Polski Serwis Naukowy - OnLine od 1999 roku
RSS
Czwartek, 31 maja 2012
Petronia, Bo¿ys³awa, Ernestyna, Teodor
 1891: budowa Kolei Transsyberyjskiej
 1970: zag³ada miasta Yungay w Peru
 WHO: Dzieñ bez Papierosa
Nowe publikacje
Za ma³o lub za du¿o soli w ci±¿y zaburza rozwój nerek p³odu
Dodano:
|11 Lip 2011|, 2011 01:04
|
|
|
Niedobór lub nadmiar soli w diecie ciê¿arnej ma negatywny wp³yw na rozwój nerek p³odu i mo¿e prowadziæ w przysz³o¶ci do wyst±pienia nadci¶nienia u potomstwa - wynika z badañ na szczurach, które publikuje "American Journal of Physiology - Renal Physiology".
Do takich wniosków doszli naukowcy z Uniwersytetu w Heidelbergu w Niemczech oraz Uniwersytetu w Aarhus w Danii, którzy ciê¿arne, a nastêpnie karmi±ce samice szczurów hodowali na diecie zawieraj±cej ma³e, ¶rednie lub du¿e ilo¶ci sodu (w postaci soli kuchennej, czyli chlorku sodu).
W czwartym tygodniu po przyj¶ciu na ¶wiat ma³e szczury odstawiono od piersi matki i przestawiono na dietê zawieraj±c± umiarkowane ilo¶ci soli.
Strukturê nerek sprawdzono, gdy ma³e gryzonie mia³y tydzieñ, a nastêpnie 12 tygodni. Tu¿ po przyj¶ciu na ¶wiat oraz po tygodniu zmierzono im te¿ poziom zwi±zków znanych ze swej roli w rozwoju nerek. Nastêpnie, miêdzy drugim a dziewi±tym miesi±cem ¿ycia, potomstwu mêskiemu monitorowano ci¶nienie têtnicze przy pomocy aparatu telemetrycznego, umo¿liwiaj±cego pomiary na odleg³o¶æ.
Okaza³o siê, ¿e liczba tzw. k³êbuszków nerkowych, wchodz±cych w sk³ad podstawowych jednostek strukturalnych nerki - nefronów, by³a znacznie mniejsza u potomstwa samic, które by³y na diecie ubogiej lub zbyt bogatej w sól. W nefronach odfiltrowywany jest z krwi nadmiar wody i soli mineralnych oraz inne substancje zbêdne lub toksyczne, które s± produktami przemiany materii albo dostaj± siê do organizmu z po¿ywieniem. Czynno¶æ nefronu polega te¿ na regulacji ci¶nienia têtniczego krwi, regulacji poziomu soli mineralnych w organizmie i ogólnie jest niezbêdna dla podtrzymania ¿ycia cz³owieka i zwierz±t.
Jak przypominaj± autorzy pracy, u ludzi niska liczba k³êbuszków (a co za tym idzie - nefronów) w nerkach noworodka jest zwi±zana z ryzykiem nadci¶nienia, chorób serca i nerek w ¿yciu doros³ym.
Naukowcy zaobserwowali ponadto, ¿e po ukoñczeniu 5. miesi±ca ¿ycia samce bêd±ce potomstwem matek spo¿ywaj±cych bardzo ma³e lub bardzo du¿e ilo¶ci soli mia³y wy¿sze ¶rednie ci¶nienie têtnicze ni¿ mêskie potomstwo samic na diecie o umiarkowanej zawarto¶ci sodu.
Zbyt ma³e lub zbyt du¿e spo¿ycie soli w ci±¿y powodowa³o te¿ u potomstwa zmiany w produkcji bia³ek odpowiedzialnych za rozwój nerek. Na przyk³ad, dzieci samic, które by³y na diecie ubogiej w sól (niskosodowej) produkowa³y mniej bia³ka FGF-10, pobudzaj±cego rozwój nerek, z kolei dzieci matek, których dieta by³a bogata w sól produkowa³y mniejsze ilo¶ci dwóch innych bia³ek niezbêdnych w procesie formowania siê nerek - tj. bia³ka Pax-2 oraz FGF-2.
Wysokie spo¿ycie soli w ci±¿y wi±za³o siê te¿ z wysokim stê¿eniem w p³ynie owodniowym zwi±zku o nazwie marinobufagenina, który przyczynia siê do wysokiego ci¶nienia krwi u potomstwa.
Zdaniem naukowców, uzyskane przez nich wyniki wskazuj±, ¿e spo¿ywanie zbyt du¿ych, jak i zbyt ma³ych ilo¶ci soli przez matkê w ci±¿y i okresie karmienia opó¼nia rozwój k³êbuszków nerkowych w u p³odu, powoduj±c niedobory podstawowych jednostek strukturalnych nerki i zwiêkszaj±c ryzyko nadci¶nienia. Je¶li przysz³e badania potwierdz±, ¿e najnowsze wyniki mo¿na odnosiæ równie¿ do ludzi, to dietê wysokosodow±, jak i bardzo ubog± w sód w okresie ci±¿y mo¿na bêdzie uznaæ za czynnik ryzyka zaburzeñ w rozwoju nerek oraz nadci¶nienia u potomstwa.
Obecnie wa¿ne jest, by kobiety ciê¿arne i karmi±ce s³ucha³y wskazówek lekarza prowadz±cego odno¶nie spo¿ywania soli.
Zgodnie z zaleceniami ¦wiatowej Organizacji Zdrowia (WHO), zarówno osoby chore, jak i zdrowe nie powinny dziennie spo¿ywaæ wiêcej ni¿ 6 gramów soli na dobê.
PAP - Nauka w Polsce
jjj/ agt/
Czy wiesz ¿e...?
wersja BETA
Nazwê "sole mineralne" odnosi siê przede wszystkim do soli spotykanych w naturze (w organizmach ¿ywych, po¿ywieniu etc.). Sole mineralne s± wa¿nym sk³adnikiem diety cz³owieka, spe³niaj± bowiem rolê budulcow± oraz regulatorow±. Stanowi± oko³o 4% organizmu cz³owieka (przy czym najwa¿niejsze to chlorek sodu, a tak¿e sole wapnia i magnezu). Niedostateczna ilo¶æ soli mineralnych w diecie mo¿e prowadziæ do powa¿nych zaburzeñ w organizmie cz³owieka.
pe³ny tekst
¦wiatowy Dzieñ Nerek ( ang. World Kidney Day) doroczna impreza promocyjno-o¶wiatowa polegaj±ca m.in. na przeprowadzaniu badañ profilaktycznych nerek, happeningów, publicznych odczytów, konferencji prasowych oraz akcji edukacyjnych, które maj± na celu podniesienie w¶ród ludzi ¶wiadomo¶ci znaczenia nerek oraz informowanie o tym, ¿e choroby nerek s± powszechne i jak mo¿na je leczyæ. Dzieñ ten obchodzony jest w drugi czwartek marca.
pe³ny tekst
Modu³ "Czy wiesz ¿e...?" (wersja testowa, beta): definicje/pojêcia wygenerowane w obrêbie tego modu³u pochodz± z Wikipedii i udostêpniane s± na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach, z mo¿liwo¶ci± obowi±zywania dodatkowych ograniczeñ.
Dostêp do pe³nej wersji ka¿dego has³a (oraz dok³adnch informacji na temat licencji, autora oraz edycji) mo¿liwy jest po klikniêciu w odno¶nik opisany jako "pe³ny tekst".
|
|
|
^ |
|
 |
|
Komentarze: |
|
kamildvd
 Profil
|
Dodano: |12 Lip 2011|, 2011 19:05. Data rejestracji: 26 Cze 2011- postów: 29
|
|
A jest mo¿e informacja ile to jest nie za du¿o/nie za ma³o soli dla kobiet w ci±¿y?
|
|
|
^ |
|
 |
Powered by
phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
|