i Brian M. Delaney. Dieta CRON polega na ograniczeniu kalorii w nadziei, że polepszy to stan zdrowia i opóźni starzenie się, w oparciu o wartości określone przez zalecane dzienne spożycie poszczególnych składników odżywczych. Inne nazwy tej diety to: CR-diet, Longevity diet i Anti-Aging Plan. Walfordowie, Delaney i inni założyli Calorie Restriction Society (Stowarzyszenie Ograniczania Kalorii) w celu promocji diety CRON.
pełny tekst
Prapremiera pięciu poetów głośna publikacja, która w 1955 roku ukazała się w 51 numerze Życia Literackiego. Wiersze każdego z pięciu poetów rekomendowane były przez jednego komentatora.
pełny tekst
Permareksja - to uzależnienie od bycia na diecie. Polega ono na skrupulatnym ważeniu posiłków, dokładnym liczeniu kalorii i ciągłym planowaniu katorżniczych ograniczeń w codziennym jadłospisie. Sama w sobie nie jest chorobą i nie musi prowadzić do niej. Jednak zdarza się, że ludzie cierpiący na permareksję (szczególnie kobiety) mogą doprowadzić się do anoreksji, poprzez stosowanie diety niezawierającej odpowiedniej liczby kalorii potrzebnej organizmowi do prawidłowego funkcjonowania.
pełny tekst
Krzyż Za Ratowanie Życia ( lit. Žvančij gelbjimo kryžius) jedno z litewskich odznaczeń państwowych ustanowione w 1930 pod nazwą Krzyż za Ratowanie Ginących (Žstančij gelbjimo kryžius) i przyznawane osobom ratującym życie innych.
pełny tekst
Moduł "Czy wiesz że...?" (wersja testowa, beta): definicje/pojęcia wygenerowane w obrębie tego modułu pochodzą z Wikipedii i udostępniane są na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach, z możliwością obowiązywania dodatkowych ograniczeń.
Dostęp do pełnej wersji każdego hasła (oraz dokładnch informacji na temat licencji, autora oraz edycji) możliwy jest po kliknięciu w odnośnik opisany jako "pełny tekst".
|
|
|
^ |
|
 |
|
Komentarze: brak |
|
Powered by
phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
|